Airbusin uudelleenmoottoroitu A320neo-koelentokone (D-AVVB) teki pikaisen vierailun Helsinki-Vantaalle perjantai-iltana 6. toukokuuta. Airbus esitteli vierailun aikana uudistettua konettaan Finnairille. Yhtiöllä on edessään kapearunkolaivaston uudistus. Helsinki-Vantaalla vieraillut A320neo-koneyksilö (new engine option) oli D-AVVB (MSN6642). Se on varustettu uusilla CFM Internationalin valmistamilla LEAP-1A -moottoreilla. Finnairin A320-laivastossa on pääsääntöisesti ollut juuri CFM:n moottoreita. Noin tunnin mittaisen Helsinki-Vantaan vierailun jälkeen Toulousesta saapunut A320neo-koelentokone palasi takaisin kotikentälleen Airbusin tehtaille Toulouseen. Finnair vastaanotti ensimmäiset A320-koneensa 90-luvun lopulla. Laivaston vanhimmat Airbus-kapearunkokoneet ovat nyt 2016 siis reilun 15 vuoden ikäisiä. Uusimmat kapearunkoiset ovat viisi Sharkletein ja IAE:n -moottorein varustettua Airbus A321-konetta. Ne liittyivät laivastoon vuosien 2013 ja 2014 aikana. Yhtiö on viime aikoina hankkinut kasvavan Euroopan-liikenteensä tarpeisiin lisäkoneita vuokraamalla vuodeksi kaksi A321-konetta AirBerliniltä. Niiden lisäksi Finnair on tehnyt vuokrasopimukset myös kuudesta A321-kapearunkokoneesta, jotka tulevan sen omaan operointiin vuosien 2017 ja 2018 aikana. Finnairin laivastossa on alkuvuodesta 2014 lähtien ollut vain Airbusin valmistamia lentokoneita, joten nyt Helsinki-Vantaalla Finnairille esitelty A320neo olisi selkeä jatkumo konekannan uudistamiselle ja jatkovoitto myös eurooppalaisvalmistajalle. Toinen vaihtoehto kapearunkolaivaston uudistamiseen voisi olla amerikkalaiskilpailija Boeingin 737 MAX -koneperhe. Finnair omistaa myös Nordic Regional Airlinesin eli Norran nykyisin operoimat Embraer-koneet. Airbusin koelentokone teki vastaavan nopean vierailun huhtikuussa myös Tukholman Arlandaan, jossa konetta esiteltiin SAS:lle. Se vastaanottaa ensimmäiset A320neo-koneensa syyskuusta 2016 lähtien. Korjaus: vaihdettu A320neo koneen määränpää Toulouseksi. Lue myös:
|
|||