"Ensimmäisen GlobalEyen toimitus on merkittävä virstanpylväs Saabille, mutta se on myös tärkeä askel koko valvonta- ja varhaisvaroituskoneiden (AEW&C) historiassa. Olemme luoneet markkinoille uuden standardin, ja olen ylpeä voidessani todeta, että olemme toimittaneet Yhdistyneille arabiemiirikunnille maailman kehittyneimmän valvontakoneen”, sanoi Saabin toimitusjohtaja Micael Johansson.
Saabin mukaan GlobalEye:n sensorifuurion keräämä tieto on hallittavissa viidellä operaattorilla. Tarvittaessa Global 6000 -koneeseen perustuvassa GlobalEye:ssa olisi tilaa vielä kahdelle lisäoperaattorille. Saabin toimitusjohtaja julkisti GlobalEye-toimituksen tapahtumisesta puhelinkonferenssissa keskiviikkoiltapäivällä 29. huhtikuuta. "Neljässä ja puolessa vuodessa sopimuksen solmimisesta olemme toimittaneet tämän suorituskyvyn UAE:lle aikataulussa. Kaikki kattavat koelennot ja mittaukset eri järjestelmille on tehty Ruotsissa ennen siirtolentoa. Lopullinen tyyppihyväksyntä koneelle saadaan lähiaikoina", totesi Johansson. "GlobalEye:n määrityksiä edelsivät pitkät ja perusteelliset neuvottelut ennen kuin lopulliset määritykset lyötiin lukkoon. Matkan varrella tehtiin vain jotain pieniä muutoksia", avasi Johansson taustoja.
Valvontakone on nyt UAE:n edustajien hallussa ja Saab jatkaa koneen kanssa vain lyhyen ajanjakson verran vastaanottotarkastuksia. Monitoimivalvontakoneeseen liittyvät maajärjestelmät sekä tehtäväsimulaattorit on toimitettu jo aiemmin. Myös asiakkaan miehistöt ja operaattorit on koulutettu jo aiemmin.
UAE:n ensimmäisen kahden koneen tilauksen arvoksi vuonna 2015 Saab kertoi 1,27 miljardia euroa ja kolmannen osalta vuonna 2017 hinta oli 236 miljoonaa euroa. Marraskuisen aiesopimuksen arvo kahden koneen osalta oli 1,018 miljardia euroa.
Saabin GlobalEye-valvontakone on tarjolla myös Suomelle osana ruotsalaisvalmistajan HX-hankkeen tarjousta. Alkuperäinen tarjous sisälsi kaksi tällaista valvontakonetta. Saab vahvisti Lentopostille lokakuussa 2019, että Suomelle tarjottava GlobalEye pohjautuisi suurempaan Global 6500 -liikesuihkukoneeseen. GlobalEye:n alustaksi on edelleen tarjolla myös nykyinen Global 6000 -liikesuihkukone. Alunperin se oli konetyyppinä myös UAE:n lisätilauksissa. Saab tarjoaa nykyisin valvontakoneratkaisua, joka perustuu joko Global 6000 tai 6500 -koneeseen. "Meillä on edelleen tarjolla muutamia Global 6000 -koneita modifioitavaksi. Olemme varmistaneet toimillamme, että meillä on olemassaoleviin kampanjoihin tarjolla vaadittava määrä Global 6000/6500 -koneita", kertoi Johansson konferenssissa. UAE:n kahden koneen lisätilauksen sekä Suomen HX-hankkeen lisäksi Saab keskustelee useiden muiden tahojen kanssa. Markkinoita on tarjolla myös Etelä-Koreassa ja erityisesti Ruotsissa, joka todennäköisesti päivittää lähivuosina nykyiset Erieye-tutkakoneensa. "Olen optimistinen GlobalEyen markkinoiden suhteen. Työskentelemme usean hankkeen parissa koneen osalta", avaa Johansson.
Muutoksia alkuperäiseen liikesuihkukoneeseen on tehty kauttaaltaan koko rungolle sekä siiven rakenteelle. Muuttuneen tyyppihyväksynnän koneelle hakee Saab, joka on siis itsekin lentokonevalmistaja pitkällä kokemuksella. Päivitys kello 16.26: Lisätty Saabin toimitusjohtaja Micael Johanssonin haastattelu. Lue myös artikkelimme GlobalEyen ominaisuuksista: Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen Lue myös:
|
|||