Niistä toinen on Ranskan ilmavoimien operatiivinen kone, joka edustaa uusinta F3R -versiota. Toinen hävittäjäyksilö on kehitysversio tulevasta Rafale F4 -hävittäjästä, jota tarjotaan Suomellekin. Molemmat suorituskykytesteihin maanantaina 20. tammikuuta saapuneet hävittäjät ovat kaksipaikkaisia, joten ne mahdollistavat Suomen Ilmavoimien koelentäjien osallistumisen testeihin myös ilmassa.
Hävittäjätyypin pääkäyttäjät ovat Ranskan ilma- ja merivoimat sekä Egyptin ilmavoimat. Konetyyppiä ovat tilanneet myös Intia ja Qatar. Suomen lisäksi Rafale on ehdokkaana mm. Sveitsin hävittäjähankinnassa. Rafale on huippumoderni monitoimihävittäjä jonka suorituskykyä on kehuttu niin länsi- kuin itämediassa. Taistelukokemusta Rafale-hävittäjille on kertynyt useissa eri kampanjoissa Syyriassa, Malissa, Irakissa, Afganistanissa ja Libyassa.
Dassault suoritti talvitestejä Rovaniemellä yhdellä kaksipaikkaisella Rafale B -hävittäjällä tammikuussa 2019. Kyseessä oli valmistajan omat kylmätestit, joihin puitteet järjesti Lapin lennosto. Rovaniemen testijakson aikana hävittäjää säilytettiin ulkona kylmässä ja sillä suoritettiin käynnistyksiä sekä rullauskokeita. Pakkasensietokykyä mitattiin pääasiassa maassa, mutta mukana oli myös yksittäisiä lentoja Rovaniemen lähiharjoitusalueilla.
Dassaultilla on kuitenkin merkittävästi tietoa myös talvisista ja arktisista olosuhteista Mirage 2000 -hävittäjäohjelmasta sekä siviilipuolen Falcon-liikesuihkukoneohjelman puolelta. Esimerkkinä siitä voi mainita suomalaisen Jetfliten, joka lentää Falcon 7X -koneella esimerkiksi Antarktikselle. Talvi ei siis ole valmistajalle uusi elementti. Dassaultin Rafale nähtiin Suomessa kesän 2018 ja 2019 -lentonäytöksissä Tikkakoskella ja Turussa. Niissä se esitteli liikehtimiskykyään näyttävästi kahdella hävittäjällä. Ensi kertaa hävittäjätyyppi vieraili Suomessa toukokuussa 2017 monikansallisen ACE (Arctic Challenge Exercise) -harjoituksen aikana.
F4-versiossa tuo tullessaan aiempaa paremman verkottumiskyvyn, elektronisen sodankäynnin järjestelmiä, MICA (Missile d’interception, de combat et d’autodéfense) NG -ilmataisteluohjuksen sekä suuremman AASM 1000kg (Armement Air-Sol Modulaire) Hammer -ilmasta maahan käytettävän täsmäpommin. Dassaultin tiekartassa on luvassa sitäkin seuraava Rafale F5-versio vuodelle 2030.
Syksyllä 2018 Dassault esitteli Euronaval-messuilla uutta NGF (New Generation Fighter) -koneen mallia. Se tulee olemaan Rafalen seuraaja, jonka suorityskykyä aiemmat koneet edelleen täydentävät ennen kuin uusi ilmataistelujärjestelmä korvaa ne kokonaan. Tätä ennen NGF-hävittäjään kehitettäviä laitteita ja järjestelmiä tuodaan Rafalen kehitysversioihin. Ranskan lisäksi hankkeessa ovat Airbusin kautta myös Espanja ja Saksa.
Tilaisuudessa Pirkkalassa myös Ranskan Suomen suurlähettiläs Serge Tomasi toi tervehdyksensä medialle. Hän kertoi Ranskan olevan erittäin sitoutunut Euroopan puolustukseen sekä pitkäaikaiseen puolustusyhteistyöhön Suomen kanssa. Tomasi otti puheessaan esille myös Thulin Typ D:n, joka oli virallisesti Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kone. Se oli kehitelmä ranskalaisesta Morane-Saulnier L -koneesta. Ranskalaishävittäjiä Suomella on ollut sodan aikana, kun 1940-luvulla hankittiin Morane Saulnier M.S.406 -hävittäjiä. Suomen ilmavoimien tunnetuin ranskalaisvalmisteinen konetyyppi lienee kuitenkin Fouga Magister -suihkuharjoituskone. Näiden lisäksi Ilmavoimilla oli alkuaikoinaan käytössä myös monia muita ranskalaisvalmisteisia koneita.
Suomi pääsisi osallistumaan myös paikallisvaatimusten mukaisten ominaisuuksien ja tulevaisuuden tarpeiden kehittämishankkeisiin. Dassaultin edustajien mukaan Rafalen valinnan myötä myös Suomi olisi mukana kehittämässä myös tulevaa FCAS-järjestelmää.
"HX Challenge on käynnistynyt suunnitelmien mukaisesti ja lähtenyt hyvin käyntiin", kommentoi Satakunnan lennoston komentaja ja HX Challengesta vastaava eversti Aki Heikkinen.
Silloin tarvittavat kokeet tehdään vaihtoehtoisen suunnitelman mukaan muualla, jossa kiitotie tai rullaustie saadaan liukkaaksi muuta lentoliikennettä häiritsemättä.
HX Challengen koelentotoiminnasta vastaa Satakunnan lennosto, joka valmistelun lisäksi suorittaa erilaiset hävittäjäkandidaateille osoitettavat koetehtävät. Lennostossa toimiva ilmataistelukeskus vastaa myös koelentotulosten evaluoinnista, joka tehdään vuoden 2020 aikana kesään mennessä.
Lue myös laaja uutisemme HX Challengesta ja HX-hankkeen etenemisestä: Lue myös:
|
|||