Marseillen yleinen syyttäjä on tänään vahvistanut, että Germanwingsin Airbus A320 -koneen perämies oli lukinnut itsensä koneen ohjaamoon. Tieto perustuu koneen CVR-äänitallentimen puoli tuntia kestävään nauhoitteeseen. Kapteenin poistuttua wc-käynnille perämies antoi autopilotille tavoitekorkeudeksi 100 jalkaa. Kone painui reittilentokorkeudesta 38 000 jalkaa vajaat kymmenen minuuttia kestäneeseen liukuun, joka päättyi Airbusin törmätessä noin 700 km/h nopeudella noin 2000 metriä merenpinnan yläpuolella vuoren seinämään Ranskan Merialpeilla. Tallenteesta ilmenee, miten lennon alun 20 minuutin normaalin ohjaamotoiminnan jälkeen kapteeni poistuu ohjaamosta. Hän pyrkii takaisin sisälle ensin koputtamalla ja sisäpuhelimen kautta oven aukaisua pyytämällä. Lopulta hän pyrkii ohjaamoon yhä rajummin ottein ovea ryskyttäen. Panssariovi ei kuitenkaan antanut periksi. Perämies ei puhu mitään viimeisten kymmenen minuutin aikana, jolloin kone pudotti korkeuttaan autopilotin ohjaamana. SSCVR-nauhoitteelta (Solid State Cockpit Voice Recorder) kuuluu kuitenkin loppuun asti hänen hengityksensä. Samaten lennonjohdon yritykset tavoittaa radiolla ohjaamomiehistöä ovat tallenteella. Matkustajat tajusivat tallenteen äänien perusteella tilanteen ilmeisesti vasta aivan lennon loppuvaiheissa. Turvaovi voidaan avata myös numerokoodilla matkustamosta. Tämä voidaan kuitenkin haluttaessa estää ohjaamon kytkimellä (otsikkokuva). Luodinkestävää ovea on vaikea murtaa ainakaan nopeasti. Yhdysvalloissa toisen lentäjä poistuessa ohjaamosta tilalle pitää ottaa matkustamohenkilökunnan jäsen. Myös Finnairilla toimitaan näin. Germanwingsillä tätä käytäntöä ei ole ollut, vahvisti emoyhtiö Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr iltapäivän tiedotustilaisuudessa. "Tämä on yhtiömme historian kauhein tapaus. Silti luotan edelleen lentäjiimme", Spohr sanoi. Germanwingsin järkyttävän turman seurauksena lentoyhtiöt AirBaltic, Airberlin, Norwegian ja EasyJet sekä kanadalaiset Air Canada ja WestJet ovat jo ilmoittaneet, että ne vastaisuudessa edellyttävät aina kahden henkilökunnan jäsenen olevan läsnä ohjaamossa. Jos jompi kumpi ohjaajista poistuu, tilalle on tultava matkustamohenkilökunnan edustaja. Perämies oli 28-vuotias saksalainen. Hän oli valmistunut lentäjäksi Bremenissä 2008 ja tullut Germanwingsille vuonna 2013. Hänellä oli noin 630 lentotuntia, joista Airbusissa vasta noin 100. Lentäjän ammatti oli purjelentämistä harrastaneen perämiehen unelma. Miehellä ei tiedetä olleen psyykkisiä ongelmia tai yhteyksiä terrorismiin. Poliisit ovat tänään tutkineet hänen asuntoaan löytääkseen selitystä tapahtumille. Lentäjän toimia epäilty aiemminkin Lentäjän tahallista toimintaa on epäilty useissa lento-onnettomuuksissa, mutta lopullinen varmuus on jäänyt saamatta. Tuorein tällainen tapaus on marraskuulta 2013, jolloin Linhas Aéreas de Mocambiquen (LAM) Embraer 190 syöksyi maahan Namibiassa (kuva oikealla). Lentäjän tahallista toimintaa on epäilty myös Egypt Airin Boeing 767:n mereensyöksyssä 1999. Samaten Air Botswanan ATR 42 (1999), Silk Airin Boeing 737 (1997) ja Royal Air Marocin ATR 42 (1994) ovat tuhoutuneet olosuhteissa, joissa epäiltiin lentäjän osuutta. Myös Malaysia Airlinesin lennon MH370 katoamiseen liittyy todennäköisesti tahallista toimintaa. Barcelonasta Düsseldorfiin lennolla 4U9525 ollut Airbus A320 (D-AIPX) lensi liu'ussa vuorenrinteeseen Ranskan Merialpeilla 24. maaliskuuta. Kaikki 150 koneessa ollutta menehtyivät törmäyksessä, jossa Airbus hajosi vuorenrinteelle pieniksi kappaleiksi. +TT+ Airbusin video ohjaamon lukitusesta: YouTube Päivittynyt: lisätty tieto Norwegianin ja EasyJetin päätöksestä. Lue myös aiemmasta tapauksesta:
|
|||