Suomalaiset laskuvarjojääkärit ovat koko modernin historiansa ajan eli 60-luvulta alkaen aloittaneet hyppyuransa amerikkalaisilla T-10-pallokuvuilla. Tiistaina koulutus astui uuteen aikakauteen kun alokkaatkin saivat ensimmäiselle hypylleen käyttöön modernit Airborne Systems T-11 -laskuvarjot. Laskuvarjoharrastajat ovat käyttäneet siipimäisiä liitovarjoja jo 80-luvulta alkaen. Sotilaskäytössä perinteinen pallokupu on edelleen paras väline muutamien satojen metrien korkeudessa tehtäviin joukkojen massapudotuksiin. Varusteiden tekniikka ei kuitenkaan ole juuri muuttunut 50 vuoteen. 2000-luvulle tultaessa asiaan havahduttiin ja useita laskuvarjojen kehitysprojekteja käynnistettiin eri maissa. Utin jääkärirykmentissä on seurattu joukkojenpudotusvarjojen markkinoita tarkkaan ja erilaisia uusia kupuja on koehypätty. Valittaessa tulevaa koulutusvälinettä päädyttiin amerikkalaiseen Airborne Systems T-11 -laskuvarjokokonaisuuteen. Siihen kuuluu uudenmallisen päävarjon ohella valjaat sekä varavarjo. Vanha T-10 edusti sitä, mitä useimmat suomalaiset yhä pitävät laskuvarjona: puolipallomainen kupu, joka reunoilta lähtevät sen hyppääjään yhdistävät punokset. Moderni T-11:n laskuvarjo on lähinnä nelikulmainen laatikko, mutta senkin kantavat punokset ovat edelleen kiinni kuvun helmassa. Uusi muotoilu yhdistettynä suureen pinta-alaan pehmentää varjon avausnykäystä uloshypyn jälkeen, vähentää pystynopeutta laskeutumisessa ja mahdollistaa aiempaa suuremman kuorman kuljettamisen. Lisäksi perusteellisen koulutuksen tuottama, aiemminkin jo pieni loukkaantumisriski väheni merkittävästi. Uuden laskuvarjon rakenteen haittapuolena on paketin edeltäjäänsä suurempi paino, sillä kangasta on enemmän. Kantahenkilökunta on käyttänyt T-11-kalustoa jo pari vuotta. Tänään tiistaina 23. elokuuta Laskuvarjojääkärikomppanian alokkaat pääsivät ensimmäisinä suomalaisina varusmiehinä kokeilemaan uutta laskuvarjoa tositoimissa Utin kenttäalueen yllä. T-11 osoittautui maineensa veroiseksi. Ilmavoimien CASA C-295M -kuljetuskoneen sivuovesta tehtyjen uloshyppyjen jälkeen alokkaiden laskuvarjot aukesivat pakkolaukaisuhihnan vetäminä siistin rauhallisesti ilmavirtaan. Päivän usean konekuorman aikana T-11:n kantopunoksissa ilmeni vain pari kertaa exitin jälkeisiä kierteitä, jotka ovat aiemmin olleet tyypillinen T-10-kuvun ongelma. Kierteet eivät estä varjon toimintaa, mutta aiheuttavat hyppääjälle tarpeen avata ne, mikä vie aikaa kriittisillä hetkillä ennen maahan tuloa. Utin jääkärirykmentin varusmiesten laskeutumiset uusien T-11-varjojen varassa sujuivat tiistaiaamupäivän lähes tyynessä kelissä miltei näytöstyyliin. Tänään alokkaat saivat hyppytoiminnan jälkeen myös painaa ensi kertaa päähänsä perinteiset punabaretit. Viikonloppuna on edessä uusien laskuvarjojääkärien sotilasvala. T.T.
|
|||