Boeing ja lentoyhtiöryhmittymä IAG ovat solmineet aisopimuksen, joka käsittää jopa 42 Boeingin uutta 777X -laajarunkokonetta. Tilauksen toteutuessa koko laajudessaan olisi sen arvo listahinnoin 18,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria. British Airwaysin omistaja International Airlines Group (IAG) solmi Boeingin kanssa aiesopimuksen 18 777-9 -koneen ostamisesta sekä 24 koneen optioista. Kyseiset koneet tulisivat British Airwaysille. Koneisiin tulee General Electric GE9X -moottorit. Uusilla koneilla on määrä korvata 14 vanhaa Boeing 747-400 jumbojettiä sekä neljä vanhempaa Boeing 777-200 -konetta. Uusien koneiden on määrä tulla laivastoon vuosien 2022 ja 2025 välillä. Niihin kaikkiin asennetaan 325 matkustajaistuinta neljässä eri luokassa. British Airwaysin laivastossa on 135 laajarunkokonetta. Mukana on 12 Airbus A380, 30 Boeing 787, 12 Boeing 777-300ER, 46 Boeing 777-200 ja 35 Boeing 747 -konetta. Yhtiöllä on tilauksessa 12 Boeing 787, neljä Boeing 777-300ER ja 18 Airbus A350-konetta. British Airways viettää parhaillaan 100-vuotisjuhliaan ja on maalannut jo ensimmäisen vanhan 747 -koneen historiallisiin BOAC-väreihin. Toisena erikoismaalattuna koneena nähdään British European Airways (BEA) -väreissä Airbus A319. Kolmantena maalataan jälleen 747-400, joka nähdään vuosien 1984-1997 Landor-värityksessä. Boeingin uusi taittuvasiipinen 777-9 on rungoltaan hieman leveämpi kuin nykyiset 777 -koneet. Matkustamoon voi valmistajan mukaan asentaa mukavasti jopa 400-425 matkustajaistuinta kahdessa luokassa. Kyseessä olisi tuolloin 18 tuuman levyiset istuimet, joita olisi 10-per rivi. 777X-koneessa on käytetty useita 787 Dreamlinerin teknisiä ratkaisuja. Amerikkalaisvalmistajan mukaan GE9x -moottoreilla varustetun koneen polttoainekustannukset ovat 12 prosenttia alhaisemmat, kuin kilpailevissa koneissa. Boeing 777-9 -koneella voi lentää jopa 7600 merimailin eli 14075 kilometrin pituisia lentoja. Konetyypin erikoisuutena on sen uusi siipi, joka pituutensa vuoksi tehty taittuvaksi. Näin mahdollisestaan sen operointi useimmilla lentokentillä. Siiven kärjen taittuva osa on 3,5 metrin mittainen ja sen liikuttamiseen ja lukitukseen kuluu aikaa noin 20 sekuntia. Näin 71,8 metrinen siivenkärkiväli lyhenee 64,8 metriin. 777X-ohjelma julkistettiin vuonna 2013 ja avausasiakkaita olivat Lufthansa, Qatar Airways, Etihad Airlines ja Emirates. Nyt Boeing 777-9 ja 777-8 koneita on tilattu lähes 350 kappaletta. Yhden koneen listahinta on 442,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Ensimmäinen koelentokone on maalaamossa, ja sen ensilennon odotetaan tapahtuvan vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana. Lue myös:
|
|||