Kilpailutettujen kotimaan reittilentojen uudet operaattorit ovat avanneet reittejään maanantaista 10. toukokuuta lähtien. Amapola Flyg ja NyxAir avasivat lennot omalta osaltaan. Ensimmäisen päivän tekniset haasteet voitettiin ja lennot ovat alkaneet. Ruotsalainen Amapola Flyg avasi Joensuu-Helsinki -reitin maanantaina 10. toukokuuta. Yhtiön ensimmäinen Fokker 50 -matkustajakone laskeutui Helsinki-Vantaalle jo sunnuntaina 9. toukokuuta. Myöhemmin illalla Helsinkiin saapui myös toinen Amapola Flygin Fokker 50 -kone. Lennot käynnistettiin jälkimmäiseksi saapuneella koneyksilöllä, joka siirtolennettiin vielä Joensuuhun. Ensimmäisenä Helsinki-Vantaalle saapunut koneyksilö seisoo edelleen Helsinki-Vantaan asematasolla. Avauslento toteutui varakoneella aikataulussa. Virolaisen NyxAirin lennoille saapui maanantaiaamuna Ruotsista Saab 2000 -potkuriturbiinikone. Sen matkanteko katkesi ensimmäisen kerran siirtolennolta Malmöstä paluuseen takaisin lähtökentälle. Myöhemmin kyseinen koneyksilö saatiin siirrettyä Tukholman kautta Helsinki-Vantaalle. NyxAirin avauslento Helsinki-Vantaalta Kemiin, Kokkolaan ja edelleen Helsinki-Vantaalle lähti matkaan noin 50 minuuttia myöhässä, joka jatkui koko kolmiolennon läpi. Erikoista NyxAirin Saab 2000 -koneen operaatioissa oli lentokorkeus, joka oli kaikilla siirtolennoilla sekä toteutuneilla matkustajalennoilla alle kolme kilometriä. Normaalisti kaikilla näillä reittiväleillä noustaisiin korkeammalle. Alle kolmen kilometrin korkeudessa voi lentää ilman paineistettua matkustamoa. Muista kotimaan kilpailutetuista reiteistä NyxAirin operoima Helsinki-Jyväskylä käynnistyy 17. toukokuuta ja koneeksi on luvassa Saab 340. Liettualainen DAT LT, joka toimii tanskalaisen DAT:n alihankkijana aloittaa lennot Helsinki-Kajaani -reitillä 24. toukokuuta. Koneena on ATR 42. DAT on Finnairin lentoja operoivan Norran pääomistaja. Sopimukset kilpailutetuista kotimaanreiteistä on tehty operaattoreiden kanssa vuoden 2021 loppuun saakka. Lentotoimintaan oli alunperin varattu 11,5 miljoonan euron määräraha. Se ei kuitenkaan riittänyt vaan ensimmäisenä hyväksyttyjen tarjousten osalta hinta kohosi 13,8 miljoonaan euroon. Tämä hinta on Traficomin mukaan myös toteutunut lopullinen sopimushinta. Aiemmin kyseisiin kilpailutettuihin kotimaan kohteisiin lensi Finnair ja sen osaomistusyhtiö Norra. Nyt kyseisillä lennoilla on ulkomaalaiset operaattorit. Finnair ei ole toistaiseksi kertonut solmineensa yhteistyösopimuksia uusien operaattoreiden kanssa.
|
|||