Ilmavoimien HX Challenge -tapahtuma on käynnistynyt Satakunnan lennostossa Pirkkalassa. Eurofighter Typhoonit nousivat 10. tammikuuta ensimmäisinä ilmaan median ja yleisön silmien edessä. Viikon aikana yhteiseurooppalaisen hävittäjän suorituskykyä mitataan eri tavoin suomalaisessa toimintaympäristössä. Mediatilaisuus houkutteli Pirkkalaan lähes 50 toimittajaa ja kuvaajaa Suomesta ja ulkomailta. Mukana oli mediaa Britanniasta, Saksasta, Ranskasta ja Espanjasta. Satakunnan lennoston esikunnassa järjestetyssä tilaisuudessa lähes kaikki tuolit täyttyivät. Suomen hävittäjähanke saa kevään aikana odotetusti merkittävästi julkisuutta myös ulkomailla. HX Challengen ensimmäisen mediatilaisuuden avasivat testaustapahtumaa johtava Satakunnan lennoston komentaja eversti Aki Heikkinen sekä HX-hankkeen johtaja, Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Juha-Pekka Keränen. Puheenvuoroissaan he kävivät läpi testaustapahtuman tarkoitusta ja Suomen päätöksentekomalleja hävittäjähankinnassa. Samalla valmistajan edustajat ja media ohjeistettiin päivän kulkuun ja asioihin joita tilaisuudessa käsitellään. Luvassa sen mukaan ei ollut uusia julkistuksia tai suorituskykyjen analysointia. BAE Systems oli lennättänyt Pirkkalaan päivää aiemmin torstaina Englannin kuninkaallisten ilmavoimien kaksi Eurofighter Typhoon -hävittäjää. Mukana on yksipaikkanen Eurofighter FGR4 (ZK356) ja kaksipaikkanen Typhoon T3 (ZK303). Korostaaksen yhteiseurooppalaisen hävittäjäohjelman tärkeyttä valmistajayhtiön edustajat marssittivat median eteen suurlähettiläät Isosta-Britanniasta, Saksasta, Espanjasta ja Italiasta. He kommentoivat omien maidensa Typhoon-hankkeita. BAE Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock kertoi Suomen saavan Eurofighteriin päätyessään kaiken mitä tarvitaan eli koneiden itsenäisen käytön, ylläpidon ja tietojen hallinnoinnin. Myös suomalaiset teolliset yhteistyökumppanit pääsevät mukaan hankkeeseen teknologian siirron myötä. Eurofighter-testejä Suomessa johtaa BAE Systemsin lentotoimintaryhmän miehistö, johon kuuluvat pääkoelentäjä Steve Formoso ja koelentäjä Luke Gili-Ross. Pääkoelentäjä Formoso totesi Suomen saavan Eurofighterista toimintavarman, taisteluissa koetellun sekä kyvyiltään joustavan monitoimihävittäjän, joka on valmis toimintaan 24 tuntia vuorokaudessa, seitsemänä päivänä viikossa vuoden ympäri. Hän kehui koneen olevan myös äärimmäisen helppo lennettäväksi ja yksinkertainen operoitavaksi. Formoso on lentänyt Eurofightereilla vuodesta 2006 lähtien. “Olemme tietoisia, että Suomi tarjoaa meille uniikkeja haasteita toimintaympäristössään ja odotamme pääsevämme osoittamaan Ilmavoimille mihin Eurofighter pystyy. Hävittäjän Trance 4 -päivitys ja pidemmän aikavälin tulevaisuuden kehityssuunnitelmat tuovat hävittäjään uusia kykyjä vielä Suomen hankinta-aikataulussa”, kommentoi pääkoelentäjä Formoso. Eurofighterit saavat Pirkkalassa kokemusta Suomen vaihtelevaan talveen. Ne ovat tosin kokoeneet vaihtelevia olosuhteita jo aiemmin mm. Baltian ja Islannin ilmavalvontaoperaatioihin osallistuessaan. Pirkkalan lennoston asematasolla median eteen tuoduilla koneilla on sääennusteiden mukaan luvassa odotetusti vaihtelevia olosuhteita ja lämpötiloja nollan molemmin puolin. Lisää vaihtelevia olosuhteita on luvassa Suomen taivaalla. Perjantai-iltapäivällä Pirkkalasta nousi ilmaan ensin kaksi Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää, joita seurasi kaksi Eurofighter Typhoonia. Niistä kaksipaikkaisessa oli mukana Suomen ilmavoimien koelentäjä. Näin HX Challenge pääsi vauhtiin. Jäljellä olevien viiden testipäivän aikana RAF:n Eurofightereiden suorituskykyä koetellaan Suomen talvisissa olosuhteissa. Testeillä halutaan todentaa hävittäjäkoneista viime vuoden tarjousdokumenteissa kerrottuja suorituskykyväitteitä sekä aiemmin laboratoriokokeissa todennettuja suoritusarvoja. Valmistajien tarjouksia tosittava HX Challenge ei välttämättä näy lainkaan suurelle yleisölle, sillä suorituskykyjä mittaavilla lennoilla on käytössä pieni konemäärä. Ne tukeutuvat Pirkkalaan, mutta suureksi osaksi suorituskykyä todennnetaan laajoilla ilmatilavarausalueilla Länsi-Suomen ja Pohjanmaan yllä. Tarkoituksena on mm. selvittää pääseekö hävittäjä ilmaan ainakin kuudelle eri tehtävälle yhden päivän aikana. Koneen suorituskykyä mitataan lentojen lisäksi siis myös maatoiminnassa kuten koneiden normaaleilla käännöillä, mutta myös liukkailla rullausteillä sekä kiitotiellä, jossa olosuhteet vaihtelevat. Tältä osin yhteistyössä mukana on myös Finavia, joka ei välttämättä yritä pitää kiitotietä kesäkelien mukaisena tarvittavina ajankohtina. Ilmavoimat on pyrkinyt minimoimaan sivullisille aiheutuvat haitat. Suurimmin käynnissä oleva testaustapahtuma näkyy sotilasalueiden tilapäisenä laajentumisena. Tampere-Pirkkalan lentoaseman ympäristöön on sen seurauksena sijoitettu siirrettäviä sotilasalueesta kertovia kylttejä. Kieltojen ja rajoitusten lisäksi ilmavoimat on kuitenkin järjestänyt kiinnostuneille erillisiä alueita lentoasemalla ja kiitotien varressa, joissa tapahtumia voi seurata. Avauspäivänäkin lentoaseman läheisyyden tienvarsilla oli kymmeniä pysäköityjä autoja. Sotilaspoliisit olivat jalkautuneet alueelle ohjaamaan kiinnostuneita oikeille paikoille. Kyseessä ei ole lentonäytöstapahtuma ja hävittäjiä näkyy vain satunnaisesti, kun ne lähtevät tai saapuvat Pirkkalaan. Ulkomaalaisten medioiden edustajat olivat vaikuttuneita Suomen ilmavoimien avoimesta HX-hankkeesta, jossa tietoa tarjotaan runsaasti ja se on saatavilla myös englannin kielellä. Suomi hakee HX-hankkeessa vaihtoehtoa, joka korvaa nykyisten 64 F/A-18 Hornet -monitoimihävitäjän suorituskyvyn täysimääräisesti ja integroituu saumattomasti Suomen puolustusjärjestelmään. HX Challengen koelentotoiminnasta vastaa Satakunnan lennosto, joka valmistelun lisäksi suorittaa erilaiset hävittäjäkandidaateille osoitettavat koetehtävät. Lennostossa toimiva ilmataistelukeskus vastaa myös koelentotulosten evaluoinnista, joka tehdään vuoden 2020 aikana kesään mennessä. Viimeiset sitovat tarjouspyynnöt lähetetään heinäkuussa 2020 ja vastaukset niihin tulee toimittaa vuoden 2020 loppuun mennessä.
Lue myös laaja uutisemme HX Challengesta ja HX-hankkeen etenemisestä:
|
|||