Rapiscan Systems 920 CT -läpivalaisulaite edustaa alan uusinta kehitystä. Siinä käytetty menetelmä on periaatteessa sama kuin lääketieteen tietokonetomografiassa. Tekniikka perustuu tietokonekerroskuvaukseen, jolla matkatavaroista muodostetaan kolmiulotteiset kuvat tarkastajien tutkittavaksi. Kohde kuvataan ikään kuin viipaleina ja niistä muodostetaan tietojenkäsittelyn avulla kolmiuloitteinen malli, jota voidaan pyörittää näytöllä kaikissa suunnissa.
Havaitut kohteet ohjataan tarkempaan tutkintaan omalle linjalleen. Turvatarkastaja voi tässä vaiheessa hyödyntää kuvaa matkatavarasta löytääkseen mahdollisen kielletyn materiaalin käsin tutkittaessa. Käytössä on moderni nesteanalysaattori. Lähtöterminaaliin avataan kahdeksan tällaista uuden sukupolven turvatarkastuslinjaa. Kokonaisinvestointi laitteisiin on useita miljoonia euroja, tarkkaa yksikköhintaa Finavia ei kerro.
Uudessa lähtöaulassa uusien laitteiden rinnalle asennetaan ruuhkatilanteita varten vielä kuusi linjaa, joiden tekniikka edustaa edellistä sukupolvea. Ne siirretään käytöstä poistuvasta turvatarkastuksesta toisaalta lentoasemalta. Uudessa terminaalissa on tilaa myös asentaa tarvittaessa lisää linjastoja maksimimäärän ollessa 20.
Näissä linjastoissa ei ole enää myöskään enää erillisiä räjähdejäämien löytämiseen tarkoitettuja laitteita, joilla analysoidaan matkustajan vaatteista tehtyjen satunnaisten sivelytestien tuloksia. Uusien läpivalaisulaitteiden tarkkuus on riittävä löytämään mahdolliset vaaralliset aineet.
Jos aiemmin linjasta meni läpi 100 - 150 matkustajaa tunnissa, uusi tekniikka mahdollistaa jopa 300 - 350 henkilön tarkastamisen. Sujuvuutta on haettu myös ympäristössä. Käytetty sininen värimaailma tiedetään stressitasoa laskevaksi. Jopa katon rakenteet toimivat läpi turvatarkastuksen osoittavina suuntaviivoina.
Uusien turvalinjojen myötä jää historiaan myös käsin tehtävä turvatarkastus tilanteessa, jossa metallinilmaisin on hälyttänyt. Rohde & Schwarz QPS 201 -läpivalaisujärjestelmä (Quick Personnel Security Scanner) löytää epäilyttävät esineet. Tällaisia henkilöskannereita on koekäytetty sekä käytetty normaalitoiminnassa Helsinki-Vantaalla jo aemminkin.
Kun uuden lähtöaulan käyttöönotto on valmis, Helsinki-Vantaalla ei kesäkuun lopussa ole enää T1 ja T2 -terminaaleja. Kaikki liikenne kulkee samaa reittiä, mikä taatusti helpottaa niin matkustajia kuin mahdollisia saattajia ja noutajia. Siirtymäaika on 21. maaliskuuta - 30. kesäkuuta.
Samaten siirtymäaikana on syytä ennen matkalle lähtöä varmistaa mitä terminaaliosaa oma lentoyhtiö käyttää juuri sillä hetkellä. Teksti: Tero Tuominen Kuvat: Tero Tuominen, Finavia ja Lentoposti.fi
Lue myös:
|
|||




