Qatar Airways lupaa uudelle Doha - Helsinki -reitille lisäkapasiteettia ja useampia lentoja. Yhtiön 10. lokakuuta avaama uusi reittiyhteys oli alunperin suunniteltu lennettäväksi laajarunkokoneella. Airbusin toimitusviiveiden takia Dohaan lennetään toistaiseksi kapearunkoisella A320-kalustolla. Eilen 10. lokakuuta reittiliikenteen Helsinki-Vantaalle avannut Qatar Airways järjesti poikkeuksellisen näyttävän lehdistötilaisuuden hotelli Kämpin peilisalissa. Tilaisuuden juontajana oli Vappu Pimiä. Samassa salissa allekirjoitettiin Finnairin alkuperäinen A350-konetilaus reilut kymmenen vuotta sitten. "Qatar Airwaysilla on kysyntään nähden viidentoista koneen vajaus", avaa Akbar Al Baker tämänhetkistä konepulaa Lentoposti.fi:lle. Qatar Airways käynnisti Doha - Helsinki -reitin eilen 10. lokakuuta Airbus A350-900 -koneella. Ensimmäiset kolme päivää käytössä on laajarunkoinen A350 XWB mutta sen jälkeen lennetään kapearunkoisella A320-koneella. Qatarin versiossa on 12 business-luokan matkustajaistuinta ja loput 120 ovat economy-luokan paikkoja. Myös A320-kone tarjoaa business-luokan matkustajille mm. lie flat -istuimet ja viihdejärjestelmän. Qatar Airways on ensimmäinen Lähi-idän lentoyhtiö, joka lentää kaikkiin Pohjoismaiden pääkaupunkeihin. Toistaiseksi mihinkään näistä kohteista ei vielä ole kahta päivittäistä lentoa mutta yhtiön kasvusuunnitelmat tulevat Bakerin mukaan tuplaamaan lennot tulevaisuudessa. "Uusi Doha-Helsinki -reitti saa heti ensitilassa laajarunkokoneen. Koska olemme lentokonevalmistajien toimitusten armoilla, en osaa sanoa tarkkaa aikaa", kommentoi Al Baker. "Olen erityisen iloinen, että Finavia rakentaa Helsinki-Vantaalle myös A380-koneille sopivan matkustajasillan", hauskuutti Al Baker väkeä lehdistötilaisuudessa. Qatar Airways suunnittelee tuovansa Helsingin reitille Boeing 787-8 Dreamlinerin tai vaihtoehtoisesti Airbus A330 -koneen. Bakerin mukaan näistä todennäköisempi on Dreamliner. Uusi reittiyhteys täydentää myös Finnairin tarjontaa ja houkuttelee Helsinki-Vantaalle entistä enemmän matkustajia mm. Virosta, Venäjältä Pietarin alueelta sekä Skandinaviasta. "Finnair ei pääsääntöisesti operoi samoihin kohteisiin Qatarin kanssa joten yhteistyömme on helppoa. Vaihtoehdoille on olemassa selkeä kysyntä eivätkä kaikki halua välttämättä lentää Finnairilla. Tarjoamme heille vaihtoehdon Helsingin ja Dohan kautta", arvioi Al Baker. "Lennämme Finnairin valikoiman ulkopuolella mm. Kaakkois-Aasiaan, Kiinaan, Afrikkaan ja Intiassa. Jos listaisin kohteita se voisi saada Finnairin näyttämään erittäin pieneltä lentoyhtiöltä", kehuu al Baker. Finnair ja Qatar Airways julkistivat tänään 11. lokakuuta uuden code share -yhteistyön (lue uutisemme aiheesta linkistä tämän jutun lopusta). Qatar Airways myy lippuja reitille promootiohinnoilla esitellääkseen tuotettaan asiakkaille. Yhtiö tarjoaa ekslusiivista matkustuskokemusta ja on kaukana halpalentoyhtiöistä. Lentoyhtiöjätillä on moderni laivasto, jonka koneiden keski-ikä on alle viisi vuotta. Nykyisin koneita on 190 ja tilauksia uusista on yli 90 miljardin dollarin edestä. Uusia lentokoneita toimitetaan joka viidestoista päivä ja niillä korvataan vanhoja siten, että keski-ikä pysyy alle viidessä vuodessa. Dohan Hamad International Airport (OTHH) tarjoaa matkustajille nopeat jatkoyhteydet keskimäärin 90 minuutin, mutta nopeimmillaan 25 minuutin vaihtoajoilla. Jos matkustajalla on yli viiden tunnin vaihtoaika hänelle tarjotaan ilmailnen neljän päivän viisumi Dohaan tutustumiseksi. Vain kaksi vuotta avoinna ollut lentoasema on palkittu parhaana molempia vuosina. "Hamad on suunniteltu matkustajat mielessä ja lentoyhtiömme on osallistunut sen suunnitteluun jokaisen yksityiskohdan osalta. Tarjolla on mm. 25 metrinen uima-allas, kylpylä ja 24/7 avoinna oleva kuntosali", kehuu Al Baker. Lue myös muut uudet Qatar Airwaysiin liittyvät 10. ja 11. lokakuuta julkaistut uutisemme:
|
|||