Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialueella on jo jonkin aikaa ollut käynnissä huima rakennusbuumi. Tammikuun alussa käynnistyi Non-Schengen -terminaalin laajennus kohti etelää. Myös Finavian uusi kunnossapitotukikohta ja bussiterminaali ovat saaneet muotonsa. Finnairin COOL-rahtikeskus näyttää ulkoa jo varsin valmiilta. Helsinki-Vantaan 900 miljoonan euron arvoinen kehitysohjelma etenee nyt vauhdilla Tammikuun alussa käynnistyneet työt (otsikkokuvassa, klikkaa suuremmaksi) tuovat kauko- ja vaihtoliikennettä palvelevaan terminaaliosaan kolme uutta matkustajasiltaa. Nyt rakennettavassa 7 850 neliön terminaalilaajennus sijoittuu Teletien ja Tutkatien kulmaukseen. Uudisrakennuksen mukana saadaan käyttöön Helsinki-Vantaan ensimmäiset liukukäytävät. Samaan aikaan jo olemassa olevan terminaalin ja hotelli Hiltonin väliin rakennetaan uutta asematasobussien terminaalia. Sitä tarvitaankin, koska jatkossa laajennustyöt sulkevat väliaikaisesti nykyisiä matkustajasiltoja terminaalin kulmassa. Koneita joudutaan pysäköimään ulkopaikoille ja kuljettamaan matkustajat busseilla terminaaliin. Hieman kauempana terminaaleista on käynnissä lentoaseman uuden kunnossapitotukikohdan rakentaminen (oikealla). Vanha jää terminaalin ja asematason laajennuksen alle. Neljä uutta ajoneuvosuojaa tulevat Keski-Uudenmaan Pelastuslaitoksen yhteispelastuslaitoksen viereen osin entiselle Finnairin tekniikan pysäköintialueelle. Suojien keskelle tulee ryhmittymisalue kiitotiet talvisin puhtaana pitävälle kunnossapitoajoneuvojen muodostelmalle. Etelämpänä Finnairin massiivinen COOL-rahtikeskus on noussut syksyn aikana LEKO 7 -hangaarin edustalle osin entisen koekäyttöpaikan paikalle. Rakennus on ulkoa päin katsoen jo varsin valmiin näköinen, mutta työt sisällä jatkuvat vielä pitkään. Rahtikeskuksen (vasemmalla) edustalle rakennetaan uusi Turbiinitie. Aviapolis-aseman pohjoisen sisäänkäyntipaviljongin noussutta uutta hotellia kiertämään on avattu Karhumäentie. Sen jatkeella eli entisellä Tietotiellä sijaitsee Suomen Ilmailumuseo. Kiitotien 15/33 varrella Finavian Rajavartiolaitokselle rakennuttaman uuden helikopteritukikohdan työt ovat sen sijaan keskeytyneet maanrakennuksen valmistuttua. Hanke kilpailutetaan uudelleen. Rajan tontin viereisessä entisesessä Medi-Helin kopteritukikohdassa käynnistyvät muutostyöt Keski-Uudenmaan Pelastuslaitoksen käyttöön. Rakennus on luovutettu Vantaan kaupungille ja sinne sijoitetaan mm. päivystävä ambulanssi. T.T. Lue lisää Lentoposti.fi -juttuja Helsinki-Vantaan rakennusbuumista alla olevista linkeistä.
|
|||