Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 2015 järjestetään Turussa 6.-7. kesäkuuta. Nyt mukaan on saatu Norjasta F-16AM-hävittäjäpari maanäyttelyyn sekä Yellowbirds-taitolentoryhmä. Se käyttää Biafran sodassa maailmankuuluiksi nousseita Saab Safari -harjoituskoneita. Suomen vuoden 2015 päälentonäytöksen järjestää Turun Lentokerho ry (TLK) joka on Suomen Ilmailuliiton suurimpia jäsenkerhoja. Sillä on lentonäytöskokemusta vuodesta 1926 alkaen TLK järjesti SIL:n päälentonäytöksen viimeksi vuonna 2011. Silloin pääesiintyjänä oli USAF:n Thunderbirds-osastotaitolentoryhmä. Se lentää ensilinjan F-16 Lockheed Martin (General Dynamics) Fighting Falcon -hävittäjillä. Turun lentonäytökseen saapuu kaksi Norjan kuninkaallisten ilmavoimien F-16AM -hävittäjää 132. lennostosta Bodøn tukikohdasta Pohjois-Norjasta. Norja hankki F-16-hävittäjiä samaan aikaan Tanskan Ilmavoimien kanssa kun se 1975 tilasi 60 yksipaikkaista ja 12 kaksipaikkaista F-16-konetta. Ensimmäiset toimitettiin 1980. Kuten tanskalaisetkin, Norjan F-16-hävittäjät rakennettiin Belgiassa ja Hollannissa olleilla tuotantolinjoilla. Norja on lentänyt koneilla nyt 35 vuotta ja ne on modifioitu nykypäivän vaatimusten mukaisesti. Taistelukyvyltään ne ovat lähellä Suomen Ilmavoimien F-18 Hornet -kalustoa. Norja on valinnut viidennen sukupolven Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivehävittäjän F-16-koneiden korvaajaksi. Ensimmäinen tilatusta 52 koneesta nousee siivilleen USA:ssa loppuvuodesta 2015. Kaupan arvo on 64 miljardia Norjan kruunua vuoden 2014 valuutassa. F-35 on mahdollinen ehdokas myös Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -kaluston korvaajaksi. Saab Safari oli Biafran sodan sensaatio Historiallisen ensiesiintymisen Suomessa tekee Norjan Ilmavoimien Lentosotakoulun Saab Safari -taitolento-osasto. Kirkkaan keltaisilla Saab MFI-15 Safari -koneita lentävät Lentosotakoulun lennonopettajat. Saab Safari on Norjan Ilmavoimien alkeiskoulukone. Osasto saapuu Suomeen viidellä koneella, joista yksi on maanäyttelyssä oleva varakone. Esitys lennetään neljällä koneella. Osastoa kutsutaan epävirallisesti ”Yellowbirds” -nimellä. Saab Safari tuli maailmankuuluksi Biafran sodassa. Öljyrikas maa pyrki itsenäistymään Nigeriasta ja seurauksena oli valtavan nälänhädän aiheuttanut sisällissota vuosina 1967 - 1970. Ruotsalainen kreivi Carl Gustaf von Rosen huolestui Biafran tilanteesta (hänen isänsä lahjoitti Suomen Ilmavoimien ensimmäisen koneen). Von Rosen kokosi Biafra Babies -lento-osaston. Siihen kuului viisi Malmö Flygindustrie MFI-9B -konetta (Saabin versiona MFI-15). Ne aseistettiin Ranskan avulla Matran 68 mm raketeilla. Alunperin valkoiset koneet naamioitiin kahdella vihreällä automaalisävyllä. Safarit iskivät yllättäen toukokuussa 1969 Nigerian lentotukikohtiin. Koneet onnistuivat tuhoamaan useita MiG-hävittäjiä ja kolme Nigerian kuudesta Iljushin Il-28 -pommikoneesta. Hyökkäykset olivat maailmanlaajuinen uutinen. Ne eivät kuitenkaan riittäneet pelastamaan Biafran itsenäisyyttä. +TT+ Turun lentonäytösorganisaatio lupaa julkaista lähipäivinä lisää näytökseen saapuvia esiintyjiä. Päivittynyt 24.3: lisätty Biafra-osio. Lue myös:
|
|||