(päivittynyt 8.30) TransAsia Airwaysin ATR 72-600 -matkustajakone (B-22816) on keskiviikkoaamuna Suomen aikaa syöksynyt jokeen Taiwanissa pian lentoonlähdön jälkeen. FlightRadar24:n mukaan se ehti olla ilmassa vain pari minuuttia. Ainakin 21 ihmistä on menehtynyt. Pelastustyöt jatkuvat parhaillaan. Kone nousi ilmaan Songshanin kentän kiitotieltä 10. FlightRadar24 tallenteen mukaan kone kaartoi ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Jokeen se syöksyi vajaat viisi kilometriä lentoasemalta. Onnettomuus tallentui useiden jokirannassa pilareiden varassa kulkevalla valtatiellä ajaneiden autojen kojelautakameroihin (videolinkki jutun lopussa). Niiden perusteella ATR ylitti tien kallistuneena 90 astetta vasemmalle ja sen siivenkärki sekä perärunko osuivat joen puoleiseen reunakaiteeseen. Siipi osui tiellä ajaneeseen taksiin, josta hajosi tuulilasi ja konepelti. Lopullisesti koneen hylky pysähtyi matalaan Keelung-jokeen. Songshanin kentän lähistöllä on tiheää asustusta. Tuhot olisivat todennäköisesti olleet suuremmat, mikäli kone olisi syöksynyt maahan aiemmin ja muualle kuin jokeen. Taiwanilaismedian mukaan lentäjä olisi ehtinyt lähettää Mayday-viestin ja kertoa ongelmista toisessa potkuriturbiinimoottorissa. Yksimoottoritilanne lentoonlähdössä on haastava, mutta sen hallinta kuuluu lentäjien koulutukseen ja sitä harjoitellaan simulaattorissa. Tietoa moottorihäiriöstä ei ole vahvistettu. Flightglobalin mukaan lentoyhtiön johto kertoi tiedotustilaisuudessa, että onnettomuuskoneen vasen Pratt & Whitney PW100-127M -moottori oli aiemmin vaihdettu Macaossa. Paikallisten tv-kanavien kuvien mukaan ATR:n runko on katkennut ja suureksi osaksi uponneena ylösalaisin veteen. Pelastustöistä näytettävän videostreamin mukaan koneen lentotietotallentimet eli ns. mustat laatikot on löydetty ja nostettu rannalle. Heti onnettomuuden jälkeen useat matkustajat pääsivät ulos omin voimin. Pelastustyöntekijät lisäksi muita eloonjääneitä hylystä. Pelastuneiden määrästä on kuitenkin ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti loukkaantuneita on 15. Lennolla oli mediatietojen mukaan 53 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä. Tähän mennessä on kerrottu 21 kuolonuhrista mutta luku todennäköisesti kasvaa pelastustöiden edetessä. Onnettomuuskone oli lähdössä TransAsia Airwaysin lennolle GE235 Taiwanin Taipei Songshanin kentältä (RCSS). Kyseessä on aivan kaupungin keskellä sijaitseva lentoasema. Pääkenttä Taoyuan International Airport (RCTP) sijaitsee kauempana Kotimaanlennolla olleen ATR:n määränpäänä oli Kinmenin saaren lentokenttä (RCBS). Saari sijaitsee lähellä Kiinan rannikkoa. Monet koneessa olleista olivatkin kotiin matkalla olleita Kiinan kansalaisia. Kinmenistä on lauttayhteys Manner-Kiinaan. ATR 72-600 B-22816 oli alle vuoden ikäinen. TransAsia Airwaysillä on erilaisia ATR-versioita 11 kappaletta. Kesäkuussa 2014 yhtiön ATR 72-600 syöksyi maahan yrittäessään laskua myrkyisessä säässä. Vuoden 1995 jälkeen yhtiölle on sattunut viisi koneen tuhoutumiseen johtanutta onnettomuutta. ATR 72 on kaksimoottorinen ranskalaisvalmisteinen potkuriturbiinikone. Se perustuu pienempään ATR 42 -koneeseen. Ensimmäisenä ATR 72 -version otti 90-luvun alussa käyttöön Finnairin tytäryhtiö Karair. Nykyisin tyyppiä käyttää Flybe Finland. +TT+ Päivitetty: kuolonuhrien lukumäärä, tarkempi onnettomuuspaikka ja Kinmenin sijainti. Päivitetty 10.30: tieto lennontallentimien löytymisestä. Päivitetty 10.50: tieto koneen moottorin vaihdosta. Päivitetty 12.15: tarkennettu menehtyneiden ja loukkaantuneiden määriä. Dramaattinen video maahansyöksystä: BBC Asia Kojelautakameran pysäytyskuvia: Twitter Lue myös jatkouutisemme turmasta:
|
|||