(päivittynyt klo 16.30) Finnairin Airbus A319 (OH-LVA) nousi tiistaina 1.12. ilmaan Helsinki-Vantaalta ja määränpäänä koneella on Flightradar 24 -palvelun mukaan Englannin Cotswold. Erikoisen lennosta tekee määränpää ja sekä Finnairin tunnusten poistaminen koneen rungosta. Kyseessä on ensimmäinen Finnairin kierrätettävä eli purettava Airbus-kapearunkokone. Kierrätyksessä voidaan hyödyntää jopa 90 prosenttia purettavan koneen osista. Finnairin Airbus A319 (OH-LVA) nousi ilmaan Helsinki-Vantaalta 1. joulukuuta noin kello 10.20. Sinivalkoisena taivaalle lähteneen Airbusin lentoyhtiötunnukset oli peitetty. Aamulla 1.12. Finnair kertoi kierrätyshankkeesta Blue Wings -lehdessä. Ensimmäisiä valokuvia lentoyhtiötunnuksettomasta koneyksilöstä kerrotaan nähdyn ainakin yhdessä Facebookin ilmailuryhmässä jo aiemmin. Heti lentoonlähdön jälkeen ohjaajat vaaputtivat koneella hyvästit Helsinki-Vantaalle. Kyseessä on perinteinen tapa, kun kotikenttä jää taakse. Vastaavia vaaputuksia on nähty mm. Finnairin Airbus A350 -koneilta niiden lähdettyä Toulousesta Finnairin palvelukseen sekä Finnairin Airbus A340-koneiden poistuessa Helsinki-Vantaalta Finnairin laivastosta. OH-LVA:n lähtöä seurattiin tarkasti myös lentoaseman puolella. Lentokonevalokuvaajien suosiman Katriinantien varressa oli tiistaiaamupäivällä myös Finnair Tekniikan auto ja valokuvaaja. Finnairin Airbus A319 -koneen määränpää on Flightradar24-palvelun mukaan Bristolin ja Swindonin läheisyydessä sijaitseva Gloucestershiren Cotswoldin lentokenttä. Kyseessä on entinen Englannin ilmavoimien RAF:n Kemblen lentotukikohta, jota ovat käyttäneen mm. taitolentoryhmä Red Arrows sekä kylmän sodan aikana myös Yhdysvaltain ilmavoimat. Vuonna 2009 lentoaseman nimeksi vaihtui Cotswold. Lentoaseman tunnetuin nykytoimija on kuitenkin maailman johtava lentokoneiden purkaja Air Salvage International (ASI). Yhtiöllä on noin 23 vuoden kokemus yli 750 matkustajakoneen purkutöistä lentoasemilla ympäri maailmaa. ASI on ollut kehittämässä myös lentokonekierrätysyhdistyksen AFRA:n (Aircraft Fleet Recycling Association) parhaita käytäntöjä. Lentokoneiden purkamisen lisäksi ASI tarjoaa kaikkiaan kolme hehtaaria säilytystilaa jopa 50 kapearunkokoneelle tai 20 laajarunkokoneelle. Lentokentän käytössä oleva yksi 2009-metrinen kiitotie mahdollistaa jopa Airbus A340-600 -koneen vastaanottamisen. Finnairinkin koneita on lennätetty Cotswoldiin jo aiemminkin. Ainakin vuoden 2016 tammi- ja helmikuussa suomalaisyhtiö lennätti sinne kaksi Embraer 170 -matkustajakonetta. Niiden osalta lennot jäivät viimeisiksi, sillä kyseiset koneet romutettiin. Finnair Aircraft Financen omistama ja nyt sinivalkoisissa väreissä ilman Finnair tunnusta kohti Englantia lentävä Airbus A319 (OH-LVA, MSN1073) on tullut Finnairin laivastoon uutena koneyksilönä vuonna 1999. Tällä 144-paikkaisella koneella on ikää siis noin 21 vuotta. Näiden vuosien aikana OH-LVA on lentänyt kolmessa Finnair-värityksessä. Finnairin julkistamien tietojen mukaan koneyksilö olisi lentänyt 32 710 lentoa ja yhteensä noin 55 367 lentotuntia. Finnairin mukaan yhtiön kumppanit purkavat koneen ja 90 prosenttia siitä voidaan käyttää uudelleen tai kierrättää. Käytännössä osa osista jatkaa elämäänsä lentokoneen varaosina ja muut materiaalit kuten alumiini menevät muiden toimialojen käyttöön. Finnairin laivaston hallinnasta vastaavan johtaja Miika Haation Blue Wings-lehdessä kertoman mukaan koneessa on noin 2000 muiden koneiden kanssa vaihtokelpoista osaa. Tällaisia osia ovat mm. moottorit, laskutelineet, tietokoneet, aktuaattorit, pumput, akut ja venttiilit. Finnair on ilmoittanut toteuttavansa laivastouudistusta, joka koskee kapearunkokoneita sekä kourallista laajarunkokoneita. Nyt laivastosta lopullisesti poistuva OH-LVA voi olla osa tätä laivastouudista. Finnairin aiemmin kertoman mukaan osa uusista hankittavista koneista tulee korvaamaan vanhenevaa kalustoa. Finnairin mukaan koneiden eläköitymispäätökset tehdään vastuullisesti, ympäristöseikat ja talous huomioon ottaen. Finnairin kaikki kahdeksan A319-konetta on rakennettu vuosina 1999-2004. Finnairin suuremmista kapearunkokoneista vanhimmat A321-koneet on valmistettu myös vuonna 1999 ja A320-koneet vuodesta 2001 lähtien. Ne ovat Finnairin nykylaivaston vanhimpia kapearunkokoneita. Finnairin lennon määränpäätä eli Cotswoldin lentoasemaa on viimeaikoina nostanut ilmailumaailman tietoisuuteen ASI:n lisäksi myös British Airwaysin Boeing 747-400 jumbojetin (G-CIVB) sijoittaminen lentoaseman maamerkiksi. Entiseen lentotukikohtaan lokakuussa laskeutunutta jumbojettiä seurasi sosiaalisen median kautta yli 18000 ihmistä. Kyseessä on toinen kahdesta viimeisestä käytössä olleesta British Airwaysin jumbosta. Koneyksilö on maalattu lentoyhtiön vuosina vuosina 1974 - 1984 käyttämään ns. Negus-maalauskaavioon ja se tulee jatkossa palvelemaan Coltswoldissä mm. konferenssikeskuksena, museona ja elokuvateatterina. Päivitys kello 15.35: Lisätty tieto vaaputuksista ja kiinnostuksesta koneen lähtöä kohtaan. Lue myös: Artikkeli: Koronakiilat pitävät Finnairin koneet paikallaan – lentokoneiden laajat ylläpitotoimet jatkuvat
|
|||