Finnair lennättää neljä Airbus A330-300 -konetta pitkäaikaissäilytykseen Tarmac Aerosavelle Ranskaan

A330_LTO_1Finnair lennättää neljä Airbus A330-300-laajarunkokonetta pitkäaikaissäilytykseen Ranskaan Tarmac Aerosavelle. Ensimmäinen koneyksilö eli Marimekko Unikko-kuosissa lentävä OH-LTO lähti Tarbes-Lourdesiin aikaisin torstaiaamuna 26. marraskuuta.

 

Koronaviruspandemia on leikannut Finnairin lentokonetarvetta merkittävästi ja odotetusti myös laajarunkokoneita on nyt lennätetty pitkäaikaissäilytykseen.

Lentoposti.fi tiedusteli Finnairin suunnitelmia aamulla 26. marraskuuta, kun yhden yhtiön matkustaversiossa olevan Airbus A330-300-koneen raportoitiin lennonseurantapalvelun perusteella suuntaavan Ranskan Tarbes-Lourdesiin. Määränpää on yksi neljästä lentokoneiden pitkäaikaissäilytyspalveluita tarjoavan Tarmac Aerosaven toimipisteistä.

Marimekko_A330_TarbesiinFinnair vahvisti asian Lentoposti.fi:lle iltapäivästä. Marimekko-erikoismaalauksessa oleva A330 (OH-LTO) on ensimmäinen neljästä Ranskaan lennätettävästä A330-koneesta.

Finnair kertoo etsineensä ratkaisuja pitkäaikaiseen pysäköintiin ja huoltoon on yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa ulkomailta. Aiemmin jo yli puolet yhtiön A32s-koneiden laivastosta on lennätetty Tarmac Aerosavelle Ranskaan sekä CSAT:lle Tshekkiin. 

Pitkäaikaissäilytyksessä koneita ylläpidetään vastaavasti kuin Helsinki-Vantaallakin, jossa ne ovat olleet käytännössä lentämättä keväästä 2020 lähtien. Huolto- ja ylläpitotoimia tehdään säännöllisesti seitsemän, 15 ja 30 päivän välein myös Tarmac Aerosavella.

Tarmac Aerosave on lentokoneiden pitkäaikaissäilytykseen, huoltotoimintaan sekä lentokoneiden kierrätykseen erikoistunut yhtiö, jolla on Ranskassa ja Espanjassa kaikkiaan neljä toimipistettä ja säilytystilaa noin 270 lentokoneelle. Yhtiön omistavat lähes yhtä suurin osuuksin Airbus, Safran ja SUEZ.

Finnairin laivastossa on kaikkiaan kahdeksan A330-300-konetta, joista kolme on muutettu osin myös matkustamostaan rahtikäyttöön. Säilytykseen on määrä siirtää juuri matkustajaversioita. Viides matkustajaversiossa oleva kone on Planefinder-palvelun mukaan lennetty 4. marraskuuta Hongkongiin, jonne se on saapunut 5. marraskuuta 2020.

Finnairin laivastossa on myös kuusitoista Airbus A350-900-konetta. Niitä pyritään käyttämään nykyisillä reiteillä ensisijaisesti mm. pienemmän polttoaineen kulutuksen takia.

Koronaviruspandemian helpottaessa ja matkustajakysynnän elpyessä Finnairin on määrä ottaa Ranskassa talvehtivat A330-koneet takaisin käyttöön. Aikataulu on luonnollisesti näiltä osin täysin avoin. A330-koneet ovat pitkäaikaissäilytyksessä Ranskassa ainakin talven yli, mutta tarvittaessa pidempäänkin.

Finnairin ratkaisu ei poikkea muista lentoyhtiöistä, jotka ovat joutuneet jo pandemian alusta lähtien siirtämään koneita säilytykseen pois kotikentältään. Finnairin lentokoneita on säilytetty tähän saakka Helsinki-Vantaalla, mutta talvi tuo tullessaan omat haasteensa lentokoneiden säilyttämiseen kotikentällä. Kyseessä on myös kustannusten säästäminen.

Päivitys kello 16.25: Lisätty Planefinder-palvelun tieto yhden A330-koneen osalta.

Päivitys kello 18.32: Tarkennettu päivämääriä edellisen päivityksen osalta. 

Lue myös artikkelimme Finnairin koneiden pitkäaikaissäilytyksestä: Koronakiilat pitävät Finnairin koneet paikallaan – lentokoneiden laajat ylläpitotoimet jatkuvat

Lue myös: