Ilmavoimat ei vielä ensi vuonna luovu Valmet L70 Vinka -harjoituskoneistaan. Keskisuomalaisen mukaan uuden Grob G115E -kaluston käyttöönotossa on ollut ongelmia. Siten Lentoreserviupseerikurssi käyttää vielä 2019 Vinkoja, vaikka kadetit pääsevät jo ilmaan uudella Grob-kalustolla. Puolustusvoimat hankki loppuvuodesta 2016 käytettyjä Grob G115E -alkeis- ja peruslentokoulutuskoneita, joiden aiempi käyttäjä on ollut Englannin kuninkaalliset Ilmavoimat (RAF). Koneet ostettiin britannialaiselta Babcock International PLC:ltä. Grob-koneet korvaavat 1980-luvun alussa käyttöön saadut kotimaiset Valmet L70 Vinkat. Ne on rakennettu nykyisen Patrian tehtaalla Jämsän Hallissa. Suurelle yleisölle uusi Grob esiteltiin Tikkakoskella kesäkuussa 2018 Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä (otsikkokuva). Koko hankittu G115E/EA-kalusto muokataan Suomessa vastaamaan Ilmavoimien alkeis- ja peruslentokoulutuksen vaatimuksia pitkälle tulevaisuuteen. Tämän suorittaa Patria. Koneisiin tehdään ohjaamomodifikaatio, jossa päivittyy koko avioniikka ja käyttöön saadaan monitoiminäytöt ja GPS-pohjainen navigointijärjestelmä (kuva yllä). Keskisuomalaisen mukaan Grob-hanke on nyt noin kahdeksan kuukautta jäljessä aikataulusta. Yksi syy on se, että koneen valmistaja ei ole myynyt varaosia Ilmavoimille. Viivästyksen lisärahoitustarve on noin kaksi miljoonaa euroa. Se käsittää mm. varaosien valmistuksen sekä tuotetuen puuttumisen. Grob G115E on alatasoinen ja komposiittirakenteinen lentokone. Se on varustettu kiinteällä laskutelineellä. Koneessa on Lycoming AEIO-360-B1F -mäntämoottori ja kolmilapainen potkuri. Saksalainen Grob Aircraft tunnetaan myös moottoripurje- ja purjekoneistaan. Kumpiakin lentää Suomen ilma-alusrekisterissä. T.T. Keskisuomalaisen uutinen Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||