"Puramme lennontallentimet kuluvan viikon aikana ja teemme loppuviikon aikana teknistä tutkintaa Kittilässä", kertoo OTKESin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Lentoposti.fi:lle.
Molemmat ohjaajat olivat turman aikaan koneen ulkopuolella ja matkustamohenkilökunnan jäsen oli koneen sisäpuolella. Käynnissä oli koneen ulkopuolinen tarkastus sekä mahdollinen lumenpoisto.
Tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyi oven avannut koneen saksalainen kapteeni. Poliisi luonnehti häntä tiedotteessaan kokeneeksi lentäjäksi. Lentokenttäyhtiö Finavia järjesti perjantaina 5. tammikuuta Kittilän lentoasemalla hiljaisen hetken ja suruliputuksen. Miehistöön kuuluneita bulgarialaista perämiestä ja venäläistä lentoemäntää poliisi kuuli perjantaina 5. tammikuuta. Poliisin mukaan he olivat luonnollisesti hyvin järkyttyneitä tapahtumasta. Poliisi ei arvioi onnettomuuden syytä vaan jää odottamaan onnettomuustutkintakeskuksen raporttia. Onnettomuustutkintakeskus tehnyt Kittilässä teknistä tutkintaa, joka jatkuu edelleen. OTKESin johtava ilmailuonnettomuuksien tutkija Ismo Aaltonen arvioi, että tutkinta Kittilässä saadaan päätökseen loppuviikon aikana. Tämän jälkeen kone voidaan luovuttaa operaattorille vauriokorjauksia ja siirtolentoa varten. Ovessa on tapahtuman seurauksena vaurioita, jotka on korjattava ennen seuraavaa lentoa.
OTKES suorittaa koneella torstaina ja perjantaina teknistä tutkintaa. Suomalaistutkijoiden avuksi saapuu myös konevalmistaja Gulfstreamin, operaattori Private Airlines Germany GmbH:n ja huolto-organisaation edustajia.
Liikelentokoneen omistaa Private Airlines Germany GmbH. Koneyksilö on valmistettu vuonna 2012. Samanlaisia Gulfstream G150 koneita on Itävallassa kolme ja Euroopassa kaikkiaan yhdeksän. OTKESin mukaan maailmalla on sattunut joitakin vastaavanoloisia onnettomuuksia eri konetyypeille mutta mitään näin vakavaa ei kuitenkaan ole tiedossa. Lue myös:
|
|||