Amerikkalainen halpalentoyhtiö Spirit Airlines ilmoitti 18. marraskuuta 2024 saavuttaneensa sopimuksen velkakirjanhaltioiden kanssa vähentääkseen yhtiön kokonaisvelkoja. Tavoitteena on saada suojaa velkojilta ja parantaa yhtiön taloudellista tilaa pitkän aikavälin menestyksen rakentamiseksi. Spirit Airlines hakeutuu myös Chapter 11 -menettelyn piiriin. Spirit Airlines aloitti Chapter 11 -menettelyn newyorkilaisessa tuomioistuimessa 18. marraskuuta. Tilanteeseen ovat Spirit Airlinesin mukaan syynä tappiot, epäonnistuneet fuusiot, kasvava velkakuorma sekä kova kilpailu. Spirit Airlines odottaa järjestelytoimien toteutuvan vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana. Halpalentoyhtiö on tehnyt edellisen kerran voittoa vuonna 2019. Menettelyn seurauksena lentoyhtiön osake poistuu lähiaikoina New Yorkin pörssistä. Osakkeiden arvon odotetaan mitätöityvän prosessin aikana. Useat muut lentoyhtiöt ovat käyneet läpi vastaavan menettelyn. Spirit Airlines aikoo jatkaa lentojaan normaalisti. Spirit Airlines kertoi Q3-tulosjulkistuksensa yhteydessä yhtiön operointikustannusten nousseen noin 52 miljoonalla dollarilla vuoden taikaiseen verrattuna. Syyksi kerrottiin kasvutoimiet, lentokoneiden nousevat vuokrakulut, muut toimintakulut, palkat sekä laskeutumismaksut. Polttoainekustannukset sen sijaan olivat laskeneet. Spirit Airlines lentää kohteisiin Yhdysvalloissa, Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla noin 200 Airbus-kapearunkokoneen laivastolla. Spirit Airlinesin viimeisin yhdistysmishanke JetBlue Airwaysin kanssa kaatui tammikuussa 2024 perustuen oikeusministeriön mukaan kilpailulakiin ja Yhdysvaltain markkinoiden suojeluun. JetBlue ja Spirit Airlines pyrkivät yhdistymisellään haastamaan markkinoita nykyisin hallitsevat neljä suuryhtiötä eli ns. Big Fouria, johon kuuluvat United Airlines, Delta Air Lines, American Airlines ja Southwest Airlines. Neljällä USA:n suurlentoyhtiöllä on hallussaan yli 80 prosenttia Yhdysvaltain markkinoista. JetBlue ja Spirit olisivat yhdessä saaneet markkinoista noin yhdeksän prosentin osuuden, kun neljänneksi suurimman yhtiön osuus on 13 prosenttia ja suurimman yhtiön 23 prosenttia. Spirit Airlines yritti aiemmin yhdistymistä Frontier Airlinesin kanssa. Tämä aikaisempi fuusiohanke kaatui heinäkuussa 2022, kun Spirit Airlinesin osakkeenomistajat eivät hyväksyneet Frontier Airlinesin tarjousta. Lue myös:
|
|||