Suomi on vastannut Ranskan Pariisin terrori-iskujen jälkeen esittämään avunpyyntöön ja luovuttanut yhteisten C-17-kuljetuskoneiden lentotunteja SAC-poolista Ranskalle huoltokuljetuksia varten. Asiaa käsiteltiin Tasavallan presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunta UTVA:n kokouksessa 11. joulukuuta. Kyseessä ovat SAC-lentokuljetuspoolin (Strategic Airlift Capability) Boeing C-17 -koneella (otsikkokuvassa) tehtävät huoltokuljetukset. Parhaillaan Ranska lennättää materiaalia Ranskasta Nigeriin ja takaisin. Koneen lastaus tehtiin sunnuntai-iltana 20.12. ja paluulento takaisin Ranskaan on huomenna tiistaina. Ranska käyttää Suomelta saamiaan lentokuljetustunteja täydennysmateriaalien kuljettamiseen. Suomella on SAC-lentokuljetuspoolissa vuosittain käytössään 100 lentotuntia. Suomen Kuvalehden mukaan Ranska saa 24 tuntia. Ne olisivat jääneet Suomelta käyttämättä tänä vuonna. Siten lisäkuluja ei Ilta-Sanomien haastatteleman puolustusministeriön edustajan mukaan ei synny. Strateginen ilmakuljetuskyky SAC on kymmenen Nato-maan ja kahden rauhankumppanimaan, Ruotsin ja Suomen, yhteisohjelma. Sen käyttöön on hankittu kolme neljällä suihkumoottorilla varustettua Boeing (aiemmin McDonnell Douglas) C-17 Globemaster III -kuljetuskonetta. Lento-operaatioista vastaavassa Heavy Airlift Wing -lennostossa (HAW) Unkarin Pápassa työskentelee noin 145 SAC-jäsenvaltioiden edustajaa. Suomen osaston vahvuus on neljä henkilöä. Mukana ovat Bulgaria, Viro, Suomi, Unkari, Liettua, Hollanti, Norja, Puola, Romania, Slovenia, Ruotsi ja USA. Suurin käyttäjä on Yhdysvallat 1000 lentotunnilla vuodessa. Ruotsi käyttää 550, Norja 450 ja Hollanti 400 tuntia. T.T. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||