Eilen 7. elokuuta Nairobin Jomo Kenyatta International Airport -lentoasemalla (HKJK) raivonnut tulipalo saatiin iltaan mennessä sammumaan. Henkilövahingoilta vältyttiin eikä pysäköityinä olleita koneita vaurioitunut. Liikenne käynnistyi osittain jo keskiviikkoiltana. Torstaiksi saatiin tilapäisjärjestelyjä, kuten saapuville matkustajille pystytetty telttahalli. Tulipalo vaurioitti pahoin saapuvien kansainvälisten lentojen käytössä olevaa osaa terminaalista. Maahantulotarkastusten alueelta alkaneen palon syttymissyystä ei ole vielä tietoa. Kenian viranomaisilla on kansainvälistä apua tutkimuksissa. Palo syttyi aikaisin aamulla. Sammutustoimien alkamisessa oli eräiden lähteiden mukaan suuria viiveitä ja pienenä alkanut palo pääsi leviämään. Harvat saatavilla olleet pelastusyksiköt juuttuivat kentälle johtavien teiden ruuhkiin. Myös vedestä oli pulaa. Kentän liikenne luonnollisesti keskeytyi ja tulossa olevia koneita ohjattiin varakentille mm. Mombasaan. Ensimmäiset lennot Jomo Kenyattalta onnistuivat kello 16.30 maissa. Kenya Airwaysin kotimaan kohteisiin operoidaan nyt yhtiön rahtiterminaalista. Myös rahtiliikenne on tästä huolimatta saatu osittain käyntiin. Kotimaan liikenteeseen normaalisti käytettävä Unit 3 on yön aikana muutettu väliaikaiseksi kansainvälisten lentojen terminaaliksi. Kenya Airways on pystynyt hoitamaan noin kolmanneksen liikenteestään. Varakentältä Mombasasta lennettiin Nairobiin ja Pariisiin. Koneita saapui sinne Lontoosta ja Amsterdamista. Bangkokista tullut kone laskeutui Nairobiin. Torstain mittaan liikenne on vilkastunut. Kenya Airports Authorityn mukaan muutkin kansainväliset lentoyhtiöt voivat lentää Nairobiin perjantaina ja toiminta normalisoituu. Tietoliikenneyhteyksiä rakennetaan kiivaasti uudelleen osin tuhoutuneessa terminaalissa. KAA huolehtii myös siitä, että vaikka järjestelyt lentoasemalla ovat nopeasti pystytettyjä, lentoliikenteen turvamääräyksiä pyritään noudattamaan. Jomo Kenyatta International Airportin ja Kenya Airports Auhthorityn kriisiviestintäkyky osoittautui hyväksi tulipalon yhteydessä. Osapuolet käyttivät Facebookia ja Twitteriä kertoakseen tapahtumista ja liikenteen uudelleenjärjestelyistä.
Lue myös:
|
|||