Pirkkalassa HX-ehdokkaat testataan Ilmavoimien suunnittelemissa tehtävissä ja todellisissa olosuhteissa lentämisen, laskeutumisten ja lentoonlähtöjen osalta. HX Challengen jälkeen koneita tositetaan viikon ajan vielä valmistajien kotimaassa. Tuolloin toimitaan valmistajan luomassa ympäristössä. Paremmuusjärjestykseen suorituskykyvaihtoehdot laitetaan vasta loppuvaiheessa. HX Challengessa haetaan mitta-arvoja lopulliseen sotapeliin.
Niitä ovat vastailmatoiminta, vastamaatoiminta, vastameritoiminta, kaukovaikuttaminen sekä tiedustelu-, valvonta- ja maalinosoitustehtävät. Niiden lisäksi kuudentena kohtana on soveltuvuus ilmavoimien taistelutapaan eli hajautettuun toimintaan. Ilmavoimien lisäksi HX Challengessa on mukana asiantuntijoita muistakin puolustushaaroista, sillä HX Challengessa todennetaan mm. kandidaattien kykyjä tukea maa- ja merivoimien taistelua. Tapahtuman painopisteenä on teknisten järjestelmien todentaminen taktisen ja taisteluteknisen tehokkuuden arvioinnin sijaan.
Ilmavoimissa juuri Ilmataistelukeskus vastaa koelentämisestä, lentokaluston operatiivisesta testauksesta sekä taistelutapaan ja taktiikkaan liittyvästä tutkimus- ja kehittämistyöstä. Typhoon, Rafale, Gripen, F-35 ja Super Hornet - kaikilla seitsemän päivää aikaa
Kaikki kandidaatit tuovat vuorollaan Pirkkalaan 2‒4 lentokonetta, sillä Ilmavoimat edellyttää osassa lentotestejä kahden koneen osastoa. Valmistajilla on todennäköisesti oman viikkonsa aikana myös varakone yllättävien vikaantumisten varalta. Saab tuo paikalle myös tarjouksessaan mukana olevan GlobalEye-monitoimivalvontakoneen. Boeingin F/A-18F Super Hornetin ohella Suomessa nähdään myös hävittäjän elektronisen sodankäynnin versio eli EA-18G Growler. Sen todellinen suorituskyky kuitenkin todennetaan todennäköisesti muualla, kuin Suomessa. Ensimmäisenä Suomeen ja Pirkkalaan saapuvat Eurofighter Typhoonit. Ne saapuvat Pirkkalaan heti loppiaisen jälkeen. Viimeisenä vuorossa oleva Boeingin Super Hornetin suorituskyvyn todentaminen päättyy helmikuun lopussa.
Ilmavoimat on varannut HX Challengessa jokaisen kandidaatin testeihin seitsemän arkipäivää. Jokaisena päivänä lennetään todennäköisesti yksi tai useampia lentoja. HX-kandidaattien koneita operoivat tarjoajamaiden omat lentomiehistöt yhdessä suomalaisen testaushenkilöstön kanssa. Kandidaatit saavat vastaansa esimerkiksi Hornet- ja Hawk-kalustosta koostuvia maaliosastoja. Kaukovaikuttamisen osalta vertailuna on nykyinen suorituskyky eli AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Stand-off Missile) -ohjus. Luonnollisesti mukana haasteissa on myös ilmasta-merelle vaikuttaminen ja tilannekuvan luominen merivoimille. Talvikausi on aina erityisen haastava ja olosuhteiden odotetaan vaihtelevan kovasti. Vaikka Pirkkalassa olisikin jonkin ehdokkaan kohdalla vain auringonpaistetta niin lähialueilta löytynee tarjolle haastavampia olosuhteita.
“Talvi on aina haaste ja sen takia testit tehdään Suomessa oikeissa toimintaolosuhteissa. Erityisen haasteen tuovat lämpötilanvaihtelut viiden pakkas- ja plusasteen välillä. Se asettaa haasteita koneille ja niiden järjestelmille”, kuvailee HX-hankejohtajana toimiva ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Juha-Pekka Keränen.
"Suorituskykyarvioinnin toisessa vaiheessa käytetään HX Challengessa todennettuja suoritusarvoja. Virtuaalisimulaattoreilla toteutettavan toisen vaiheen tavoitteena on selvittää neljän koneen parven menestyminen tarjouspyynnössä asetetuissa skenaarioissa", avaa eversti Keränen arviointityön etenemistä.
"Suorituskykyarvioinnin kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa selvitetään kunkin kandidaatin tarjoaman HX-järjestelmän operatiivinen tehokkuus pelaamalla ja simuloimalla pitkäaikainen sotapeli, jossa käytetään kahden ensimmäisen vaiheen tuottamia mitta-arvoja. Sotapelissä kukin HX-kandidaatti kaikkine järjestelmineen on osa Suomen koko puolustusjärjestelmää", täsmentää eversti Keränen lopullisen järjestyksen selvittämistä.
Läntisen Suomen ylle tehdyt tilapäiset aluevaraukset aktivoidaan harjoituksen tarpeiden mukaisesti osa-alueittain. HX Challengen toiminta aiheuttaa muulle ilmaliikenteelle reitti-, korkeus- tai aikarajoituksia ja suositellut lentosuunnitelmareitit vaikuttaville lentoasemille sekä läpilentävälle liikenteelle on julkaistu erikseen. Erityisesti varaukset vaikuttavat Seinäjoelle, Kokkolaan, Vaasaan ja Jyväskylään suuntautuviin lentoihin sekä ylilentävään liikenteeseen.
Todelliset päivittäiset rajoitukset julkistetaan päivittäin ilmatilankäyttösuunnitelma- eli AUP (Airspace Use Plan) ja UUP (Updated Airspace Use Plan) -viesteissä, joista selviää ATS-reittien käytettävyys. Käytännössä alueista varattaneen pienempiä osia ja vain joillain HX Challengen -lennoilla käytössä olisivat samanaikaisesti kaikki aluevaraukset. Ilmavoimat käyttää tammi-helmikuussa lähes samoja aluevarauksia, joilla se harjoitteli HX Challenge -toimintaa jo joulukuussa 2019. Alueiden ulkorajat ovat pysyneet samoina, mutta yksittäisten alueiden rajoja on muutettu, jotta käyttö olisi mahdollisimman joustavaa. Rajoitukset eivät koske sotilas-, rajavartio-, poliisi-, tulli-, merenkulku- ja ilmailuviranomaisia eikä pelastustointa, ensihoitopalvelua tai potilaskuljetuksia hoitavia viranomaisia tai heidän määräämiään lentoja silloin, kun näille viranomaisille säädettyjen tehtävien suorittaminen vaatii lentämistä alueella. Rajoitukset eivät myöskään koske kiireellistä lääkintälentotoimintaa helikoptereilla, eikä lentoja jotka perustuvat Suomea sitovaan kansainväliseen velvoitteeseen.
Liikkumista Pirkkalan lentoasemalla rajoitetaan
Lentoaseman ja Pirkkalan tukikohdan ympäristöön asetetaan tilapäisiä liikkumisrajoituksia. Satakunnan lennosto osoittaa kuitenkin siviililentoaseman puolelle terminaalien 1 ja 2 väliselle nurmialueelle HX Challengen ajaksi katselupaikan, josta lentoonlähtöjä ja laskeutumisia on mahdollista seurata. Pirkkalan ja Hallin lentokenttien lähialueille on luotu myös tilapäiset rajoitusalueet, jotka kieltävät miehittämättömän ilmailun. Ne ulottuvat maanpinnasta 2000 jalan korkeuteen.
Valmistajille toimitettiin neljän cd-levyn verran täysin turvaluokiteltua tietoa. Niissä pyydettiin kokoamaan kaikki alustavan tarjouspyynnön tiedot päivitetyksi kokonaisuudeksi. Vastaukset tarkennettuihin tarjouspyyntöihin on pyydetty toimitettavaksi 31.1.2020 mennessä. Tarkennetun tarjouspyynnön lähettämisestä käynnistyi toinen neuvotteluvaihe, jossa määritellään lopulliset hankintakokonaisuuksien sisällöt kunkin valmistajan kanssa. Ilmavoimien tavoitteena on täysimääräinen suorituskyky eikä aiempaan 64 hävittäjän määrään ei odoteta isoa muutosta. Konemäärän on ennemmin todettu pienenevän kuin kasvavan.
Toisen neuvotteluvaiheen päätteeksi vuoden 2020 loppupuolella pyydetään lopulliset tarjoukset (Best and Final Offer, BAFO) Hornetin suorituskykyä korvaavista kokonaisuuksista. Paremmuusjärjestyksen tulos saadaan lopullisen tarjouspyynnön vastaanottamisen jälkeen. Tuolloin kyseessä on lopullinen ja kaupallisesti sitova tieto. Ilmavoimat antaa lopullisessa arviossa valtioneuvostolle tiedoksi yhden valmistajan. Se voi kuitenkin tarvittaessa pyytää kaikkien viiden suorituskykyvaihtoehdon tulokset. Puolustushallinnon esittämä yksi vaihtoehto tarjoaa parhaan suorituskyvyn. Tarvittaessa kuitenkin valtioneuvoston päätöksentekoon annetaan kaikki tarvittava tieto. Hankintapäätöksen tekee valtioneuvosto vuonna 2021. Hankittava suorituskyky tulee saada sovitettua olemassaolevaan puolustusjärjestelmään ja sen on tuotettava 30 vuotta uskottavaa suorityskykyä. Hävittäjiltä vaaditaan siis merkittävää kehityspotentiaalia, jotta se vastaisi muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin.
Suomi ei halua aiheuttaa toimittajalle ylimääräisiä rahoituskustannuksia, sillä ne lankeaisivat lopulta Suomen maksettaviksi. Lopullinen hinta selviää vasta kun kaikki on maksettu 10 vuotta päätöksen jälkeen eli 2030-luvun alussa. Ensimmäiset uudet hävittäjät on määrä saada Suomeen vuonna 2025 ja viimeiset vuonna 2030. Tuolloin koko HX-järjestelmä on käytössä hankinnan mukaisessa FOC-suorituskyvyssä (Full Operational Capability).
Koneyksilöille on tehty suunnitelmat ja rakennekorjauksia mitoitetaan vuoteen 2030 saakka. Käytöstä poistuvat Hornetit siirtyvät logistiikkalaitokselle käytännössä "loppuun ajettuina" ja mahdolliseen myyntiin jää vain joitain järjestelmäosia. MH Lue myös:
|
|||