Norwegian on allekirjoittanut kolmevuotisen sopimuksen AVTECH Sweden AB:n kanssa, jonka myötä polttoainesäästöjä tuova Aventus-järjestelmä asennetaan yhtiön kaikkiin Boeing 737- ja 787 -koneisiin. Optimointiohjelmisto on yksi osa Norwegianin lentojen ympäristövaikutusten pienentämistä. Norwegianin lentäjät voivat käyttää AVTECHin kehittyneitä säätietoja Aventus NowCast ja Aventus Air -ohjelmistojen kautta. Tuotaessa tiedot lentokoneen järjestelmään, voivat lentäjät optimoida lentoreitin siten, että polttoaineen kulutus ja ympäristöön vaikuttavat päästöt vähenevät. Nyt solmittu sopimus perustuu aiempaan menestyksekkääseen testihankkeeseen, jonka tuloksena polttoaineen kulutus väheni 22 kiloa lentoa kohti. Se vastaa vuositasolla 16 000 tonnin vähennystä CO2-päästöissä tai vastaavasti 5 000 tonnia alempaa polttoaineen kulutusta Norwegianin lennoilla vuosittain. "Kunnianhimoinen tavoitteemme on jatkaa päästöjen vähentämistä polttoainetehokkailla lentokoneilla yhdessä tulevaisuuden innovatiivisen teknologian kanssa. Olemme siitä syystä erityisen iloisia, että olemme solmineet sopimuksen AVTECHin kanssa. Se on menestyksekkään testihankkeen ansiota ja jälleen yksi tärkeä askel työssämme kohti aiempaa kestävämpiä lentoja", sanoo Norwegianin lentotoimintajohtaja Tomas Hesthammer. "Yhteistyömme Norwegianin kanssa on osoittanut kaikki ne hyödyt, joita teknologiallamme voidaan saada aikaan. Olemme iloisia, että olemme sopineet kaupallisen sopimuksen lentoyhtiön kanssa, joka on jo nyt nykyaikaisen ja polttoainetehokkaan lentolaivastonsa ansiosta vähentänyt päästöjä merkittävästi. AVTECHin ainutlaatuisen sääpalvelun avulla polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät entisestään", sanoo AVTECH Sweden AB:n markkinointijohtaja Sören Skog. Ruotsin energiavirasto on hankkeen osarahoittaja ja hankeraportin julkaisija. Useat lentoyhtiö tekevät aktiivisia toimia vähentääkseen lentojen ympäristövaikutuksia. Norwegian lentää yhdellä maailman nuorimmista ja nykyaikaisimmista lentolaivastoista ja on tämän avulla vähentänyt laskelmiensa mukaan päästöjä 30 prosentilla vuodesta 2008 lähtien.
|
|||