Qatar Airwaysillä on suuret ja jopa agressiiviset laajentumissuunnitelmat. Samalla myös matkustuskokemusta kehitetään jatkuvasti. Lisäksi Lähi-idän lentoyhtiöjätillä on käynnissä useita investointihankkeita muihin lentoyhtiöihin. Yhtiön laivastossa on nykyisin 198 lentokonetta ja uusi tulee joka viidestoista päivä. Laivastossa on mm. kuusi Airbus A380-konetta ja 11 A350 XWB -konetta. Jälkimmäisiä lentoyhtiöjätti on tilannut jo 80. Viimeisimpänä Qatar Airways tilasi 7. lokakuuta Boeingilta massiiviset sata matkustajakonetta. Tilaus sisältää 30 Boeing 787-9 Dreamlineria ja kymmenen 777-300ER -konetta. Laajarunkoiset 787-9 -koneet hankitaan korvaamaan vanhenevaa 787-8 -laivastoa. Lisäksi tilaus sisältää aiesopimuksen 60 kapearunkoista 737 MAX 8 -koneesta. Ne olisivat ensimmäiset Boeingin kapearungot yhtiön laivastossa. Qatar Airwaysin pääjohtaja Akbar Al Baker on monesti nostanut esiin Airbusin koneiden toimitusviiveet. Viimeksi hän muistutti niistä tänään 11. lokakuuta Helsingissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Qatar Airwaysin lentokoneiden keski-ikä oli yhtiön aloittaessa 20 vuotta, kun se on nykyisin alle viisi vuotta. Niin se tulee olemaan jatkossakin uusien konetilausten myötä. Al Bakerin mukaan yhtiöllä on tällä hetkellä viidentoista koneen vajaus toimitusviiveiden takia. Al Bakerin kiinnostus lentokoneisiin selittyy osaksi sillä, että hän on ollut itsekin lentäjä. "Kyllä olen lentänyt mutta en suihkukoneilla. Tosin en lennä enää nykyisin", Al Baker kertoi Lentoposti.fi:lle. "Meillä ei ole ongelmia Airbusin kanssa vaan ongelmia aiheuttaa komponenttitoimittajien vähäisyys markkinoilla. Avioniikkajärjestelmiä toimittaa kolme valmistajaa, moottoreita kaksi ja APU -generaattoreilla (auxiliary power unit) on kaksi valmistajaa", sanoo Al Baker. "Tilaamme toki jatkossakin koneita Airbusilta, jos heillä on tarjolla meille sopiva tuote", kommentoi Al Baker Lentoposti.fi:lle. Nykyisille kaksikantisille Airbus A380-koneille Al Baker ei näe tulevaisuuden markkinoita. "En usko A380-koneiden tulevaisuuteen. Kyseessä on rajallisille markkinoille suunnattu niche-tuote. Lisäksi kone on liian painava ja kuluttaa paljon polttoainetta", Al Baker kertoo. "Tilanne olisi toinen jos Airbus toisi markkinoille uudelleen moottoroidun ja aerodynamiikaltaan parannetun A380-version", jatkoi Al Baker. "Erityisesti haluamme toteuttaa kasvusuunnitelmamme", korostaa Al Baker. Qatar Airways hakee kasvua myös investoimalla muihin lentoyhtiöihin. Nykyisin se on lentoyhtiöryhmittymä IAG:n suurin omistaja 20.01 prosentin osuudella. Finnair ei tällä hetkellä ollut Al Bakerin kiinnostuksen kohteena. "Me uskomme IAG-sijoitukseen. Englanti on maailman suurimpia lentoliikenteen keskuksia ja kysyntää riittää myös matkailun alalla", sanoo Al Baker. "Investoimme myös muihin yhtiöihin. Tällä hetkellä kohteena on Etelä-Amerikassa toimiva LATAM, johon investoimme kymmenen prosentin osuudella. Myös Brasiliassa talous on nousussa", jatkaa Al Baker. Qatar Airways on lisäksi hankkimassa 49 prosentin osuutta italialaisesta Meridianista. Muita käynnissä olevia investointeja Al Baker ei sen sijaan tuo julki. "Sijoitamme yhtiöihin, jotka eivät vaadi rahan pumppaamista niihin. Haemme win-win -tilannetta, josta molemmat osapuolet saavat hyötyä toimintaansa", päättää Al Baker. Lue myös:
|
|||