Koelentojen avulla pyrittiin esittelemään uusia teknisiä ratkaisuja ja kustannustehokkuutta koko sähkönjakelualalle. RPAS-laitteen keräämän tiedon avulla sähköyhtiöiden on entistä helpompi kohdentaa huolto- ja korjaustoimia kriittisillä alueilla. Toiminnan sujuvoittamiseksi tarvitaan vielä joitakin teknisiä viilauksia sekä säädösten muutoksia. Koelentoja seurasi myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, joka valmistelee lainsäädäntöä RPAS-laitteiden käytölle. Kustannustehokkuuden ohella RPAS-laitteet helpottavat toimintaa myös suurissa myrskyjen aiheuttamissa jakeluverkon ongelmissa ja niiden kartoittamisessa.
Yhtiön käyttämä robottihelikopteri on varustettu laser-mittauslaittein ja kameroin. Se voi kuljettaa maksimissaan 8 kg:n hyötykuorman. Suuremman noin tunnin toiminta-ajan mahdollistavan akun kanssa hyötykuorma on 6 kg. Kopterin laserskanneri muodostaa alueesta 3D-kartan, jossa näkyvät voimalinjat, rakennukset, metsä ja kasvillisuus. Sharper Shape sai syksyn 2014 aikana hyväksynnän myös entistä laajempaan toimintaan RPAS-laitteilla. Sille myönnetty BVLOS -lupa (Beyond Visual Line of Sight) mahdollistaa lennot ilman suoraa näköyhteyttä RPAS-laitteeseen. Yhtiö odottaa suurta kysynnän kasvua RPAS-ratkaisuissa. Sharper Shapen käyttämässä RPAS-kopterissa on kolminkertainen varmistus telemetrian ja ohjauskäskyjen lähettämiseksi. BVLOS mahdollistaa entistä laajempien alueiden kartoituksen ja vaikka öljy- tai kaasuputkilinjan sekä rautatien seuraamisen toiminta-aika huomioiden. Tarkastuspalvelua tarjoaa suomalainen Next Eagle Ltd. Lue myös:
|
|||