Jo sata Airbus A220 -konetta toimitettu - airBaltic modernisoi väritystään

A220-AirBaltic-groupAirbus juhlisti 100. Airbus A220 -koneen toimitusta Kanadan Mirabelissa marraskuun lopussa. Juhlaseremoniassa A220-300 -kone luovutettiin airBalticille. Koneessa esiteltiin ensikertaa latvialaisoperaattorin aiempaa vihreämpi maalauskaavio.

Järjestyksessään 100:nnen A220 -koneen toimitus oli virstanpylväs myös airBalticille. Yhtiön laivastossa se on nyt jo 21. A220-kone ja samalla ensimmäinen yhtiön vuonna 2018 tekemästä 30 A220-koneen lisätilauksesta.

A220-AirBaltic-02Nyt airBalticille luovutettu A220-300 on 149-paikkainen ja koneessa on nähdään yhtiön modernisoima sekä hieman vihreämpi maalauskaavio.

Uusissa koneissa takarungon vihreä maalaus jatkuu aina rungon alapinnalle saakka. Myös yhtiön ensimmäisenä vastaanottama A220 on maalattu uuden kaavion mukaisesti. AirBalticin mukaan muutoksella halutaan korostaa kestää kehitystä ja vihreämpää suuntausta.

AirBaltic vastaanottaa kuluvan vuoden aikana vielä yhden A220-koneen, sillä yhtiö kertoo laivaston kasvaan vuoden 2019 loppuu mennessä 22 A220-300-koneeseen. Vuoden 2020 lopussa koneita on määrä olla jo 26.

A220-AirBaltic-01Konetyyppi on latvialaisoperaattorin laivaston selkäranka ja ainoa konetyyppi vuoteen 2023 mennessä nykyisen Destination 2025 -liiketoimintasuunnitelman mukaisesti. Nykyisistä viidestä Boeing 737- ja 12:sta Bombardier Dash 8 Q400NG -koneista ollaan luopumassa siihen mennessä.

AirBalticin reittiverkosto koostuu kohteista Euroopasta, Venäjällä ja Lähi-idässä. Yhtiön nimissä on myös A220 -koneiden pisin reittiyhteys eli 6,5-tuntinen lento Riiasta Abu Dhabiin.

A220-AirBaltic-VTPAirBaltic on kuljettanut A220-koneillaan jo yli neljä miljoonaa matkustajaa eli joka toinen yhtiön matkustaja lentää näillä koneilla. Kaikkiaan operaattori on lentänyt A220-koneilla jo yli 40000 lentoa ja yli 100 000 lentotuntia. Kaikilla toimitetuilla A220-koneilla on Airbusin lukujen mukaa lennetty jo yli 290 000 lentotuntia.

AirBaltic kehuu konetta erinomaiseksi ja sen suorituskyky on yhtön mukaan jopa ylittänyt odotukset. Ainoa suurempi viimeaikainen ongelma on koskenut koneiden moottoreita, joille on asetettu suorituskykyrajoituksia.

Airbus A220 -koneiden tuotantolinjastot sijaitsevat Kanadan Mirabelissa sekä Yhdysvaltain Alabaman osavaltion Mobilessa. Aiemmin konetyyppi tunnettiin nimellä Bombardier C series. Niistä ensimmäisen vastaanotti Swiss kesäkuussa 2016.

A220-AirBaltic-cabinAirBaltic puolestaan sai ensimmäisen koneensa lähes päivälleen kolme vuotta sitten 28. marraskuuta 2016. Se on kaikkiaan 50 koneen vahvistetuilla tilauksillaan Euroopan suurin A220-asiakas.

Muita A220-operaattoreita ovat Delta Air Lines, Egypt Air, Air Tanzania ja Korean Air. Nykyisin siis lähes 100:n A220 -koneen laivasto lentää kuuden operaattorin lentoja neljällä mantereella. Lokakuun 2019 lopussa koneesta oli tehty 530 tilausta ja asiakkaita on yli 20.

 Lue myös: