IATA tukee suu- ja nenäsuojien väliaikaista käyttöpakkoa lennoilla - myös keskipenkit käyttöön

Maskipakko_1Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA ilmoitti lukuisista toimista joita tulisi koronapandemian seurauksena ottaa käyttöön lentomatkustuksessa.  Väliaikaisena käytäntönä IATA  tukee myös matkustajien ja matkustamomiehistöiden suu- ja nenäsuojusten käyttöpakkoa lennoilla. Sen sijaan matkustamoiden keskipenkkejä IATA ei suosita jättämään tyhjiksi.

"Meidän on löydettävä ratkaisu, joka antaa matkustajille luottamusta lentää sekä pitää lentämisen kustannukset kestävinä. Kestävän pohjan rakentaminen tarvitsee näistä molemmat", sanoi IATA:n johtaja Alexandre de Juniac.

IATA tukee lentomatkustajien ja matkustamomiehistöjen suu- ja nenäsuojuksen käyttöä lennoilla. Kyseessä olisi väliaikainen ratkaisu ihmisten palatessa takaisin lentokoneisiin. Koronavirustartunnan leviäminen lentokoneessa on IATA:n mukaan riskinä matala, jota suu- ja nenäsuojuksen käyttäpakko laskee entisestään.

Useat lentoyhtiöt ovat jo ilmoittaneet suu- ja nenäsuojuksen käyttöpakosta lennoillaan. Esimerkiksi Lufthansa-konserni aloitti tämän uuden käytännön noudattamisen 4. toukokuuta ja Air Francelle pakko tulee voimaan 11. toukokuuta lähtien. Useat muutkin lentoyhtiöt toimivat jo vastaavasti ja määrän odotetaan kasvavan IATA:n ehdottamien toimien myötä. Vastaavasti myös useat lentoasemat ovat noudattaneet tätä linjausta.

Turvaväliratkaisuja IATA ei sen sijaan tue eli lentoyhtiöt eivät olisi jättämässä keskipenkkejä tyhjiksi. Kyseinen ratkaisu nostaisi merkittävästi lentoyhtiöiden kuluja ja koneiden toivotaan täyttyvän mahdollisimman nopeasti.

Keskipenkkien tyhjksi jättäminen lennoilla on ollut esillä eri yhteyksistä. Ainakin Japan Airlines on ilmoittanut jättävänsä keskipenkit tyhjiksi maan sisäisillä lennoillaan. Lisäksi ainakin Delta Air Lines on suunnitellut rajoittavansa kapasiteettia ensimmäisessä luokassa 50 prosentilla ja turistiluokassa 60 prosentilla.

IATA:n listaamissa  bioturvallisuutta parantavissa toimissa ovat mukana myös matkustajien ja lentoasematyöntekijöiden lämmön mittaaminen sekä uudenlaiset menetelmät koneeseen nousun ja koneesta poistumisen osalta, jotka vähentäisivät kohtaamisia matkustajien ja henkilökunnan välillä.

Lisäksi lentojen aikana liikkumista matkustamoissa tulisi rajoittaa entisestään ja matkustamopalvelun osalta muutoksia tulisi tarjoilumenetelmiin, jotta henkilökunnan ja matkustajien kohtaamiset vähenisivät. Lentojen välillä matkustajakoneita tulisi siivota aiempaa tehokkaammin menetelmin.

Aikanaan, kun Covid-19 -testit on todennettu riittävän tarkoiksi ja niitä on saatavilla laajasti voisivat ne toimia yhtenä osana väliaikaisia bioturvallisuustoimia. Käyttöön voisi mahdollisesti ottaa myös erillisen immuniteettitodistuksen. Matkustajien testaaminen on käytössä jo nyt joillakin lentoasemilla. Itävallassa maahan saapuvan matkustajan itse maksaman Covid-19 -testin vaihtoehtona on kahden viikon karanteeni.

 Lue myös: