Lentävä Messerschmitt Bf 109 luvassa Turku Airshow'n vetonaulaksi

Messerschmitt_Buchon_Marzena_Staniszewska_BGAviation_2Suomen Ilmavoimien paras hävittäjä jatkosodassa oli saksalainen Messerschmitt Bf 109 eli suomalaisittain ”Mersu”. Edellisen kerran konetyyppi on lentänyt Suomessa 13.3.1954. Nyt legendaarinen Mersu palaa uudelleen Suomen taivaalle Turku Airshow -lentonäytöksessä 15.-16. kesäkuuta.

Saksan Luftwaffen Messerschmitt Bf 109 on ehdottomasti tunnetuimpia toisen maailmansodan hävittäjä. Se kuuluu samaan sarjaan kuin brittien Spitfire, amerikkalaisten Mustang ja japanilaisten Zero. Mersun eri versioita rakennettiin peräti 36 000 kappaletta.

Suomalaisten hävittäjä-ässien käsissä Mersuilla saavutettiin Neuvostoliiton ilmavoimia vastaan 663 ilmavoittoa pudotussuhteella 25:1. Menestynein Mersu-ässä oli lentomestari Ilmari ”Illu” Juutilainen, joka saavutti koneella 58 ilmavoittoa.

Mersu mahdollisti osaltaan Neuvostoliiton suurhyökkäyksen torjunnan kesällä 1944. Sodan jälkeen Ilmavoimilla oli 102 Mersua, joista 60 jatkoi palveluksessa, loput varastoitiin rauhanehtojen mukaisesti.

Mersu oli Ilmavoimien päähävittäjä vuoteen 1954, jolloin DH Vampire -suihkuhävittäjä korvasi sen. Museoissa Suomessa on säilynyt kaksi Messerschmitt Bf 109 -konetta, toinen vitriinissä Utissa ja toinen Ilmavoimamuseon kokoelmissa Tikkakoskella (kuvassa alla jälkimmäinen niistä Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä).

”Haluamme kunnioittaa kaikkia veteraaneja, erityisesti Ilmavoimien veteraaneja, tuomalla meille suomalaisille rakkaan Mersun taas Suomen taivaalle. Olemme tehneet vuosia työtä Mersun saamiseksi Suomeen ja Turkuun juuri jatkosodan päättymisen 75-vuotisjuhlavuodeksi", toteaa Turun lentokerhon puheenjohtaja ja Turku airshown tapahtumajohtaja Jyri Mattila.

IMG-20180614-WA0014"Tämä on merkittävä ponnistus Turun lentokerholle, mutta haluamme näin osoittaa kiitollisuutemme veteraaneille."

Turku Airshow'ssa on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä Ilmavoimien päähävittäjät kolmelta eri aikakaudelta. Mukana näytöksessä on Mersun lisäksi DH Vampire sekä nykyinen Hornet -monitoimihävittäjä. Paikalla on myös Hornetin seuraajaehdokkaita antamassa viitteitä tulevaisuudesta.

Lentävinä museokoneina Messerschmitt Bf 109 -yksilöitä on jäljellä erittäin vähän. Turkuun saapuva Mersu on rekisteröity Britanniaan (G-AWHR) ja saapuu sieltä usean välilaskun kautta Suomeen.

Messerschmitt Bf 109 G2 -koneita rakennettiin toisen maailmansodan aikana lisenssillä Espanjassa tyyppimerkinnällä Hispano Aviación HA-1112. Suomeen saapuva koneyksilö C/N 220, C.4K-152 (sittemmin N4109G ja nyt G-AWHR) edustaa viimeisintä 1950-luvulla valmistunutta HA-1112-M1L Buchón -versiota.

 Espanjalaisissa versioissa alkuperäinen Daimler Benz -moottori on korvattu ensin paikallisilla voimanlähteillä ja sitten Englannin ylijäämävarastoista ostetuila 1600 hevosvoiman Rolls-Royce Merlin 500-45 -moottorilla.

Messerschmitt_Buchon_Marzena_Staniszewska_BGAviation_1Alkuperäinen Daimler-Benz 605A oli ns. riippuva V-12 -moottori. Rolls-Royce on niin ikään V-12, mutta sen sylinterit ovat ylöspäin. Tästä syystä Espanjassa rakennetun Mersun moottoripellityksen muoto poikkeaa hieman alkuperäisestä.

Messerschmitt Bf 109 oli käytössä Espanjassa aina vuoteen 1965. Siten ne päätyivät mukaan useisiin toista maailmansotaa esittäviin elokuviin esittämään Lutwaffen Messerschmittejä.

Esimerkiksi vuonna 1968 yhteensä 16 Espanjasta hankittua konetta osallistui autenttisuuteen pyrkineen Taistelu Engannista -elokuvan (Battle of Britain) lentokohtausten kuvauksiin. Samaten oli mukana entisiä Espanjan ilmavoimien Heinkel He 111 -pommikoneita.

Turkuun saapuva Messerschmitt Bf 109 -koneyksilö oli myös mukana elokuvan kuvauksissa. Tuotannon neuvonantajana toiminut Luftwaffen hävittäjäkenraali Adolf Galland onnistui puhumaan itselleen lennon Buchonilla ja se oli juuri Turkuun saapuva yksilö.

Elokuvassa käytettyjä koneita päätyi Yhdysvaltoihin ja ovat olleet lähes 45 vuotta varastoituna. Yksi näistä Mersuista sai rekisterin N4109G. Nyt se täydellisen peruskorjauksen jälkeen kone nousee taas siivilleen tänä keväänä.

Tällä hetkellä siinä on Taistelu Englannissa -elokuvaa varten tehty saksalainen värikaavio. Jos kaikki sujuu hyvin, kone nähdään kesäkuussa Turussa.


Päälentonäytös Turussa kesäkuussa 2019

Turku Airshow 2019 - logoSuomen Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytös järjestetään Turun lentoasemalla 15.-16.6.2019. Yleisöllä voi kokea ja nähdä suihkuhävittäjien jälkipolton jyrinää, klassista taitolentoa, pelastushelikoptereita, muodostelmalentoa ja harrasteilmailua.

Suomen Ilmailuliitto ry viettää monin eri tavoin juhlavuottaan. Sen suojelija on Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö.

Ilmavoimat, maavoimien ilmailu sekä Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue ovat kaikki vahvasti mukana näytöksessä.

SIL100vIlmavoimien Hornetin seuraajaehdokasyritykset HX-hankkeessa ovat kaikki vahvistaneet osallistuvansa Turun lentonäytökseen. BAE Systems, Boeing, Dassault, Lockheed Martin ja Saab esittelevät omia ehdokkaitaan Hornetin seuraajaksi.

 Näytökseen osallistuvasta muusta lentokalustosta kerrotaan lisää loppukevään aikana.

Suomen Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytöksen järjestää Turun Lentokerho ry (TLK) joka on Suomen Ilmailuliiton jäsenkerho. T.T.

Päivittynyt kello 20.10: lisätty tietoa Taistelu Englannista -kuvauksista.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: