Saabin Suomen ilmavoimien HX-hävittäjähankkeessa jättämä alkuperäinen tarjous piti sisällään Gripen E/F -hävittäjien lisäksi myös GlobalEye AEW&C (Airborne Early Warning and Control) -monitoimivalvontakoneen. Sellaisista Saabilla on tässä vaiheessa kolme vahvistettua tilausta Yhdistyneiltä Arabiemiirikunnilta. Suomi-versio tulisi rakentumaan aiempaa suuremman Bombardier Global 6500 -liikesuihkukoneen pohjalle. Saabilla on tällä hetkellä hallustaan kolme Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien (UAE) tilaamaa GlobalEye-monitoimivalvontakonetta. Ne perustuvat Bombardier Global 6000 -liikesuihkukoneeseen. Marraskuussa 2019 UAE julkisti Saabin kanssa aiesopimuksen vielä kahdesta samanlaisesta lisäkoneesta. Saab ei kommentoi missä vaiheessa keskustelut kyseisen asiakkaan kanssa ovat. GlobalEye olisi Suomelle todellinen stateginen etu. Ilmatilaan nostettu tutka-antenni näkee pidemmälle ja tuo sitä kautta lisää aikaa havainnoiniin sekä mahdollisiin vastatoimiin. Saabin mukaan muutamalla koneella voisi kattaa koko valtakunnan valvonnan jatkuvasti. Tarjouksessa koneita on tosin vain kaksi, mutta Ruotsikin tekee todennäköisesti päätöksiä uuden tutkavalvontakoneen hankinnasta lähivuosina. Suomessa koneella voisi olla Ilmavoimien lisäksi muitakin kiinnostuneita käyttäjiä ainakin sen keräämien tietojen osalta. Merivoimat on aiemmin tutustunut merivalvontakoneisiin osana tulevaisuuden suorituskykyselvityksiään. Myös Rajavartiolaitos on korvaamassa Dornier 228 -valvontakoneitaan. GlobalEye olisi toki merkittävän kallis ratkaisu, mutta se voisi palvella kaikkia toimijoita ja kykyjä olisi varmasti riittämiin. UAE:n ensimmäisen kahden koneen tilauksen arvoksi vuonna 2015 Saab kertoi 1,27 miljardia euroa ja kolmannen osalta vuonna 2017 hinta oli 236 miljoonaa euroa. Marraskuisen aiesopimuksen arvo kahden koneen osalta oli 1,018 miljardia euroa. Suomelle tarjottavat GlobalEye:t toimitettaisiin vasta vuodesta 2025 lähtien ja Saab vahvistaa tarjouksessaan olevan koneen pohjautuvan suurempaan Bombardier Global 6500 -koneeseen. GlobalEye:n tunnusomaisen tutka-antennin suojakuorirakenteet on valmistanut suomalainen Patria. Perusrunko eli Global 6500 on merkittävästi kehittynyt aiempaan versioon. Koneessa on uudet Rolls Royce Pearl -moottorit, joiden polttoaineen kulutus on 13 prosenttia aiempaa pienempi. Myös koneen siipi on suunniteltu uudelleen. Toimintamatkaa valmistaja lupaa koneelle 6600 merimailia eli noin 12 200 kilometriä. Valvontakonekäytössä toimintamatkaa tärkeämpi on toiminta-aika, joka on pitkälti yli 11 tuntia. Koneen huippunopeus on 0,9 M. Suorituskykyisen koneen lentoonlähtömatkavaatimus on 1942 metriä ja laskumatkavaatimus 682 metriä. Siipien kärkiväli on 28,7 metriä, joten operointi voisi onnistua kapealta ja lyhyeltäkin kiitotieltä. Lentokonevalmistaja Bombardier on toimittanut ensimmäinen liikesuihkukoneversion asiakkaalle joulukuussa 2019. Viimeiset tyyppihyväksynnät konetyypille myönnettiin syyskuun ja joulukuun välissä eri ilmailuviranomaisilta. Tälläisen liikesuihkuversion listahinnaksi kerrotaan 56 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Vaikka GlobalEye:n runko vaihtuisi olisi koelento-ohjelma merkittävästi lyhyempi kuin nykyversioissa. Lento-ohjelman arvioidaan olevan vain noin 10 prosenttia aiempaan verrattuna. Sisäosilta muutostyöt olisivat myös vähäisiä. Suurin työ lienee koneen rakenteiden vahvistaminen. Muutoksia alkuperäiseen on tehty kauttaaltaan koko rungolle sekä siiven rakenteelle. Muuttuneen tyyppihyväksynnän koneelle hakee Saab, joka on siis itsekin lentokonevalmistaja pitkällä kokemuksella. GlobalEye saatetaan nähdä myös Pirkkalassa HX Challengessa tosittamassa Saabin lupaamaa suorituskykyä. Siitä tuleeko kone todellisuudessa laskuun Pirkkalaan ei ole vielä mitään varmuutta. Suorituskyky nimittäin voidaan todentaa lennoilla Suomen ilmatilassa tai vaikka Ruotsin yltä saakka. Sillä tavalla koneella saatettaisiin operoida normaali- tai kriisitilanteessakin. Saabilla on tällä hetkellä hallussaan kolme eri koelentovaiheissa olevaa GlobalEye -valvontakonetta. Niiden tulevalla omistajalla eli tilaajalla UAE:lla voi olla sopimuksessaan mm. asetettuja rajoitteita mihin monitoimivalvontakoneella saa lentää tai miten sitä saa esitellä julkisesti. GlobalEye:n järjestelmät ovat hyvin kestäviä häirintää vastaan sen oman energian hallinnan taki. Juuri energian tarkan kohdistamisen avulla tutkakoneella saadaan tehtyä tarkkoja mittauksia. Koneessa on kolme generaattoria sekä lisäjäähdytysjärjestelmiä. Valvontakoneen takarungossa on yli 100 erilaista laitetta ja järjestelmää. Kasvupotentiaalia koneella on edelleen ja se on rakennettu modulaarisesti kuten uusi Gripen. Erityisesti huomiota on kiinnitetty myös työskentelyolosuhteisiin, joka on luonnollista pitkän toiminta-ajan lentokoneissa.
GlobalEye-koneilla on tähän mennessä lennetty koelentoja ympäri Eurooppaa mm. Espanjassa ja yksi kone vieraili myös UAE:ssa marraskuun 2019 Dubai Airshown aikana. Sujuvan siirtymisen paikasta toiseen mahdollistaa lentokoneiden siviilirekisteröinti. Sotilaskoneiden lentolupa-asiat oman valtion ulkopuolelle ovat merkittävästi enemmän työllistäviä. GlobalEye ei tosin ole pelkkä sotilaskone vaan sen valvontakykyä voidaan käyttää laajasti myös rauhanajan operoinnissa. Kone soveltuu SAR- eli etsintä- ja pelastustehtäviin, rajavalvontaan, lennonvarmistuksen varajärjestelmäksi, avustamaan katastrofitilanteissa, huumeiden salakuljetuksen torjuntaan, valvomaan kalastusalueita sekä suojaamaan suuria tapahtumia kuten vaikka urheilutapahtumia. Ensimmäisten GlobalEye-koneiden toimitusten odotetaan tapahtuvan UAE:lle vuosien 2020-2021 aikana. Saabin Suomelle antama ensimmäinen tarjous sisälsi 52 Gripen E ja 12 Gripen F -hävittäjää sekä kaksi GlobalEye-konetta toimitettuna vuosina 2025-2030. Uuden tarjouskierroksen sisältöä osapuolilla ei ole lupaa avata julkisuuteen. Kyseisten tarjousten toimittamisen määräaika on tammikuun 2020 lopussa. MH Lue myös artikkelimme GlobalEyen ominaisuuksista: Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen Uutisemme Saabin HX Challengeen saapumisesta: Saab tuo yksi- ja kaksipaikkaiset Gripenit Suomeen - uuden E-version ensilento ulkomaille Lue myös:
|
|||