SAS:n ensimmäinen uudistettu A330 käyttöön helmikuussa

 SAS_A330_air_1SAS:n ensimmäinen uudistettu Airbus A330 valmistuu helmikuussa. Yhtiö uudistaa kaukoliikennelaivastonsa matkustamon istuimineen sekä matkustamoviihdejärjestelmän ja wifi-yhteyden koneisiinsa.  Ensimmäinen uudistettu kaukoliikennekone aloittaa lennot helmikuun puolivälissä.

SAS uudistaa kuluvan vuoden aikana kaikkiaan seitsemän kaukoliikennekoneensa matkustamot ja vastaanottaa neljä uutta A330-laajarunkokonetta Airbusilta. Niiden on määrä olla pääosin käytössä vuoden 2015 loppuun mennessä. Uudistettu 266-paikkainen A330-koneen matkustamo nostaa matkustusmukavuuden jälleen uudelle tasolle. Neljän A330- ja kolmen A340-koneen muutostyöt tehdään Zürichissä SR Technicsillä.

"Olemme iloisia esitellessämme uuden matkustamon asiakkaillemma. Se antaa SAS:lle kunnon vauhtia ja asiakkaillemme täysin uuden matkustuskokemuksen", iloitsi SAS:n kaupallinen johtaja Eivind Roald.

Ensimmäinen koneyksilö Erik Viking on parhaillaan matkustamouudistuksen viimeisessä vaiheessa. Tämä A330-kone (LN-RKN) tulee pääsääntöisesti Kööpenhaminasta lähtevien Yhdysvaltoihin operoitavien reittien käyttöön.

SAS_A330_cabin_1Maaliskuussa käyttöön otettava seuraava matkustamouudistuksen läpikäynyt Emund Viking A330-kone (LN-RKH) tulee Tukholmasta sekä Oslosta lähtevien USA-reittien käyttöön. Uudistettuja koneita valmistuu yksi kuukaudessa paitsi kesä- heinä ja elokuun aikana.

Syksyn 2015 aikana SAS:n laivastoon liittyy myös kaksi uutta A330-konetta ja toiset kaksi saapuvat kevään 2016 aikana. SAS on tilannut myös kahdeksan uuden sukupolven Airbus A350-900 -konetta.  Niistä ensimmäiset toimitetaan vuodesta 2018 lähtien. Tilaus sisältää optiot myös kuuteen lisäkoneeseen.


Wifi-tarjolla kaikissa kolmessa matkustusluokassa

Matkustusmukavuutta tuovat  uudet Thompson Aero Seatingin valmistamat istuimet ja On demand - tyyppinen IFE-järjestelmä. SAS:n matkustamouudistuksen myötä käyttöön tulee wifi-yhteys, joka maksullinen halvimmassa matkustusluokassa. Hinnan kerrotaan olevan 19 euroa mutta se on maksuton SAS:n Eurobonus Gold ja Diamond -kanta-asiakkaille. Nettiyhteys tulee tarjolle syksyllä 2015 ja sen toimittaa Panasonic. Yhteysnopeus on 12Mbit/Sec.

SAS_newcabin_3Syksystä 2015 lähtien käytössä on myös GSM-matkapuhelinyhteys aivan kuten maanpinnallakin. Maksut menevät kansainvälisten roaming-sopimusten mukaisesti.

SAS Business -luokassa on istuimet on 1-2-1 konfiguraatiossa ja kaikilta paikoilta on suora pääsy koneen käytävälle. Istuimet tarjoavat minimissään 196 sentin tilan täydessä makuuasennossaan. Matkustajien lepoa varmistavat Hästensin  patjat, tyynyt ja peitot. Hierovat tuolit on varustettu 15 tuumaisilla HD-näytöillä, virtapistokkeella ja USB-latausportein.

SAS Plus -luokassa on tarjolla suuremmat istuimet ja lisää jalkatilaa. Matkustajaistuimet ovat 2-3-2 jaottelulla ja istuinväli on reilut 37-38 tuumaa. Myös IFE-järjestelmän HD-näyttö on suurempi 12 tuumainen. Kaikilla paikoilla on käytössä oma virtapistoke ja USB-portti.

SAS Go -luokassa matkustamo on jaettu penkein 2-4-2 ja istuinväli on 31-32 tuumaa. Matkustajien käytössä on 9 tuumaiset HD-näytöt ja yksi virtapistoke ja USB-portti per istuinpari.

SAS_cateringMatkustamouudistuksen ohella SAS uudisti myös liikemiesluokan palvelukonseptin 28. tammikuuta alkaen. Matkustajille tarjotaan ruokailun osalta entistä suurempaa valikoimaa ja lisää henkilökohtaista palvelua.

SAS operoi kaukoliikennettä New Yorkiin, Chicagoon, Washingtoniin, San Franciscoon, Houstoniin, Pekingiin, Shanghaihin, Tokioon ja Honk Kongiin (syyskuusta 2015 lähtien).

Lue myös: