Onnettomuustutkintakeskus aloittaa turvallisuustutkinnan Kittilässä Gulfstream G150 -liikesuihkukoneen oviturmasta. Koneen lennontallentimien tiedot puretaan loppuviikon aikana. Myös Poliisi on jatkanut Kittilän lentokentällä torstaina 4. tammikuuta tapahtuneen onnettomuuden tutkintaa. "Puramme lennontallentimet kuluvan viikon aikana ja teemme loppuviikon aikana teknistä tutkintaa Kittilässä", kertoo OTKESin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Lentoposti.fi:lle. Itävaltaan rekisteröidyn Gulfstream G150 -liikesuihkukoneen (OE-GKA) miehistö saapui koneelle valmistelemaan paluulentoa Venäjälle. 8 (7+1) -paikkaisessa koneessa ei ollut tapahtuman aikaan matkustajia. Liikesuihkukone oli saapunut Suomeen Venäjältä 2. tammikuuta, jolloin kyydissä oli myös matkustajia. Molemmat ohjaajat olivat turman aikaan koneen ulkopuolella ja matkustamohenkilökunnan jäsen oli koneen sisäpuolella. Käynnissä oli koneen ulkopuolinen tarkastus sekä mahdollinen lumenpoisto. Koneen kapteeni oli avannut liikesuihkukoneen oven, jolloin se syöksyi voimalla päin lentäjää. Alareunastaan saranoitu ovi kaatui voimalla kapteenin päälle ja osia lensi noin 10 metrin päähän. Tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyi oven avannut koneen saksalainen kapteeni. Poliisi luonnehti häntä tiedotteessaan kokeneeksi lentäjäksi. Lentokenttäyhtiö Finavia järjesti perjantaina 5. tammikuuta Kittilän lentoasemalla hiljaisen hetken ja suruliputuksen. Miehistöön kuuluneita bulgarialaista perämiestä ja venäläistä lentoemäntää poliisi kuuli perjantaina 5. tammikuuta. Poliisin mukaan he olivat luonnollisesti hyvin järkyttyneitä tapahtumasta. Poliisi ei arvioi onnettomuuden syytä vaan jää odottamaan onnettomuustutkintakeskuksen raporttia. Onnettomuustutkintakeskus tehnyt Kittilässä teknistä tutkintaa, joka jatkuu edelleen. OTKESin johtava ilmailuonnettomuuksien tutkija Ismo Aaltonen arvioi, että tutkinta Kittilässä saadaan päätökseen loppuviikon aikana. Tämän jälkeen kone voidaan luovuttaa operaattorille vauriokorjauksia ja siirtolentoa varten. Ovessa on tapahtuman seurauksena vaurioita, jotka on korjattava ennen seuraavaa lentoa. Koneen moottorit eivät olleet tapahtuman aikaan käynnissä mutta koneen APU-voimalaite oli käynnissä tuottaen koneen järjestelmille sähköä ja ilmaa myös koneen sisätilojen lämmitykseen. Kittilässä oli turman aikaan yli 20 asteen pakkanen. OTKES suorittaa koneella torstaina ja perjantaina teknistä tutkintaa. Suomalaistutkijoiden avuksi saapuu myös konevalmistaja Gulfstreamin, operaattori Private Airlines Germany GmbH:n ja huolto-organisaation edustajia. Onnettomuudesta aloitetaan turvallisuustutkinta ja siinä odotetaan löydettävän turvallisuusparannuksia. Tutkintaa johtaa Suomen Onnettomuustutkintakeskus. Liikelentokoneen omistaa Private Airlines Germany GmbH. Koneyksilö on valmistettu vuonna 2012. Samanlaisia Gulfstream G150 koneita on Itävallassa kolme ja Euroopassa kaikkiaan yhdeksän. OTKESin mukaan maailmalla on sattunut joitakin vastaavanoloisia onnettomuuksia eri konetyypeille mutta mitään näin vakavaa ei kuitenkaan ole tiedossa. Lue myös:
|
|||