Onnettomuustutkijat ovat ehtineet tehdä alustavia analyysejä TransAsia Airlinesin lennon GE235 tapahtumista. Taiwanin lentoturvallisuusviranomainen ASC on jo julkistanut lennontallentimen tietoja. Niiden mukaan ohjaajat olisivat mahdollisesti sammuttaneet myös toimivan moottorin. TransAsia Airwaysin kaksimoottorinen ATR 72-600 -potkuriturbiinikone (B-22816) syöksyi Keelung-jokeen Taiwanin Songshanissa pian lentoonlähdön keskiviikkoaamuna 5. helmikuuta. Matkustajakone syöksyi Keelung-jokeen vain kolmisen minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Kone oli 90 astetta vasemmalle kallistuneena kun sen siipi osui pilarien varassa kulkevan tien kaiteeseen. Siitä se syöksyi matalaan ja kapeaan jokeen jääden ylösalaisin useaan osaan katkenneena. Onnettomuuskoneessa oli 53 matkustajaa ja viiden hengen miehistö. Ainakin 35 ihmisen ruumiit on nostettu joesta. Viidentoista ihmisen kerrotaan selvinneen hengissä. Myös lennontallentimet saatiin nostettua nopeasti tutkijoiden käyttöön. Taiwanin ASC julkaisikin lyhyen väliraporttinsa jo 6. helmikuuta. Sen mukaan näyttää siltä, että ohjaajat sammuttivat moottorihäiriön jälkeen myös ATR 72-600 -koneen toisen Pratt & Whitney PW100-127M -moottorin. Turmakoneen ohjaamossa oli kolme lentäjää, joista yksi oli kouluttaja. Kapteenilla oli 4914 lentotunnin kokemus, joista noin 3400 ATR:n ohjaimissa. Perämiehen lentokokemus oli 6922 lentotuntia (noin 6500 ATR:llä) ja kouluttajan kokemus oli 16 121 lentotuntia. Lennon GE235 ongelmat alkoivat jo 37 sekuntia nousun jälkeen reilun tuhannen jalan korkeudessa. Ohjaajat saivat kello 10:52:38 Master warning -varoituksen ja ykkösmoottori vedettiin tyhjäkäynnille aikaan 10:52:43. Keskusteltuaan ykkösmoottorin tehojen katoamisesta sen käynnistämistä päätettiin yrittää. Aikaan 10:53:07.7 kakkosmoottori menetti tehojaan ja sitä seurasi sakkausvaroitus aikaan 10:53:09. Seuraavaksi ohjaajat totesivat ykkösmoottorin lepuuttuneen. Kello 10:53:21 tuli uusi sakkausvaroitus. Kello 10:53:34 ohjaajat lähettivät Mayday-hätäkutsun lennonjohtoon. Sitä seurasi jälleen useampi sakkausvaroitus. Lennontallentimen tiedot päättyivät aikaan 10:54:36. Turman tutkinnassa Taiwanin Aviation Safety Concilin apuna on Ranskan onnettomuustutkintavirasto Bureau d’Enquêtes et Analyses, lentokonevalmistaja Avions de Transport Régional, Kanadan onnettomuustutkintavirasto Transportation Safety Board ja moottorivalmistaja Pratt & Whitney Canada. Kaksimoottorinen kone voi jatkaa lentoonlähtöä myös toisen voimanlähteen menettäessä tehonsa. Lentäjien varautuminen tällaiseen tilanteeseen on keskeinen osa koulutusta ja myöhempää simulaattoriharjoittelua. Toimivan voimanlähteen sammuttaminen toisen vikaantuessa ei silti olisi ensimmäinen kerta. Tammikuussa 1989 British Midlandin Boeing 737-400 syöksyi maahan lähelle kiitotien kynnystä Kegworthissa Englannissa. Koneen vasemmasta moottorista irtosi puhaltimen siipi, se alkoi täristä ja matkustamoon alkoi tulla savua. Ohjaajat päättelivät virheellisesti aiemmista konetyypeistä saadun kokemuksensa perusteella, että vika olisi oikeassa moottorissa koska savua tuli matkustamoon. He vetivät oikean moottorin tyhjäkäynnille ja lopulta sammuttivat sen. Koska savunmuodostus sattumalta samaan aikaan väheni, ratkaisua luultiin aluksi oikeaksi. Lähestymisvaiheessa viallinen vasen moottori hajosi lopullisesti ja syttyi tuleen. Oikeaa moottoria ei ehditty uudelleenkäynnistää. Kone syöksyi moottoritien penkalle lentoaseman lähestymislinjalle noin 500 metriä kynnyksestä. Onnettomuudessa sai surmansa 47 ihmistä. Alle vuoden ikäinen kone Taiwanin onnettomuudessa tuhoutunut TransAsia Airwaysin kone ATR 72-600 (B-22816) oli runkonumeroltaan MSN 1141. Se oli luovutettu lentoyhtiölle huhtikuussa 2014. TransAsialla on erilaisia ATR-versioita 11 kappaletta. Kesäkuussa 2014 yhtiön ATR 72-600 syöksyi maahan yrittäessään laskua myrkyisessä säässä. Vuoden 1995 jälkeen yhtiölle on sattunut viisi koneen tuhoutumiseen johtanutta onnettomuutta. Avions de Transport Régional ATR 72-600 on kaksimoottorinen ranskalaisvalmisteinen potkuriturbiinikone. Se perustuu pienempään ATR 42 -koneeseen. Ensimmäisenä maailmassa ATR 72 -version otti käyttöön Finnairin tytäryhtiö Karair 90-luvun alussa. Nykyisin tyyppiä Suomessa operoi Flybe Finland. Dramaattinen video maahansyöksystä (varoitus herkimmille katsojille): BBC Asia Lue myös:
|
|||