EU:n ajama lentoliikenteen päästökauppajärjestelmä kiristää tunnelmia kansainvälisessä liikenneilmailussa. Yhdysvallat haluaa laajempaa kansainvälistä säädöstöä, josta sovittaisiin YK:n alaisessa kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä ICAO:ssa sen sijaan, että EU päättäisi myös ei eurooppalaisten yhtiöiden asioista alueellaan.
Päästökiintiöiden perusteena käytettäisiin keskimääräisiä päästöjä vuosina 2004-2006. Valiokunnan ehdotus tarkoittaisi ERA:n mukaan sitä, että päästökaupan edellyttämien päästötietojen kerääminen olisi pitänyt aloittaa lentoyhtiöissä jo kymmenen kuukautta sitten.
Finnairin tomitusjohtaja Hienosen mukaan eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat arvioineet EU:n ehdotuksen aiheuttavan eurooppalaisyhtiöille kymmenessä vuodessa todellisuudessa 160 miljardia euroa suuremmat kustannukset kuin on annettu ymmärtää.