HW-326 luovutetaan Viron Ilmailumuseolle

IMG_8300(päivittynyt) Suomi luovuttaa yhden lentopalveluksesta poistuneen Hawk Mk.51 -harjoituskoneen Viron ilmailumuseolle. Lisäksi kaksi muuta lentopalveluksesta poistuvaa Hawkia museoidaan Suomeen ja yksi asetetaan muistomerkkikoneeksi Ilmavoimien esikuntaan.

Ilmavoimat luovuttaa yhden käytöstä poistetun British Aerospace Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneen (HW-326) Viron Ilmailumuseolle. Koneyksilö on mm. lentänyt Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmän riveissä numerolla 3 (kuva).

Ilmailumuseo tekee tiivistä yhteistyötä Viron ilmavoimien kanssa ja on Viron ilmailuakatemian opetuspaikka. Museo sijaitsee Veskiorgissa Tartun maakunnassa.

Luovutettava kone kuljetetaan Viroon syyskuun lopulla. Kone on ulkoapäin katsottuna täydellinen ja se on liikuteltavissa. Koneesta on irrotettu moottori, käynnistysjärjestelmän osat sekä muut rahallisesti ja jatkokäytettävyyden kannalta merkittävät komponentit.

Lentopalveluksesta poistuvista koneista yksi asetetaan myöhemmin muistomerkkikoneeksi Ilmavoimien esikuntaan Tikkakoskelle (HW-301, ensimmäinen Valmetin kokoama), toinen Hawk (HW-304) luovutetaan museokoneeksi Keski-Suomen Ilmailumuseoon ja kolmas (HW-306) Karhulan Ilmailukerhon Lentomuseoon Kotkaan.

Tässä vaiheessa nämä kolme konetta on vasta varattu näihin tarkoituksiin. Milloin Hawkit siirtyvät uusiin paikkoihinsa ei ole vielä tiedossa ja siihen voi mennä pitkäkin aika. Näistäkin museoitavista koneista irrotetaan hyödynnettävissä olevat varaosat Ilmavoimien käyttöön.

Ilmavoimien BAe Hawk -kaluston modernisointityö on loppusuoralla. Vuoden 2014 alkuun mennessä Ilmavoimat saa käyttöönsä kaikki 26 laajan päivitysohjelman läpikäynyttä Mk.66 ja Mk.51/51a -sarjan MLU-konetta, jotka on varustettu muun muassa avioniikkapäivityksillä sekä nykyaikaistetulla ohjaamolla.

Suomen Ilmavoimat tilasi vuonna 1977 ensimmäisenä ulkomaisena asiakkaana 50 Hawk Mk 51 -konetta. Vuonna 1980 käyttöön tullut Hawk korvasi Ilmavoimissa Fouga Magister -suihkuharjoituskoneet sekä jo aiemmin poistuneet MiG-15UTI -harjoitushävittäjät. Neljä tilatuista koneista rakennettiin Britanniassa ja loput koottiin Valmetilla Jämsän Hallissa.

Vuonna 1993 Ilmavoimat teki lisätilauksen seitsemästä Hawkista, jotka saivat Mk 51 A - tyyppimerkinnän. 51- ja 51A -mallit eroavat toisistaan jonkin verran avioniikkansa ja rakenteidensa osalta. 1990-luvun lopulla kovassa käytössä olleisiin koneisiin toteutettiin kotimaassa laaja rakennevahvistusohjelma.

MLU_HW_1Ilmavoimat hankki vuonna 2007 Sveitsistä 18 vähän käytettyä Hawk Mk.66-konetta täydentämään aiemmin hankittua Hawk Mk.51/51A-kalustoa. Vuonna 2009 tilattiin Patrialta koneisiin mittava ohjaamo- ja avioniikkapäivitys.

1980-luvulla hankittuja ja Valmetin Suomessa kokoamia Hawk Mk.51 -koneita on poistettu toistaiseksi lentopalveluksesta runsaat 20 kappaletta. Lisäksi kahdeksan konetta on varastoituna.

 

Lue myös:

Patria luovutti ensimmäiset päivitetyt Hawk Mk.66 koneet Ilmavoimille