Kesäkuussa 2019 reitin Shangaista Helsinki-Vantaalle avannut kiinalainen Juneyao Air laajentaa toimintaansa Suomessa. Yhtiö aloittaa keväällä 2020 lennot Helsinki-Vantaalta Manchesteriin, Dubliniin ja Reykjavikiin Boeing 787-9 Dreamlinerilla. Juneyao Air avaa uudet reitit Helsinki-Vantaalta Manchesteriin, Dubliniin ja Reykjavikiin maaliskuun lopussa 2020. Helsinki-Vantaan kautta ne yhdistyvät Shanghaihin saakka. Yhtiö kertoi uusista reittiavauksistaan jo 27. marraskuuta. Kiinalaisoperaattori on lentänyt Shangain ja Helsinki-Vantaan välillä 28. kesäkuuta 2019 lähtien seitsemällä viikkovuorolla. Star Allianceen kuuluva Juneyao Air tekee codeshare-yhteistyötä oneworld-yhtiö Finnairin kanssa. Juneyao Air hyödyntää uusien reittiensä osalta ilmailun viidettä vapautta. Se lentää uudet reitit Helsinki-Vantaalle saapuvan ja lähtevän lennon jatkolentoina Boeing 787-9 Dreamliner -koneillaan. Koneiden kääntöaika jatkolennoille Helsinki-Vantaalta on suunniteltu puolentoista tunnin mittaisiksi. Lennot alkavat IATA-kesäaikataulukauden vaihtuessa 29. maaliskuuta 2020. Lentoja Reykjavikin Keflavikin lentokentällä on kahdesti viikossa tiistaisin ja lauantaisin. Manchesteriin lennetään kolmesti viikossa eli maantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Dublinille jää siis kaksi viikkovuoroa ja lentopäivät ovat torstai ja sunnuntai. Nähtäväksi jää laajentaako Finnair codeshare-yhteistyötä uusien lentojen osalta. Voisi myös olla mahdollista, että Juneyao Airin lento kyseisinä päivinä korvaisi Finnairin lennot jopa kokonaan. Siten kapearunkokoneita vapautuisi Finnairin muille reiteille tai jopa uusille reittiavauksille. Juneyao Airin uusista kohteista Manchester ja Dublin ovat Non-schengen -lentoja, joissa matkustajat kulkevat vaihtoturvan kautta jatkolennoille. Schengen-maa Islannin eli Reykjavikin lentojen osalta rajamuodollisuuksia ei vielä ole vahvistettu. Vastaavaa ilmailun vapautta Suomessa ja Helsinki-Vantaalla hyödyntävä Sichuan Airlines lentää jatkolentoja Kööpenhaminaan. Kyseiset lennot lähtevät kuitenkin lentoaseman terminaalin Non-Schengen puolelta. Matkustajien tulee siis todistaa henkilöllisyytensä rajatarkastuksessa vaikka kyseessä on jatkolento EU- ja Schengen-alueelle. Juneyao Airin Boeing 787-9 Dreamliner-koneissa on kaksiluokkainen matkustamo, jossa on 324 matkustajaistuinta. Business-luokassa on 29 lieflat-istuinta. Yhtiö vastaanotti marraskuussa 2019 kuudennen Dreamlinerinsa. Se oli jo 100:s Kiinaan toimitettu Dreamliner. Paikkalukujen mukaan Juneyao Airin siivillä tarjolla on vuosittain siis 118 000 matkustajapaikkaa Suomen ja Kiinan välillä. Helsinki-Vantaan jatkolentojen lisäksi Juneyao Air laajentaa verkostoaan myös muualle Eurooppaan. Keväällä 2020 ovat luvassa myös reittavaukset Shanghaista Lontooseen ja Ateenaan. Helsinki-Vantaalle lentää nykyisin kolme kiinalaisyhtiötä. Ne kaikki avasivat reittinsä vuoden 2019 aikana. Ensimmäisenä avauksensa teki Tibet Airlines, joka lentää Jinanista Helsinki-Vantaalle. Seuraava avaaja oli nyt toimintaansa laajentava Juneyao Air. Kolmas operaattori on Sichuan Airlines, joka lentää Chengdusta Helsinki-Vantaalle ja siis edelleen Kööpenhaminaan. Vuonna 2018 Kiinan ja Suomen välillä matkusti yli 550 000 matkustajaa. Määrän odotetaan kasvavan merkittävästi, sillä tammikuussa 2019 julkistettiin toimintasuunnitelma Kiinan ja Suomen kahdenvälisen ilmailukumppanuuden edistämisestä. Suunnitelman tavoitteena on tehdä maiden välisestä yhteistyöstä tehokkaampaa ja tulosorientoitunutta. Kyseinen nelivuotinen Joint Action Plan 2019 - 2023 -toimintasuunnitelma sisältää tavoitteet maiden välisen lentoliikenteen kehittämisestä, lisävuoroista ja uusien kohdevaihtoehtojen löytämisestä. Lue myös:
|
|||