Helsinki-Vantaan lentoasemalle rakentuva rahtiterminaali tuo lisää kapasitettia Finnairin lentorahdin käsittelyyn. Yhtiö saa tulevien vuosien aikana laivastoonsa kaikkiaan 19 Airbus A350 XWB -konetta, joiden avulla Finnair Cargo aikoo kaksinkertaistaa kuljetettavan rahdin määrän vuoteen 2020 mennessä.
"Olimme suunnitelleet uutta rahtiterminaali jo pidemmän aikaa. Olimme miettineet oikeaa aikaa investoinnille ja nyt se aika tuli", kommentoi Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen. Tuleva Cool-rahtiterminaali sai nimensä peruskiven muuraustilaisuudessa. Se on oiva jatko yhtiön pääkonttorille, jonka nimi on HOTT (House of Travel and Transportation). Rahtiterminaalin muodostavat 31 000 neliömetrin kokoneinen terminaali ja 6000 neliön toimistotilat.
Suurimman tilan vievät kuitenkin tavallisen rahdin varastointiin tarvittavat kuutiot. Näiden lisäksi rakennukseen tulee toimistotiloja mm. asiakaspalvelun ja tullin tarpeisiin. Rahdinkäsittelykapasiteetti on 450 000 tonnia ja tunnissa ULD-palletteja (Unit Load Device) voidaan siirtää terminaalista sisään ja ulos 70, joka on huomattava parannus nykyiseen verrattuna.
Logistisesti uusi rahtiterminaali kohoaa paikalle, josta on noin 1-1,5 kilometrin matka lentokoneiden seisontapaikoille.
Terminaalin rakennustyöt käynnistyivät toukokuun alussa ja käyttöönoton on määrä tapahtua 17. huhtikuuta 2017. Tuolloin Finnairin laivastossa on nykyaikataulun mukaan jo 10 tai 11 uutta A350-900 -matkustajakonetta. "Rakennamme modernin ja viimeistä huutoa olevan rahtiterminaalin. Sen avulla voimme nostaa rimaa entistä korkeammalle asiakkaidemme palvelussa. Myös tänään saatu IATA Pharma CEIV -sertifikaatti on meille hyvin tärkeä saavutus", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo Cool-rahtiterminaalin peruskiven muuraustilaisuudessa.
Tilaisuudessa myös Vantaan kaupungin pormestari Jaakko Niinistö onnitteli tilaisuudessa Finnairia merkittävästä investointipäätöksestä. "Kyseessä on konkreettinen osoitus uskosta tulevaisuuteen. Finnair osoittaa aikovansa pärjätä kilpailussa eikä jää poteroon odottelemaan tulevaa", sanoi Niinistö. Myös Vantaan kaupunki on tehnyt mittavia uudistuksia lentoaseman sisääntuloväylille Kehä III:n ja Kehärata-projektien myötä. Viimevuosina niihin on käytetty rahaa noin 350 miljoonaa euroa. Maaliikenneyhteyksien parantaminen on tärkeä osa rahdinkuljetusketjua.
Tämän jälkeen sementtiä kauhoivat Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo, yhtiön kaupallinen johtaja Juha Järvinen ja Helsinki-Vantaan lentoasemajohtaja Ville Haapasaari sekä monet muut projektiin liittyvät henkilöt ja kutsuvieraat. Tilaisuudessa esiintyi myös Finnair Pilots Big Band.
Finnair Cargon ja Finnair Facilities Managementin lisäksi rahtiterminaaliprojektissa ovat olleet läheisesti mukana myös Becon Projects, Lödige industries, KVA-arkkitehdit, Genpro Solutions ja Finavia.
Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset Finnairin rahtiterminaalista:
|
|||