Lennonvarmistusliiketoiminnan tappiollisuuden takia työnantajan keskeinen tavoite neuvotteluissa on työvoimakustannusten hillintä ja lennonvarmistuksen toimintaedellytysten parantaminen. PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarton mukaan lennonjohtajat eivät ole lähes seitsemän kuukautta kestäneiden neuvotteluiden aikana hyväksyneet tai esittäneet yhtään toimenpidettä, jolla lennonvarmistuksen tappiollisuutta saataisiin aidosti pienennettyä. Lisäksi lennonjohtajat ovat PALTAn tiedotteen mukaan pyrkineet kytkemään yhteen Suomen aluelennonjohtoa koskevat yhteistoimintaneuvottelut ja nyt käynnissä olevat työehtosopimusneuvottelut. Finavia pyrkii siirtämään aluelennonjohdon Tampereelta Vantaalle. Se merkitsisi kymmenien henkilötyövuosien vähennystä. Lennonjohtajat ilmoittivat 2. heinäkuuta aloittavansa työtaistelutoimenpiteet 16. heinäkuuta Suomen aluelennonjohdossa Tampereella. Lennonjohtajien mukaan nimenomaan työnantajaliitto PALTA sekoittaa tarkoitushakuisesti SLJY ry:n 2.7. ilmoittaman Suomen aluelennonjohtoa koskevan lisätehtäviin liittyvän kiellon työehtosopimusneuvotteluihin. Kiellolla vastustetaan Finavia Oyj:n suunnitelmia siirtää aluelennonjohto Tampereelta Vantaalle, eikä sillä ole mitään tekemistä työehtosopimusneuvotteluiden kanssa.
Lue myös: Lentoposti.fi:n artikkeli: Aluelennonjohto palaamassa takaisin Seutulaan?
|
|||