ATR:n uusi entistä lyhyemmille kiitoteille soveltuva 30-50 paikkainen ATR 42-600 STOL -matkustajakone (Short Take-Off and Landing) siirtyi koelentovaiheeseen noustuaan ilmaan ensilennolle Toulousessa 11. toukokuuta 2022. Maailman johtava potkuriturbiinimatkustajakoneiden valmistaja ATR on suorittanut koelennon ATR 42-600 -matkustajakoneella, joka on varustettu ensimmäisen vaiheen STOL-versioksi. Ensilento nousi ilmaan Toulousen Francazalin lentokentältä keskiviikkoaamuna 11. toukokuuta kello 10.00. Kaikkiaan kaksi tuntia ja 15 minuuttia kestäneen koelennon aikana miehistö suoritti erinäisiä kokeita lentokoneeseen asennetuilla suorituskykyä parantavilla ratkaisuilla. Koelentokoneena käytetty ATR 42-600 -prototyyppi (MSN 811, F-WWLY) on lentänyt ensilentonsa jo vuonna 2010. Koelentovaiheen käynnistyttyä modifioituun koneeseen tullaan asentamaan myös muita uusia järjestelmiä, jolloin siirrytään toisen vaiheen koelentoihin. Koneeseen on asennettu uusi MFC-NG -tietokone (Multifunctional Computer New Generation), automaattinen jarrutusjärjestelmä, uudet spoilerit sekä lentoonlähtötehoja optimaaliseksi säätävä järjestelmä. Lentokoneen Pratt & Whitney Canada PW127M -moottoreista otetaan myös normaaliversiota enemmän tehoja lentoonlähtöä varten. Tuolloin moottoreista otettaisiin vastaava tehot kuin suuremmalla ATR 72-600 -koneella. Lentoonlähtöjä varten käytetään myös aiempaa suurempaa laippa-asetusta 25. Muiden muutosten lisäksi koneen takarunkoa on vahvistettu kauttaaltaan. Lokakuussa 2019 julkistetun hankkeen ATR 42-600 STOL -koneen lopullisen version odotetaan olevan valmis kaikilta osin vuoden 2022 loppuun mennessä. Tuolloin ns. toisen vaiheen STOL-koneeseen on asennettu myös uusi suurempi sivuperäsin, joka mahdollistaa operoinnin aiempaa pienemmillä nopeuksilla. Tavoitteena on edetä tyyppihyväksyntävaiheeseen vuoden 2023 aikana. Hanke on viivästynyt koronaviruspandemian seurauksena, sillä alunperin tyyppihyväksyntään oli määrä edetä jo vuoden 2022 aikana. Eri puolilla maailmaa on tarjolla lähes 500 lentokenttää, joiden kiitotien pituus on 800-1000 metrin välillä. Niille voisi jatkossa operoida uudella ATR 42-600S -koneella. Valmistajan mukaan konetyyppi tarjoaa mahdollisuuden lentää 912 metrin pituiselta kiitotieltä jopa 703 merimailin eli noin 1302 kilometrin päähän. Laskukiitotien osalta pituusvaatimus on 773 metriä. Ns. ilmailun standardiolosuhteissa kone voisi nousta ilmaan 800 metrin kiitotieltä 40 matkustajan kanssa 200 merimailin eli noin 370 kilometrin mittaiselle reitille. Suomessa ATR 420-600S -koneella operointi olisi kiitotien pituuden puolesta mahdollista helposti esimerkiksi toistaiseksi suljetulta Helsingin Malmin lentokentältä myös entisen poikkikiitotien osalta eri kohteisiin Suomessa. Se mahdollistaisi suorat lennot Malmilta esimerkiksi Berliiniin ja Varsovaan. Konetyyppi mahdollistaisi myös lennot esimerkiksi Hankoon kiitotien pituusvaatimuksen osalta. Kiitotien pituuden osalta operointipaikaksi soveltuisi myös uusi Pyhtään Helsinki East Aerodrome, josta voitaisiin siis myös lentää vaikka Berliiniin saakka. Rajoittavia tekijöitä olisivat kuitenkin mm. kiitotien kantavuus sekä kuljetettava matkustajamäärä. ATR 42-600S -koneen maksimi lentoonlähtöpaino on 18 600 kg ja maksimi laskeutumispaino on 18 300 kg. Maksimi hyötykuorma on 5300 kg ja polttoainetta koneeseen voidaan tankata 4500 kg. Lyhyiden kiitoteiden suorituskyvyn ja käytettävissä olevan alhaisen nopeusalueen avulla konetyyppi soveltuu myös korkealla ja kuumassa ilmanalassa sijaitseville lentokentille operointiin. STOL-versio mahdollistaa siis aiempaa paremmat alueelliset lentoyhteydet. ATR on saanut jo 20 tilaussitoumusta lentoyhtiöiltä sekä leasingyhtiöiltä uudesta STOL-versiostaan. ATR 72-400S -matkustajakoneen avausasiakas on Air Tahiti, joka on tilannut Ranskan Polynesian saaristo-operointiin kaksi konetta. Toinen julkistettu asiakas on kymmenen konetta tilannut Elix Aviation Capital.
|
|||