NYT:n sotilaslähde: Germanwingsin Airbusin toinen lentäjä lukkojen takana ohjaamossa

Germanwings_a320_3_ministere_de_linterieurGermanwingsin maahansyöksyneen A320-koneen toinen lentäjä oli ilmeisesti jäänyt lukituksi ohjaamon ulkopuolelle, kertoo New York Times ranskalaiseen sotilaslähteeseen viitaten. Jos tämä pitää paikkansa, selittyisi se, ettei ohjaamon äänitallentimelta ole viime minuuteilta kuultavissa keskustelua.

NYT:n mukaan toinen lentäjä olisi poistunut ohjaamosta ennen kuin onnettomuuteen johtanut liuku alaspäin alkoi. Tutkinnassa mukana oleva nimeämätön korkea-arvoinen ranskalainen sotilaslähde kertoi lehdelle ohjaamokeskustelun lennon alkuvaiheissa olleen normaalia.

Ohjaamosta poistunut ja sitten ulkopuolelle jäänyt lentäjä olisi lähteen mukaan ensin koputtanut oveen, mutta jäänyt ilman vastausta. Myöhemmin hän olisi äänitallenteen perusteella yrittänyt murtaa ovea voimalla auki.

Germanwings_photo.cvr.3_net_beaMatkustajakoneiden ohjaamoiden ovia ja niiden lukitusta vahvistettiin vuoden 2001 9/11-terrori-iskujen jälkeen. Tuolloin kaappaajat valtasivat Yhdysvalloissa neljä kotimaanlennolla ollutta matkustajakonetta ryntäämällä niiden ohjaamoihin.

Kaksi niistä lennettiin päin World Trade Centerin torneja New Yorkissa ja yksi puolustusministeriö Pentagoniin Washingtonissa. Yksi koneista syöksyi maahan maaseudulla, ilmeisesti matkustajien takaisinvaltausyrityksen seurauksena.

Nykyisin lentäjät istuvat ohjaamossa turvaoven ja lukkojen takana. He poistuvat lähinnä vain wc-käyntien takia. Monissa lentoyhtiöissä täksi ajaksi ohjaamoon tulee matkustamohenkilökunnan jäsen.

Ohjaamon oven voi hätätilanteessa avata myös ulkopuolelta. Tämä on kuitenkin tarvittaessa estettävissä ohjaamosta.

Eilen Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoi eurooppalaisista ilmailulähteistä saamiensa tietojen perusteella, että Germanwingsin lentomiehistö oli kenties tajuton, koska äänitallenteesta ei ole kuultavissa keskustelua. Myös toisen lentäjän jääminen oven taakse selittäisi tämän.

Eilisessä lehdistötilaisuudessa Ranskan onnettomuustutkintaviranomainen BEA (Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l’aviation civile) kertoi Airbusin L3 Aviation Recorders FA2100 SSCVR -ohjaamoäänitallentimen (Solid State Cockpit Voice Recorder, kuvassa) dataa olevan käytettävissä. Tarkempaa tietoa sisällöstä ei kuitenkaan annettu.

Myös Germanwingsin emoyhtiö Lufthansa kiistää, että sillä olisi tietoa NYT:n kertomasta tapahtumain kulusta. Normaalin käytännön mukaan yhtiö odottaa onnettomuustutkijoilta saatavaa virallista selvitystä.

Barcelonasta Düsseldorfiin lennolla 4U9525 ollut Airbus A320 (D-AIPX) lensi liu'ussa vuorenrinteeseen Ranskan Merialpeilla 24. maaliskuuta. Kaikki 150 koneessa ollutta menehtyivät törmäyksessä, jossa Airbus hajosi vuorenrinteelle pieniksi kappaleiksi. +TT+

New York Timesin uutinen

Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut aiheesta: