Finnairia edustava Palta ja IAU ovat neuvotelleet tammikuusta 2025 lähtien Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen uudistamisesta. Työehtosopimuksen edellinen sopimuskausi umpeutui 15.3.2025. IAU aloitti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 17. maaliskuuta. Toimet ovat vaikuttaneet lentoliikenteen sujuvuuteen Helsinki-Vantaalla Finnairin lentojen osalta. IAU:n tavoitteena neuvotteluissa on, että Lentoliikenteen palveluja koskeva työehtosopimus saavuttaa yleiseen työmarkkinatasoon nähden saman suhteellinen aseman, joka sopimuksella oli ennen koropandemian ja Venäjän hyökkäyssodan johdosta tehtyjä säästöjä. Tavoitteen toteutuessa pysyviksi säästöiksi jäisivät sekä yleisen työmarkkinatason alittaneet palkankorotukset vuosien 2021–24 aikana, että lisäksi tulevalla työehtosopimuskaudella se osuus, joka edelleen alittaa yleisen työmarkkinatason. IAU:n mukaan työntantajan eli Finnairin esityksen toteutuessa suhteellinen ero yleiseen työmarkkinatasoon edelleen kasvaisi. IAU:n laskelmien mukaan suhteellinen ero yleiseen työmarkkinatasoon tulisi kasvamaan kolmivuotisen sopimuskauden jokaisena vuonna noin 0,1 prosenttiyksikön verran jo aiemmin syntyneen 4,3 %:n eron päälle. Näin ollen vuosina 2021–24 tehtyihin säästöihin nähden säästäminen jatkuisi Finnairin esityksen toteutuessa vielä aiempaa suurempana tulevalla sopimuskaudella. Työehtosopimuksen osapuolet tapaavat seuraavan kerran toisensa perjantaina 11. huhtikuuta valtakunnansovittelijan toimistossa. Kyseessä ei ole työriitalain mukainen sovitteluistunto, jossa sopimusneuvotteluja käydään sovittelijan johdolla ns. pakkosovittelussa. Sen sijaan valtakunnasovittelija on esittänyt osapuolille toiveen kuulla näiden näkemyksiä siitä, kuinka keskinäisissä neuvotteluissa on edetty. Uusista neuvottelutapaamisista neuvottelukuntien välillä sovitaan perjantaisen tilaisuuden jälkeen. Lue myös:
|
|||