Icelandair ilmoitti poistaneensa lentokiellossa olevat Boeing 737 MAX -koneen liikenneohjelmastaan myös tammi- ja helmikuun 2020 ajaksi. Muutoksella pyritään minimoimaan vaikutukset matkustajille. Lennoilla käytetään korvaavaa kalustoa. Boeing 737 MAX -koneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta 2019 saakka. Syynä tähän on kaksi samanlaista lentoturmaa. Lentoyhtiöt ovat ilmoitelleet jatkavansa Boeing 737 MAX -koneiden pitämistä poissa lento-ohjelmistaan. Ensimmäisiä merkkejä toisenlaisesta suunnasta teki lokakuussa 2019 American Airlines, joka ilmoitti odottavansa koneiden palaavan ilmaan tammikuun 2020 puolivälissä. Myös Icelandair seuraa tarkasti viranomaisten toimia ja kansainvälistä prosessia, jolla varmistutaan MAX-koneiden turvallisesta paluusta taivaalle. Nyt yhtiö pitää koneet poissa ilmasta ainakin helmikuun 2020 loppuun saakka. Islantilaisyhtiö on siirtolentänyt Boeing 737 MAX -koneensa Ranskan Toulouseen suojaan Islannin talvea. Yhtiön laivastossa on viisi MAX 8 ja yksi MAX 9 -kone. Toulouse on Airbusin kotikenttä. Tästä huolimatta Icelandair kasvattaa kapasiteettiaan Islannin ja Euroopan välisillä lennoillaan. Sen sijaan Pohjois-Amerikan kohteita on jouduttu vähentämään. Kirveen kohteiksi joutuivat ainakin San Francisco ja Kansas City. MAX-koneiden maadoituksesta huolimatta Icelandair odottaa tuloksensa pysyvän edellisvuoden tasolla. Icelandair kertoi jo aiemmin syyskuussa päässeensä Boeingin kanssa alustavaan sopuun kompensaatiosta, jota valmistaja maksaisi lentoyhtiölle. Elokuun 2019 alussa Icelandair kertoi maadoituksen vaikuttaneen tulokseen jo 140 miljoonan edestä. Lentokiellon jatkuessa edelleen summa on kasvanut entisestään. Neuvotteluja jatketaan edelleen, jotta lentokiellon aiheuttamia tappioita Icelandairille saataisiin kompensoitua. Icelandair odottaa vuodestaan tappiollista. Lue myös:
|
|||