McDonnell Douglas MD80 "Super 80" -koneet poistuivat American Airlinesin laivastosta

MD80_siipiAmerican Airlines luopui vihdoin syyskuun 2019 alussa McDonnell Douglas MD80 -koneista. Super 80 ja Mad Dog -nimillä tunnetun konetyypin poistoa oli AA:lla viivästytetty jo pidempään. Konetyyppi muodosti aikanaan myös Finnairin laivaston rungon. Suomalaisyhtiö tosin luopui niistä jo vuonna 2006.

MD80_konegatellaAmerican Airlinesin viimeinen MD80-koneella operoitu kaupallinen erikoislento nousi 4. syyskuuta ilmaan Dallasin Forth Worthistä tunnuksella AA80 ja suuntasi Chicagon O'Hareen. Lento oli luonnollisesti loppuun myyty jo pian sen julkistamisen jälkeen. Myös miehistöön oli tunkua.

Viimeisen lennon kunnian sai vuonna 1999 valmistunut koneyksilö N984TW. Se lensi ennen AA:n värejä TWA:n lentoja ja oli viimeinen valmistunut MD80 -kone Long Beachin tehtailta. Sieltä toimitettiin vuosikymmenten ajan koneita myös FinnMD80_paikatairin laivastoon. Kaikkiaan lentotunteja viimeiseksi valmistuneelle koneyksilölle kertyi 27554 lennolla noin 53600 tuntia.

Kaupallisen lennon lisäksi American Airlines lensi kaksi tilauslentoa MD80-koneilla Roswelliin. Niiden kyydissä kulki yhtiön edustajia ja mediaa juhlatilaisuuteen aavikolle, jonne käytöstä poistetut koneet sijoitettiin.

MD80_ohjaamoMcDonnell Douglas MD80 -koneet nähtiin ensimmäisen kerran American Airlinesin metallipintaisella värityksellä vuonna 1983. Uudella konetyypillä korvattiin Boeing 727 -koneita, jotka vaativat kolmen hengen ohjaamomiehistön. Uusi Super 80 kone tarvitsi vain kaksi ohjaajaa.

AA:n kaupallinen ensilento uusilla koneilla tehtiin 15. toukokuuta 1983. Viisi vuotta myöhemmin vuonna 1988 yhtiö vastaanotti laivastoonsa jo 150:nnen Super 80 -koneen. Seuraavana vuonna AA teki lisätilauksen koneista ja kokonaistilausmäärä MD80 -koneista oli jo 350.

Viimeisin uusi  koneyksilö AA:lle valmistui vuonna 1992. Suurimmillaan Super 80 -koneita oli laivastossa vuonna 2001 kaikkiaan 362 kappaletta, kun TWA yhdistettiin American Airlinesiin. Kaikkiaan AA:n laivastossa on ollut 396 MD80 ja MD90-konetta.

MD80_JT8Ensimmäinen suurempi yksittäinen MD80-koneiden käytöstä poisto tehtiin vuonna 2016, kun 20 konetta lennettiin Roswelliin. Koko vuoden aikana luovuttiin yli 40 Super 80 -koneesta Tuolloin yhtiölle jäi käyttöön vielä reilut 50 konetyyppinsä edustajaa, joilla suunniteltiin lennettävän ainakin kesäkauden 2018 loppuun saakka. Vanhoja työjuhtia on jo vuosien ajan korvattu uusilla Airbus A320 ja Boeing 737 -koneilla.

Nyt syyskuussa 2019 eli 36 vuotta avauslennon jälkeen viimeisetkin 26 tyyppinsä edustajaa siirrettiin eläkkeelle AA:n laivastosta. Roswelliin sijoitetut koneet puretaan ja niistä otetaan osia muille MD80-operaattoreille.

Suurin yksittäinen MD80-operaattori AA:n jälkeen on Delta Air Lines, joka aikoo kuitenkin luopua koneista vuoteen 2020 mennessä. Kokonaisuudessaan maailmalla lentää vielä lähes 200 McDonnell Douglas MD80 -koneiden eri versiota. Viimeisin versio on MD95, jota markkinoitiin jonkin aikaa myös Boeing 717 -koneina. Niiden valmistus loppui vuonna 2006. Tällä konetyypillä lensi mm. suomalainen Blue1.

MD80_wifiMatkustajakokemus MD80-koneilla on hyvin erilainen nykyisiin kapearunkokoneisiin verrattuna. Koneista puuttui mm. matkustamoviihdejärjestelmät sekä USB- ja virtapistokkeet. Yksi mukavuustekijä eli wifi-nettiyhteys kuitenkin oli tarjolla näissäkin koneissa AA:n laivastossa. Se kokemus mitä ei enää saa takaisin on Pratt & Whitney JT8D -moottorin aiheuttama meteli takamatkustamossa.

MD80_evacLokakuussa 2019 tulee kuluneeksi jo 40 vuotta MD80-koneen ensilennosta, joka perustui 1960-luvulla suunniteltuun Douglas DC-9 -koneeseen. Swissair teki ensimmäisenä tilauksen uudesta konetyypistä vuonna 1977. Ensilento tapahtui18. lokakuuta 1979 ja Swissair aloitti lennot koneella vuonna 1980. 

Valmistuksen päättyessä vuoteen 1999 mennessä MD80-koneita oli valmistettu 1191 kappaletta (MD81, MD82, MD-83, MD87, and MD88 ja MD95). Takaportaat voi nostaa.


MD80_takaoviMD80_ylapaneeliMD80_cabinMD80_wshade