Lento WN1380 teki tiistaina 17.huhtikuuta pakkolaskun Philadelphia International Airportille. Southwestin mukaan koneessa oli 143 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä. Boeingin vasen moottori hajosi lähestyttäessä reittikorkeutta 32 500 jalassa (9 900 metriä). Etuosan moottorisuojuksesta irronneet kappaleet vaurioittivat koneen siipeä ja runkoa mm. rikkoen yhden ikkunan. Se ei sijainnut moottorin puhaltimen kohdalla vaan siiven takareunan tasolla. Koneen matkustajien kertomuksen mukaan naispuolinen matkustaja imeytyi paineen rajusti laskiessa osittain ulos hajonneesta ikkunasta. Ilmeisesti muut matkustajat saivat vedettyä hänet takaisin sisään.
Pelastusyksiköt vaahdottivat vaurioituneen moottorin. Matkustajat evakuoitiin kentällä siirrettävien portaiden kautta. Yksi henkilö, luultavasti hajonneen ikkunan vieressä istunut, kuljetettiin sairaalaan. Onnettomuustutkintavirasto NTSB:n tiedotustilaisuudessa kerrottiin myöhään illalla Suomen aikaa, että yksi matkustaja menehtyi. Kyseessä on ensimmäinen matkustajakoneella lentäneen kuolema Yhdysvalloissa sitten vuoden 2009. Southwestin Boeing 737-700 koneessa on CFM Internationalin CFM56-7B -moottorit. CFMI on General Electricin ja ranskalaisen Safranin yhteisomistuksessa oleva moottorivalmistaja. Kyseinen moottorityyppi on lentänyt ensimmäisen kerran vuonna 1997.
Tuolloisessa tapauksessa osat lensivät eteenpäin ja moottorin kuoret suojasivat lentokoneen runkoa. Kyseinen lentokelpoisuusmääräys koski yksin Yhdysvalloissa 110 lentokonetta. Onnettomuustutkintaviranomainen NTSB julkaisi yöllä kuvan 17. huhtikuuta onnettomuuteen joutuneen Southwestin koneen moottorista (yllä). Siinä yksi puhaltimen siipi vaikuttaisi puuttuvan (kello kahdeksan kohdalla). Kaikkiaan kyseisen kaltaisia moottoreita lentää ympäri maailmaa yli 6700 lentokoneen siivissä. CFM56-moottorin eri versioita lentää niin Airbusin kuin Boeingin koneissa. Moottorityyppi on yksi luotettavimmista lentokonemoottoreista ja sillä on lennetty jo yli 350 miljoonaa lentotuntia. Moottorivaurioitunut Boeing 737-700 -koneyksilö N772SW oli otettu käyttöön vuonna 2000. NTSB on lähettänyt tutkijaryhmänsä koneen luo. Lentokonevalmistaja Boeing ja moottorivalmistaja CFMI antavat tutkintaan kaiken tarvittavan tuen. T.T. MH. Twitter-käyttäjä @mtranchin otti kuvia vaurioista koneen laskeutumisen jälkeen (huomaa roikkuvat happinaamarit). Jos tweetti ei näy, katso se täällä.
Päivittynyt 23.29: Lisätty tietoja moottorityypistä. Päivittynyt 18.4. kello 6.03: Lisätty NTSB:n julkaisemat valokuvat.
|
|||