Englannin kuninkaalliset ilmavoimat (RAF), Ison-Britannian ilmailuteollisuustoimijat ja yhteistyökumppanit kehittävät tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmää, jonka on määrä vastata taistelukentän muuttuviin ja kehittyviin haasteisiin. Uuden sukupolven Tempest -hävittäjästä sekä sen siipimiehenä toimivasta LANCA-konseptin (Lightweight Affordable Novel Combat Aircraft) mukaisesta UAV:sta julkaisiin uusia 3D-mallikuvia. Tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmää (FCAS, Future Air Combat Systems) kehitetään laajassa yhteistyössä. Tavoitteena on kehittää kustannustehokas ja skaalautuva miehitetty sekä miehittämätön ratkaisu. Uusien järjestelmien on määrä tuottaa riittävästi laskentatehoa lentäjän päätöksenteon tukemiseksi. Kehityshankkeessa ovat vahvasti mukana myös keinoäly ja koneoppiminen. Ohjaajan työympäristö on yksi merkittävä kehityskohde ja konseptissa on mukana kosketukseen ja eleisiin pohjautuva haptinen käyttöliittymä. Lentäjän kuvataan pukevan ohjaamon ylleen, jolloin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden myötä sensorien tuottama informaatio esitetään interaktiivisesti kypäränäytössä suoraan silmien edessä. Kehitteillä on erilaisia lentäjän suoritusta tukevia virtuaalisia apujärjestelmiä, joiden on määrä varmistaa vastapuolta nopeampi ja oikeanlainen päätöksenteko. Lisäksi erilaisten biometristen ratkaisuiden on määrä seurata lentäjän vireystilaa ja stressitilaa. Rolls-Royce kehittää hävittäjään uutta moottoria, jonka on määrä kyetä tuottamaan merkittävästi enemmän työntövoimaa sekä sähköä hävittäjän kehittyneiden järjestelmien käyttöön, mutta samalla vähentäen lämpöjälkeä. Luonnollisesti uuden moottorin odotetaan mahdollistavan myös aiempaa pidemmän toiminta-ajan entistä pienemmällä polttoaineen kulutuksella. Tempestiin aiotaan integroida olemassa olevia vaikutuskykyjä, mutta myös seuraavan sukupolven hypersoonisia BVRAAM-ohjuksia (Beyond Visual Range Air-to-Air) ja energia-aseita ja elektronisen sodankäynnin hyökkäys- ja puolustusjärjestelmiä. Asekuormaa voidaan kuljettaa ulkoisesti ja sisäisesti, kun tutkapoikkipinta-alaa halutaan pienentää. Uudenlaisia sensoreita kehittää ainakin Leonardo, joka on jo julkaissut tietoja uudesta tarkemmasta ja kooltaan merkittävästi pienemmästä tutkavaroitusjärjestelmästä. Myös elektronisen sodankäynnin vaikutuskyvyt ja kehittyneet tietovuo- sekä yhteysjärjestelmät ovat olennainen osa uutta ilmataisteluratkaisua. Tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmien kehityssuunta yhdistää miehitetyt ja miehittämättömät ilma-alukset. Myös Ison-Britannian FCAS-hankkeessa Tempest saa siipimiehekseen UAV:n. Jo ennen Tempestiä sen odotetaan lentävän RAF:n Typhoonien ja F-35-häivehävittäjien rinnalla. LANCA-hankkeessa Britannian puolustusministeriön tutkimuskeskus DSTL kehittää Mosquito-projektia, jossa rakennetaan miehittämätön ilma-alus. Sen valmistuttua uusia järjestelmiä on määrä koelentää mahdollisesti jo vuodesta 2022 alkaen. Jotain lentävää on kuitenkin määrä saada ilmaan ennen vuotta 2023. Kaksivaiheisessa Mosquito-projektissa on mukana Blue Bear Systems Research Ltd, Boeing Defence UK Ltd sekä Callen-Lenz eli Team BLACKDAWN, jossa ovat mukana Bombardier Belfast ja Northrop Grumman UK Ltd. Kaikkiaan 12 kuukautta kestävän ensimmäisen vaiheen jälkeen yksi tai kaksi toimijaa jatkaa teknologian kehittämistä vaiheessa kaksi. RAF:n mukaan FCAS-hankkeessa kehitettävän Tempestin olisi määrä korvata nykyiset Eurofighter Typhoonit vuodesta 2035 lähtien. Lue myös:
|
|||