Finnair Cargon Cool-rahtiterminaalin peruskivi muurattiin Helsinki-Vantaalla

Cool_1(päivittynyt 17.01) Finnair Cargon jättimäinen lentorahtiterminaali nousee vauhdilla Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Peruskiven muuraustilaisuudessa 37 000 neliömetrin rakennuksen nimeksi annettiin Cool Nordic Cargo-hub (CNC). Uudella terminaalilla varaudutaan A350 XWB -koneiden tuomaan rahtikapasiteetin kasvuun.

Helsinki-Vantaan lentoasemalle rakentuva rahtiterminaali tuo lisää kapasitettia Finnairin lentorahdin käsittelyyn. Yhtiö saa tulevien vuosien aikana laivastoonsa kaikkiaan 19 Airbus A350 XWB -konetta, joiden avulla Finnair Cargo aikoo kaksinkertaistaa kuljetettavan rahdin määrän vuoteen 2020 mennessä.

Cool_3A350 XWB -koneet kasvattavat rahdinkuljetuskykyä 16-20 prosenttia. Se tarkoittaa noin yhtä rahtipallettia eli noin 10 kuutiometriä per lento. Samalla polttoainekulut laskevat 25 prosentilla.

"Olimme suunnitelleet uutta rahtiterminaali jo pidemmän aikaa. Olimme miettineet oikeaa aikaa investoinnille ja nyt se aika tuli", kommentoi Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

Tuleva Cool-rahtiterminaali sai nimensä peruskiven muuraustilaisuudessa. Se on oiva jatko yhtiön pääkonttorille, jonka nimi on HOTT (House of Travel and Transportation). Rahtiterminaalin muodostavat 31 000 neliömetrin kokoneinen terminaali ja 6000 neliön toimistotilat.

FACC1_ilmakuva_1Rahtiterminaaliin valmistuu erilliset tilat mm. eläimille, kasveille, lääke-, kala-, tuore- ja pakastetuotteille sekä arvoesineille. Myös vaarallisille ja radioaktiivisille aineille löytyvät omat osastonsa.

Suurimman tilan vievät kuitenkin tavallisen rahdin varastointiin tarvittavat kuutiot. Näiden lisäksi rakennukseen tulee toimistotiloja mm. asiakaspalvelun ja tullin tarpeisiin.

Rahdinkäsittelykapasiteetti on 450 000 tonnia ja tunnissa ULD-palletteja (Unit Load Device) voidaan siirtää terminaalista sisään ja ulos 70, joka on huomattava parannus nykyiseen verrattuna.

FACC1_karttakuvaTontille on suunniteltu myös laajennusmahdollisuus. Rahtiterminaalia on mahdollista kasvattaa vielä 10 000 lisäneliömetrillä, joka toisi vielä 100 000 tonnia lisäkapasiteettia. Nykyisin Finnair Cargo käsittelee vuosittain 149 000 tonnia rahtia.

Logistisesti uusi rahtiterminaali kohoaa paikalle, josta on noin 1-1,5 kilometrin matka lentokoneiden seisontapaikoille.

Cool_7Rahtiterminaalin on määrä noudattaa hyvin pitkälle kestävän kehityksen BREEAM-sertifikaatin vaatimuksia. Se tarkoittaa mm. kierrätysmateriaalien käyttöä, jätehuoltoa, energian säästöä ja vanhan terminaalin materiaalien hyödyntämistä.

Terminaalin rakennustyöt käynnistyivät toukokuun alussa ja käyttöönoton on määrä tapahtua 17. huhtikuuta 2017. Tuolloin Finnairin laivastossa on nykyaikataulun mukaan jo 10 tai 11 uutta A350-900 -matkustajakonetta.

"Rakennamme modernin ja viimeistä huutoa olevan rahtiterminaalin. Sen avulla voimme nostaa rimaa entistä korkeammalle asiakkaidemme palvelussa. Myös tänään saatu IATA Pharma CEIV -sertifikaatti on meille hyvin tärkeä saavutus", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo Cool-rahtiterminaalin peruskiven muuraustilaisuudessa.

Cool_5Peruskiven muuraustilaisuus järjestettiin teltassa vaihtelevien sääolosuhteiden takia. Pieni sadealue osuikin paikalla juuri tilaisuuden alkaessa. Vauramo sanailikin sateen tuovan onnea uudelle hankkeelle. Näin ajatellaan myös Kiinassa, josta häneltä oli vastaava kokemus (tuolloin ilman telttaa)

Tilaisuudessa myös Vantaan kaupungin pormestari Jaakko Niinistö onnitteli tilaisuudessa Finnairia merkittävästä investointipäätöksestä.

"Kyseessä on konkreettinen osoitus uskosta tulevaisuuteen. Finnair osoittaa aikovansa pärjätä kilpailussa eikä jää poteroon odottelemaan tulevaa", sanoi Niinistö.

Myös Vantaan kaupunki on tehnyt mittavia uudistuksia lentoaseman sisääntuloväylille Kehä III:n ja Kehärata-projektien myötä. Viimevuosina niihin on käytetty rahaa noin 350 miljoonaa euroa. Maaliikenneyhteyksien parantaminen on tärkeä osa rahdinkuljetusketjua.

Cool_4Uuden Cool-rahtiterminaalin peruskiveen muurattiin myös aikakapseli. Sen sisään laitettiin esite rakennuksen käyttötarkoituksesta, lentorahdin AWB-asiakirja sekä Helsingin Sanomat (27.6.2015), jonka kannessa Finnair haki matkustamohenkilökuntaa.

Tämän jälkeen sementtiä kauhoivat Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo, yhtiön kaupallinen johtaja Juha Järvinen ja Helsinki-Vantaan lentoasemajohtaja Ville Haapasaari sekä monet muut projektiin liittyvät henkilöt ja kutsuvieraat. Tilaisuudessa esiintyi myös  Finnair Pilots Big Band.

Cool_2Itse rahtiterminaali alkaa muodostua tontille ja ensimmäiset betonipylväät ovat jo pystyssä (otsikkokuva). Kuvissa näkyvät rakenteet ovat vain pieni osa tätä jättimäistä, jopa sen taustalla olevaa ns. seiskahallia suurempaa terminaalia.

Finnair Cargon ja Finnair Facilities Managementin lisäksi rahtiterminaaliprojektissa ovat olleet läheisesti mukana myös Becon Projects, Lödige industries, KVA-arkkitehdit, Genpro Solutions ja Finavia.

Cool_6Cool_8

 

 

 

 

 

 

Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset Finnairin rahtiterminaalista: