Lentoliikenne palasi Pirkkalaan - mittava remontti asematasolla ja kiitotiellä valmistui

Pirkkala_kiitotiekynnys_24Tampere-Pirkkalan lentoasema avautui lentoliikenteen käyttöön ja ensimmäinen kaupallinen lento nousi ilmaan uudelleen päällystetyltä kiitotieltä 06/24 maanantaiaamuna 13. elokuuta. Sunnuntaina valmistuneen remontin päätteeksi kiitotietä käyttivät jo yleisilmailukoneet. Liikenne- ja matkustajamäärät ovat olleet Pirkkalassa kovassa kasvussa koko alkuvuoden.

 Finavian huhtikuussa 2018 käynnistämä kehitys- ja peruskorjaushanke Tampere-Pirkkalan lentoasemalla valmistui aikataulun mukaisesti sunnuntaina 12. elokuuta. Lentoliikenne oli kokonaan keskeytetty kiitotiellä tehtävien töiden takia 17. heinäkuuta lähtien. Remontti eteni hyvin aurinkoisen ja helteisen sään ansiosta, joka toki oli rankempaa työntekijöille.

Nyt valmistuneen yli 17 miljoonan euron investointi nostaa kentän kapasiteettia ja tukee osaltaan koko Pirkanmaan elinvoimaisuutta ja saavutettavuutta.

Pirkkala_Mari_Nurminen"Lentoasemamme on nyt loistokunnossa. Toivotamme pirkanmaalaiset tervetulleiksi käyttämään entistä ehompaa kotikenttäänsä. Tampere-Pirkkalasta on erinomaiset yhteydet kolmeen tärkeään lentoliikennekeskukseen eli hubiin: Helsinkiin, Riikaan ja Tukholmaan. Niiden kautta avautuvat loistavat yhteydet ympäri maailmaa. Suoraan Tampereelta lennetään Bremeniin, Budapestiin ja syksystä alkaen Malagaan", iloitsee Finavian aluejohtaja ja lentoaseman päällikkö Mari Nurminen.

Pirkkala_AB_terminaalillaAivan ensimmäisenä kiitotielle laskeutui jo sunnuntaina Tampere-Pirkkalan lentokentän omia yleisilmialukoneita. Kiitotie avautui sunnuntaina kello 16 ja ensimmäinen ilma-alus laskeutui noin kello 16.15. Yleisilmailijat toivat koneensa kotiin mm. Teiskosta ja Vesivehmaalta", kertoi Nurminen Lentoposti.fi:lle.

 

Virallinen avauslento nousi ilmaan uudelleen päällystetyltä kiitotieltä maanantaiaamuna 13. elokuuta kello 05.25. Kyseessä oli AirBalticin lento BT538 kohti Riikaa. AirBalticin Bombardier dash  Q400 -kone oli saapunut Pirkkalaan jo aamuyöllä kello 00.40.

 

Maanantai jatkui avauslennon jälkeen vilkkaana, kun yleisilmailijoiden ja Ilmavoimien ohella muut kentän käyttäjät Norra, SAS ja Patria Pilot Traingin käynnistivät lentotoimintansa uudelleen.
Pirkkala_muutokset

Tampere-Pirkkalan on operaatiomäärältään Finavian lentokenttäverkoston toiseksi vilkkain lentoasema. Alkuvuoden aikana tammikuusta kesäkuuhun matkustajamäärä oli kasvanut 10,6  prosentilla 122 000 matkustajaan.

 

Viiden kuukauden mittainen remontti ei sen myötä näy koko vuoden luvuissa merkittävästi. Vuoden 2017 aikana Tampere-Pirkkalan kautta kulki 230 000 matkustajaa ja vuoden 2018 osalta arvio on noin 215 000 matkustajaa.

 

Pirkkala_kiitotie_keskilinja_koneetOperaatiomäärät kasvoivat samalla aikavälillä tammi-kesäkuussa 26,5 prosenttia ja nousuja/lasketumisia oli 20 128.


"Operaatiomäärät Tampere-Pirkkalan lentoasemalla kuluvan vuoden aikana ovat noin 38 000. Ilman liikenteen keskeytystä luku olisi jo 40 000. Lentokentällä on parhaillaan jopa 150 operaatiota päivässä eli lento joka 3. minuutti", kertoo Nurminen.

 


Merkittäviä parannuksia lentoasemalla ja varautumista tulevaan

Pirkkala_kiitotie_avaus_1Finavia investoi Tampere-Pirkkalan lentoliikennealueiden uudistamiseen yhteensä yli 17 miljoonaa euroa. Asematason laajentaminen ja kiitotien uudistaminen nielivät 15 miljoonaa euroa. Lisäksi uusittiin kiitotien mittarilähestymisjärjestelmä (ILS) ja parannettiin tarkkuuslähestymismenetelmiä kahden miljoonan euron edestä.

"Uusien, leveiden kääntöpaikkojen ansiosta pystymme palvelemaan myös laajarunkokoneita. Peruskorjauksessa päästiin uusimaan myös kenttävalaistus energiatehokkaaseen led-teknologiaan ja parantamaan jäänestoaineiden talteenottoa ja suojauksia. Uudet ILS-laitteet parantavat lentoliikenteen operointimahdollisuuksia myös huonoissa sääolosuhteissa", kertoo Nurminen.

Pirkkala_kiitotie_koneet_12700 metrin mittainen ja 45 metriä leveä kiitotie 06/24 päällystettiin ensin molemmista päistä, joka mahdollisti lentoliikenteen jatkumisen lyhennetyltä kiitotieltä. Kiitotien molempiin päihin rakennettiin myös uudet leveät kääntöpaikat. Heinäkuussa remontoitiin keskiosa, jonka aikana lentoliikenne ole keskeytetty lukuunottamatta helikopteritoimintaa.

Kiitotien päällyste on rakenteeltaan 1,7 metriä paksu. Pinnassa on noin 15 cm paksuinen asfalttipäällyste, jonka alla on kantava noin 20cm väliosa. Sen alla on 105 cm louhetta ja pohjalla 30 cm paksuinen suojakerros.

2700 metrin pituisen kiitotien alla kulkee paljon sähkö- ja telekaapeleita ja urakan aikana kaapelointitöitä kertyi yli 10 kilometrin verran. Remontin aikana asennettiin mm. 150 uutta LED-valaisinta. Asfalttia päällystykseen käytettiin 60 000 tonnia. Määrä vastaa 20 kilometrin mittaista moottoritien pätkää. Kokonaisuudessaan päällystettävä alue oli 330 000 neliömetriä.

Pirkkala_ILS_GPRemontin aikana kiitotien 24 ILS-liukupolkuantenni siirrettiin uuteen paikkaan kiitotien varteen. Se mahdollistaa aikanaan myös suorituskykyperusteisen SBAS (Satellite Based Augmentation System) -lähestymismenetelmän käyttöönottamiseen kiitotielle 06. Remontin aikana uusittiin myös lähestymislinjavaloja.

Remontin myötä käyttöön saatiin myös uusi K-rullaustie, joka parantaa kiitotien kapasiteettia merkittävästi. Rullaustiestä on hyötyä erityisesti Patria Pilot Trainingin koulukoneiden operoinnissa.

Pirkkala_sinisaari_taxiwayKRullausmatka lyhenee 1-2 minuuttia. Rullaustietä ei rakennettu aivan suoraan Patrian koulutuskeskukselle johtavan P-rullaustien jatkoksi. Syynä oli aikataulu, joka ei olisi mahdollistanut rullaustien sijoittamista aivan uuteen paikkaan.

Asematasoaluetta laajennettiin peruskorjauksen yhteydessä 22 000 neliömetrillä ja kaikkiaan maata vaihdettiin huimat 26 000 kiintokuutiota. Asematasolla kaivettiin jopa 5-6 metrin syvyyteen.

Pirkkala_asemataso_terminaalin_edustaVarsinaisia uusia seisontapaikkoja koneille ei rakennettu mutta niiden paikkoja siirretiin. Muutosten jälkeen seisontapaikkojen takaa mahtuu rullaamaan tarvittaessa myös Airbus A350 -laajarunkokone. Kaikkiaan asematasolla on kymmenen seisontapaikkaa liikenneluokan koneille. Niistä yksi soveltuu myös laajarunkokoneelle.

Lentokenttäalueelle rakennetaan remontin päätteeksi myös uusi paloharjoitusalue. Lentoliikenteen keskeytymisen tuoma hiljaisuus hyödynnettiin myös terminaalin edustalla, kun pysäköintialueet päällystettiin uudelleen. Kaikkiaan Tampere-Pirkkalan lentoasemalla on noin 500 pysäköintipaikkaa.

"Näin laaja kehitys- ja peruskorjaushanke on aina iso ponnistus, sillä valmistumista määrittävät tiukat aikataulut ja töitä tehdään haastavissa olosuhteissa", jatkoi Nurminen.

Pirkkala_TWR "Toiveissa olisi lisätarjontaa vapaa-ajanmatkoille. Pirkkalan alueen ykköstoiveena on suora lento Lontooseen. Suorien yhteyksien saaminen on kuitenkin työlästä. Infran ollessa kunnossa pitkän tähtäimen toiveissa on lisää matkustajia ja enemmän koulutus- sekä sotilaslentotoimintaa", päättää Nurminen toiveeseen tulevasta.

Lue myös: