(Päivittynyt 27.7. klo 16.05) Rajavartiolaitoksen MVX-hanke etenee alustavaihtoehtoihin ja niihin tarjolla olevien suorituskykyjen vertailulla sekä tarkennetun tarjouspyynnön vastausten analysoinnilla. Nyt 26. heinäkuuta 2022 Turkuun laskeutui yksi hankkeen lentokonevaihtoehto Embraer Praetor 600 -liikesuihkukone. MVX-hankkeessa korvataan Rajavartiolaitosten nykyisten Dornier 228 -valvontakoneiden suorituskyky. Rajavartiolaitos sai toukokuun 2022 lopulla määräaikaan mennessä vastaukset tarkennettuun RFI-tietopyyntöön (Targeted Request For Information) kaikkiaan 22 toimittajalta (Lentoposti.fi uutisoi aiheesta kesäkuun alussa uutisessaan: Raja sai vastaukset MVX-hankkeen tarkennettuun tietopyyntöön - tarjolla 12 erilaista lentokonetyyppiä). MVX-hankkeen lentokoneiksi, joiden ympärille suorituskyky rakennetaan on edelleen tarjolla 12 eri vaihtoehtoa. Mukana ovat ATR 72-600, ATR 42-600, Airbus C-295 MSA, Beechcraft Super King Air 360ER, De Havilland Canada DHC-8-400, Dornier 328 eco, Embraer Praetor 600, Gulfstream G280, Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Cessna Citation Latitude ja Dassault Falcon 2000LXS. Turkuun saapui alkuillasta 26. heinäkuuta 2022 Lontoon Stanstedistä Embraer Praetor 600 -liikesuihkukone, joka on siis yksi edellämainituista vaihtoehdoista. Suomessa lennettäneen Praetor 600 -koneella muiden valmistajien esittelylentojen tapaan laajasti merialueella lähipäivien aikana. Päivitys 27.7. klo 16.05: Embraer Praetor 600 -liikesuihkukoneella suoritettiin esittelylento Turusta keskiviikkoiltapäivällä. Pohjanlahden yllä liikesuihkukoneen suoritusarvoja ja lento-ominaisuuksia varmennettiin laajasti yli 400 solmun nopeudelta hidaslentoon saakka korkeuksien vaihdellessa 25000 jalasta alle 1000 jalkaan. Rajavartiolaitos on tutustunut MVX-hankkeen eri konetyyppeihin Suomessa ja ulkomailla. Suomessa Rajalle on esitelty Suomessa vuosina 2020 ja 2021 ainakin Cessna Citation Longitudea ja Airbus C-295W FWSAR (Fixed Wing Search And Rescue) -konetta. Lisäksi Boeing MSA on vieraillut Suomessa vuonna 2015.
Embraer Praetor 600 on lokakuussa 2018 esitelty keskiluokkaa suurempi liikesuihkukone, joka sai tyyppihyväksynnän Brasiliassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa vuoden 2019 aikana. Praetorin siipienkärkiväli on 21,5 metriä, pituudeltaan liikesuihkukone on 20,74 metriä ja korkeutta sillä on 6,41 metriä. Praetor on siten hieman kookkaampi kuin siipienkärkiväliltään 16,97-metrinen ja pituudeltaan 16,56-metrinen nykyinen Dornier 228 -valvontakone. Myös korkeutta on enemmän kuin 4,86-metrisellä Dornierilla. Honeywell HTF7500E -moottorit tarjoavat Praetor 600 -koneelle neljällä matkustajalla Long Range Cruise -nopeudella jopa 7441 kilometrin toimintamatkan. Toiminta-aikaa koneelle luvataan jopa 7,5 tuntia. Käytännössä Praetorilla voisi lentää jopa Lontoosta New Yorkiin. Suurin matkalentonopeus on 466 solmua ja MMO on 0,83 Machia. Suurimmillaan Praetorin noin 8,4 metriä pitkä matkustamo tarjoaa normaalikonfiguraatiossa tilat 8-12 matkustajalle. Rungolla on leveyttä 1,83 metriä ja korkeimmasta kohdasta mitta lattiasta kattoon on 2,08 metriä. Matkatavaratilaa on tarjolla 4,39 kuutiometriä. Suorituskykyisen liikesuihkukoneen kiitotievaatimus maksimi lentoonlähtöpainossa on 1438 metriä ja kiitotievaatimus laskeutumisessa on vain 660 metriä. Maksimi hyötykuorma on 1815 kg. Lakikorkeus Praetor 600 -koneella on 45 000 jalkaa eli 13716 metriä. Ohjaamossa on Rockwell Collins Pro Line Fusion -avioniikka, joka sisältää HUD-näytön (Head up display) sekä SVS/EVS-järjestelmän (Synthetic Vision System, Enhanced Vision System). Molemmat järjestelmät parantavat ohjaajien tilannetietoisuutta mm. huonon näkyvyyden olosuhteissa ja jälkimmäinen helpottaa toimintaa myös oudossa toimintaympäristössä. Lentomiehistöt voivat operoida koneella olosuhteista riippumatta järjestelmien avulla kuin päivälennolla näkölentosääolosuhteissa. Israeli Aerospace Industries (IAI) ja ELTA ovat rakentaneet Embraer Praetor 600 -liikesuihkukoneesta P600 AEW-koneen (Airborne Early Warning), jonka ylärungosta löytyy jopa elektronisesti skannaava AESA-tutka (Active Electronic Steering Array). Muita integrointeja ovat mm. elektronisen ja viestiliikenteen tiedustelujärjestelmät sekä omasuojajärjestelmä sisältäen mm. ohjus- ja tutkavaroittimet sekä omasuojaheitteet. Koneessa on kolme työpistettä operaattoreille, joiden käytössä on Embraer-konserniin kuluvan Atechin Arkhe-tehtäväjärjestelmä. Käytössä on myös laajasti yhteysjärjestelmiä kuten satellittiyhteydet sekä datalinkkijärjestelmät. Vuonna 2019 esitelty P600 AEW -valvontakone on IAI:n mukaan yhteensopiva mm. ilmavoimien, merivoimien sekä maavoimien käyttöön. Ratkaisu soveltuisi mm. ilmavalvonta- ja ilmapuolustus- ja taistelunjohtotehtäviin tuoden tehokkuutta hävittäjien käyttöön sekä merialueiden valvontaan. Valmistajien mukaan kustannustehokas P600 AEW -valvontakone voisi olla useammankin pienemmän valtion hankinta. Koneita arvioidaan myytävän useita kymmeniä yli kymmenelle eri valtiolle. P600 AEW -valvontakonejärjestelmä korvannee todennäköisesti aikanaan mm. Brasilian ilmavoimien E-145-koneeseen pohjautuvat E-99 AEW -koneet. MVX-hankkeen suorituskykyvaatimuksena ei ole erikseen mainittu ilmavalvontatutkaa, mutta hinnan ja suorituskyvyn ollessa kunnossa lienee sellaisenkin hankinta mahdollista (aikaisempi uutisemme MVX-hankkeen tarkennetusta tietopyynnöstä: Tarkennettu tietopyyntö – Rajan MVX-valvontalentokoneesta todellinen monitoimikone).
MVX-hankkeessa korvataan Rajavartiolaitoksen kaksi nykyistä Dornier 228 -valvontalentokonetta täysimääräisesti. Tarkennetun tarjouspyynnön vastaukset arvioidaan alkusyksyyn 2022 mennessä ja varsinainen kilpailutus aloitetaan loppuvuodesta. Tavoitteena on edetä hankintasopimuksen tekemiseen vuoden 2023 aikana. Kyseessä on kokonaishankinta, jossa ostetaan ilma-alukset, niiden sensorit ja muut järjestelmät sekä integrointityö ja todennäköisesti myös tarvittavat koulutukset. Mukana on myös varaosia ja muita mahdollisia suorituskykypaketteja. Uusilla valvontalentokoneilla on määrä tukea muuttuneessa toimintaympäristössä entistä laajemmin eri toimijoita ja viranomaisia Suomessa sekä Euroopan alueella. MVX-hankkeen tavoitteena on rakentaa ainutlaatuinen suorituskyky Rajavartiolaitoksen ja koko Suomen tarpeisiin. MH
Päivitys 27.7. kello 16.05: Lisätty toteutuneesta esittelylennosta kertova kappale sekä kaksi kuvaalentoreitistä. Lue myös:
|
|||