Saabin uusimman hävittäjäkoneen todetaan usein olevan edelleen koelentovaiheessa, jonka lisäksi aseiden integrointityö on edelleen kesken. Molemmat väitteet pitävät paikkansa, mutta työ etenee valmistajan mukaan vakaasti kohti sotilaspuolen tyyppihyväksyntää ja lähes kaikki suunnitellut toiminnot ovat mukana jo nyt koelentovaiheessa olevassa ohjelmistossa. Muitakaan HX-hankkeen hävittäjäkonekandidaatteja ei voi pitää täysin valmiina, sillä niilläkin on käynnissä merkittäviä kehityshankkeita koneiden suorituskyvyn tai käyttöönoton osa-alueilla. Suomelle tarjottavista suorituskyvyistä osa on siis niidenkin osalta edelleen joiltain osin jopa aivan alkuvaiheessa.
Viime vuosien merkittäviin edistyksiin ilmailupuolelta kuuluvat uudet Gripen E/F -hävittäjät, Boeingin kanssa yhteistyössä kehitetty uusi T-7A -suihkuharjoituskone sekä kolmen GlobalEye-valvontakoneen toimitukset. Saabin BAFO-tarjous (Best And Final Offer) Suomen ilmavoimille sisältää 64 yksipaikkaista Gripen E -hävittäjää sekä kaksi GlobalEye -monitoimivalvontakonetta. Luvut ovat pysyneet muuttumattomina ensimmäisestä tarjouskierroksesta, mutta kaksipaikkaiset hävittäjät ovat vaihtuneet yksipaikkaisiin.
Nykyiset lentosimulaattorit ovat erittäin kehittyneitä, joten kaksipaikkaiselle ei ole tarvetta koulutuksen osalta ja kehittynyt käyttöliittymä mahdollistaa yhden ohjaajan toiminnan hyvinkin kompleksisissa toimintaympäristöissä. Erilaisten datalinkkien avulla esimerkiksi GlobalEye -koneessa oleva operaattori voisi myös tarvittaessa toimia hävittäjäohjaajan tukena. Saab kertoo Gripen E/F -hävittäjiensä edustavan viimeisintä tarjolla olevaa teknologiaa, joka rakentuu vankalle aiempien Gripen-versioiden päivitetylle perustalle.
Tutkavalvontakone vapauttaa hävittäjien käytettävyyttä sekä tarjoaa merkittävän lisän ennakkovaroitusaikaan. Suomelle tarjottava Bombardier 6500 -koneeseen pohjautuva valvontakone mahdollistaa jopa yli 11 tunnin toiminta-ajan. Valvontakyky lentopinnalla 350 on yli 550 kilometriä ja alhaisellakin lentokorkeudella yli 450 kilometriä. Se kykenee valvomaan ilmatilaa laajalti vastapuolen ilmatorjunnan ulottumattomissa.
Tutkavalvontakone olisi Suomelle kokonaan uusi kyky, joka erottaa tarjouksen muista toimijoista. Ainakaan mikään muu toimija ei ole julkistanut tarjonneensa Suomelle vastaavaa järjestelmää.
Saab on sitoutunut kehittämään ja ylläpitämään Gripen-järjestelmää vähintään 2060-luvulle saakka. Tätä kehityskaarta tukee osaltaan myös Saabin mukanaolo Ison-Britannian ja Italian tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmää kehittävässä FCAS-hankkeessa (Future Combat Air Systems).
Britannian teollisuutta Tempest-hankkeessa edustavat BAE Systems, Leonardo UK, MBDA UK ja Rolls-Royce. Italiasta mukana on Leonardo. Gripenin järjestelmäarkkitehtuuri on toteutettu siten, että tehtäväjärjestelmien tietokoneet sekä ohjelmistot voidaan vaihtaa ja päivittää ilman vaikutuksia hävittäjän tyyppihyväksyntään. Tämän mahdollistaa juuri ratkaisu, jossa tehtäväjärjestelmät on irrotettu järjestelmäarkkitehtuurissa kokonaan lentokriittisistä järjestelmistä. Ohjelmistot ja niiden päivitettävyys ovat avainasemassa tulevaisuuden uhkien torjumisen mahdollistajana. Gripen voidaan valmistajan mukaan päivittää toimintaympäristön vaatimiin muutoksiin jopa päivissä tai viikoissa aiempaan vuosia kestävään suurempaan ns. MLU-päivitykseen (Mid-Life Update)
Laajaa teollista yhteistyötä – osa hankkeista jo käynnissä Jo ennen HX-hankkeen ratkaisua Saab on panostanut ja kasvattanut läsnäoloaan Suomessa. Tampereella sijaitsevassa Saabin teknologiakeskuksessa kehitetään mikroaaltoteknologioita sekä elektronisen sodankäynnin järjestelmiä.
Saabin toimitusjohtaja Micael Johanssonin mukaan yhtiö on vaikuttunut osaamistasosta ja kyvyistä, joita Suomessa on tarjolla. Saab aikookin jatkaa ja kehittää toimintojaan Suomessa HX-hankkeen lopputulemasta huolimatta. Saabin HX-tarjoukseen sisältyy huolto-, korjaus- ja ylläpitokykyjen siirtäminen paikalliselle teollisuudelle, hävittäjän osien tuotantoa sekä moottoreiden ja koneiden loppukokoonpanoa. Hävittäjätuotannon osalta tarkkaa lukumäärää ei avattu, mutta kyse on kuitenkin valtaosasta koneita.
Saabin mukaan Suomen kokoonpanolinjassa on kyse tärkeästä kyvystä koko liiketoimintamallin kannalta ja näin tuotantolaitokset saataisin kahdelle puolelle Itämerta. Gripeneitä voitaisiin tehdä Saabin mukaan Suomessa jatkossakin myös muiden asiakkaiden tarpeisiin. Kyse olisi merkittävästä kapasiteettilisästä, jota varmasti haluttaisiin hyödyntää jatkossakin. Suoran teollisen yhteistyön piirissä olisivat mm. Suomen puolustusvoimien strategiset kumppanit Patria ja Insta. Kokonaisuudessaan suoran teollisen yhteistyön piirissä olisi 37 yritystä ja akatemiaa eri puolilla Suomea Hangosta Rovaniemelle. Niille on tarjolla 46 erilaista projektia, joiden lisäksi epäsuoran teollisen yhteistyön hankkeita on 72 projektin verran.
Saab perustaa Suomeen myös Gripen & GlobalEye -järjestelmäkeskuksen, jonka on määrä osaltaan varmistaa Suomelle järjestelmien itsenäinen toimintakyky ja kykyjen jatkuva kehitys vuoteen 2060 saakka.
Saab kertoo asejärjestelmien edustavan hinnaltaan yli 20 prosenttia tarjouksensa kokonaishinnasta. Lisäksi kyseessä on laajasti Saabin ja sen yhteistyökumppaneiden kanssa kehittämä aseistus. Ilmasta-ilmaan vaikutuskyky perustuu kenties markkinoiden moderneimpaan keski- ja pitkänmatkan MBDA Meteor -ilmataisteluohjukseen. Kyseessä on aktiivisella tutkahakupäällä varustettu ns. BVRAAM-ohjus (beyond visual range air-to-air missile), jolla voidaan torjua kohteita, jotka eivät ole koneen ohjaajan silmin nähtävissä.
Lyhyen kantaman ilmataisteluohjuksena Saabin tarjous sisältää infrapunahakupäällä varustetun Diehl BGT Defencen IRIS-T -ohjuksen. Työntövoiman suihkuvirtauksen suuntaus ja aerodynaamiset ominaisuudet tekevät ohjuksesta erittäin liikehtimiskykyisen ja se voi lukittua maaliin tutkan sekä lentäjän kypärätähtäimen avulla. IRIS-T mahdollistaa laukaisun jopa oman koneen takana oleviin kohteisiin tai vastapuolen ohjusten torjuntaan. Edellisten lisäksi Gripenillä on laukaistu myös Amraam AIM-120 -ilmataisteluohjuksia, mutta täyttä integraatiota ei ole vielä toteutettu.
Liikkuviin maa- ja merikohteisiin vaikuttamiseen tarjolla on mm. millimetritaajuusalueen tutka- ja laserhakupäällä varustettu MBDA:n SPEAR-ohjus.
Lisäksi hävittäjään on tarjolla mm. myös pieni täsmäohjautuva Boeing Defensen GBU-39 SDB -pommi (Small Diameter Bomb). Saabin mukaan sen elektronisen sodankäynnin (elso) järjestelmä on kehittyneempi kuin muut nykyiset länsimaiset ratkaisut.
Elektronisen sodankäynnin ratkaisujen kehittäminen nähtiin Saabilla pitkässä juoksussa häiveteknologiaa tehokkaammaksi ratkaisuksi.
Häirintäsäiliön koelennot on käynnistetty noin kaksi vuotta sitten, jonka lisäksi sen kykyjä on kokeiltu suljetussa tilassa.
LADMin elso-järjestelmä on kehitetty Tampereella Saabin teknologiakeskuksessa ja tämä hyötykuorma integroidaan MBDA:n SPEAR-ohjukseen. Se voi käyttää samaa laukaisujärjestelmää muiden SPEAR-ohjusten kanssa. Kyseessä ei siis ole SPEAR EW -ohjus vaan kokonaan oma järjestelmä, joka on integroitu Gripen E/F -hävittäjien elektronisen sodankäynnin järjestelmiin.
Ohjuksessa on myös räjähdekuorma, joka tuhoaa ennen lennon päättymistä ainakin sen kuljettamat elso-järjestelmät. Saab ei kommentoi voitaisiinko häirintäohjus lisäksi ohjata tuhoamaan joku pintamaali. LADMin Saab kertoo olevan valmis hyvissä ajoin ennen vuotta 2030. Sekä EAJP että LADM ovat molemmat integroitu saumattomasti Gripenin kiinteään elso-järjestelmään. Saab painottaakin, että kaikki 64 hävittäjää ovat merkittäviä elektronisen sodankäynnin resursseja eikä lisäjärjestelmille ole tarvetta. Saabin mukaan Gripen tarjoaa merkittävän edun, koska hävittäjän sensorit ja järjestelmät ovat parempia kuin vastapuolella. Esimerkiksi IRST (Infrared Search and Track), elektronisesti keilaava AESA-tutka ja elso-järjestelmät on alusta pitäen integroitu toimimaan keskenään, joka mahdollistaa lentäjälle suunnitellun käyttöliittymän avulla nopean päätöksenteon. Kehittyneet tietovuojärjestelmät jakavat mm. hävittäjien asekuorman, polttoaineemäärän sekä sensoreiden havainnot toisille koneille. Tämän informaation jakaminen mahdollistaa taktisen päätöksenteon ja oikeat toimet vastapuolen lyömiseksi.
GPS-signaalia on vaikeampaa häiritä suurilla lentokorkeuksilla, kun käytössä on useamman paikannussatelliitin signaali. Matalalle lennettäessä, käytössä on usein vain muutamia satelliitteja, joten signaalien häirinnällä on suurempi vaikutus. Usein erilaisilla tehtävillä käytetään juuri matalia lentokorkeuksia heikomman havaittavuuden takia. Normaaliolosuhteissa Gripen -hävittäjä navigoi muiden tavoin GPS:n ja Inertian avulla. Taustalla toimii kolmen järjestelmän yhtenäinen kokonaisuus, joka tarkentaa erilaisten algoritmien avulla päänavigaatiojärjestelmän tietoja. Häiriötilanteessa varajärjestelmä takaa navigointikyvyn toiminta-alueella. Tarvittaessa nämä kolme järjestelmää toimivat myös yksittäin.
Toinen järjestelmä vertaa nopeutta ja suhteellista siirtymää pikselien seurannan avulla optisten sensoreiden keräämään kuvamateriaaliin. Kolmas järjestelmä perustuu laajaan satelliittikuvatietokantaan ja 3D-mallinnettuun maastotietokantaan, johon verrataan hävittäjän optisten sensoreiden tekemiä maastohavaintoja. Paikkatieto saadaan päivitettyä nopeallakin maastohavainnolla pilvien lomasta, joten sääolosuhteiden vaikutus on Saabin mukaan vähäinen varajärjestelmän toimintaan.
Käytettävä malli perustuu Saabilta lähtöisin olevaan paikkatietojen ja ohjelmistojen toimittaja Vriconin luomaan maailmanlaajuisen korkeusmallinnettuun 3D-maastotietokarttaan. Se on suunnattu puolustus- ja tiedustelumarkkinoille. Saab kauppasi Vricon-omistuksensa Maxarille, jonka kanssa on solmittu yhteistyösopimus tuotekehityksestä ja tietokannan käytöstä.
Koelennoilta toimituksiin – tavoitteena satojen hävittäjien myynti
Nykyisin koelentokoneissa on jo ohjelmistot, jotka sisältävät lähes kaikki hävittäjään suunnitellut toiminnallisuudet. Tällaisella versiolla on lennetty jo muutamien viikkojen ajan. Samaa versiota on myös esitelty asiakkaalle. Saab on toimittanut jo ensimmäiset uudet Gripenit Brasilian ja Ruotsin ilmavoimille. Seuraavien toimitusten on määrä tapahtua myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Tämänhetkisen aikataulun mukaan Gripen E -hävittäjän odotetaan saavan sotilaspuolen tyyppihyväksynnän alkuvuodesta 2022. Saabin tavoitteena on myydä 300-450 uutta Gripeniä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Uusi Gripen on tällä hetkellä ehdolla ainakin Kanadalle FFCP (Future Fighter Capability Project) -hankkeessa. Kanadan kaksi muuta vaihtoehtoa ovat Boeingin Super Hornet ja Lockheed Martinin F-35 eli kisavastustajat ovat niiltä osin samat kuin Suomessakin.
Lisäksi Saab on myynyt viisi GlobalEye-monitoimivalvontakonetta Yhdistyneille Arabiemiirikunnille, joista kolme on jo toimitettu asiakkaalle.
Skogbergin mukaan hankinta toisi tarvittavan kokonaiskapasiteetin Suomelle ilman ylimääräisiä kustannuksia vaativia lisähankintoja. Myös aseistusta on oikea määrä eikä vain alustava paketti. Kyseessä olisi hänen mukaansa myös enemmän tai vähemmän sota-ajan reservi. Myös käyttäkustannusten Saab toteaa mahtuvan annettuun raamiin selvällä marginaalilla.
Suomen puolustusministeriö ohjeisti hävittäjävalmistajat tarkasti jo BAFO-tarjouspyynnössä siltä osin mitä kaikkea ne saavat lopullisesta tarjouksestaan julkisuuteen kertoa. Toistaiseksi vain Saab vaikuttaa hyödyntäneen tai ymmärtäneen annetun kirjallisen ohjeistuksen. Boeing korjasi tilannetta omalta osaltaan antamiensa haastattelujen jälkeen ja julkisti pääjärjestelmän osalta tarjottavat konemäärät.
Puolustusministeriön ohjeistuksen mukaan valmistajat voivat avata tarjouksiaan julkisuuteen ainoastaan tietyiltä osin. Esimerkiksi tarjottavat pää- ja alijärjestelmät, joita edustavat erilaiset lentokoneet voidaan julkistaa myös lukumäärän osalta. Sen sijaan operatiivista konseptia, tarjottujen asejärjestelmien määrää, hinnoittelua, huoltotoimia tai koulutusjärjestelmien määrää ei saa julkistaa. Teollisen yhteistyön ja suunnitelmien osalta tarjousta voi myös avata, mutta tarkkojen hankkeiden ja yritysten nimeäminen on rajoitettu. Ohjenuoraksi Suomen puolustusministeriö on antanut Yhdysvaltain kongressin hyväksymän tason yksityiskohtien osalta eli julkistaminen olisi mahdollista samalla tasolla kuin FMS-kauppojen hyväksynnät on tehty Boeingin ja Lockheed Martinin osalta lokakuussa 2020. MH Lue myös:
|
|||