Helsinki-Vantaan lentokonemoottorien huoltokoekäyttöpaikkaa suunnitellaan siirrettäväksi nykyiseltä paikaltaan. Uusi lentokoneiden koekäyttöpaikka sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoaseman teknisellä alueella lentoasema-alueen eteläosassa. Paikka on Aviabulevardin luoteispuolella noin 300 - 400 metriä nykyisestä koekäyttöpaikasta itä-koilliseen. Ennen uuden koekäyttöpaikan valmistumista koekäyttöjä tehdään tilanteen
Vantaan kaupungin mukaan uusi koekäyttöpaikka varustetaan nykyaikaisilla melunhallintaratkaisuilla. Suunnitelmien mukaan koekäytöstä aiheutuva melu tulee vähenemään nykyisestä paremman meluvaimennuksen myötä. Lisäksi uudet lentokonemoottorit ovat melutasoltaan huomattavasti hiljaisempia. Finavian mukaan koekäyttöä koskevat asukasyhteydenotot ovat lähes loppuneet.
Uudet vaihtoehdot koekäyttöpaikalle sijaitsevat Finnairin tulevan rahtiterminaalin ja Finavian uuden kunnossapidon tukikohdan välissä (paikat sijoittuvat oikealla olevan kuvan punaisen nuolen vasemmalle puolelle). Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden ilma-alusten huoltokoekäyttöpaikan melunhallintajärjestelyistä. Lausunto on pyydetty antamaan 28. elokuuta 2015 mennessä. Toimitetuista meluselvityksistä käy ilmi, että ainoastaan Finavian esittämällä pohjoisemmalla sijoitusvaihtoehdolla valtioneuvoston ohjearvo (LAeq 45 dB yöaikaiselle melulle, uusilla alueilla) voidaan varmuudella alittaa Aviapolis-alueen suunnassa. Ympäristölautakunta pitääkin tätä parhaana vaihtoehtona. Ympäristölautakunta kannattaa myös hakemuksen täydennyksenä esitettyä koekäyttöpaikan kuuden asteen kääntämistä myötäpäivään, joka meluselvityksen mukaan vähentää koekäyttömelun leviämistä kaakkoon. Vantaan ympäristölautakunta pitää Finavian hakemuksen puutteena sitä, että siirtymäkauden 2015 - 2016 koekäytön melun leviämistä ei ole laskennallisesti arvioitu.
Laajarunkokoneiden huollot tehdään lähes aina päiväaikaan kello 7.00-22.00 (93%). Kapearunkoisten koneiden koekäytöt ajoittuvat usein yöaikaan (50%) ja potkuriturbiinikoneiden koekäytöt pääsääntöisesti päiväaikaan (73%). Koekäyttöjä tehdään kolmella eri tehoalueella: täysteho, osateho ja tyhjäkäyntiteho.
Näitä koekäyttöjä on noin 21% kaikista suihkuturbiini koekäytöistä ja noin 85 % potkuriturbiinikoneiden huolloista. Tyhjäkäyntiteholla tehtävä koekäyttö on yleisin koekäytössä käytettävä teho ja niitä oli suihkuturbiinikoneilla 71 % vuonna 2014. Lue myös:
|
|||