Uusi ja pidempi 787-9 Dreamliner lentää

78791st_2(päivittynyt) Ensimmäinen Boeing 787-9 Dreamliner -kone (ZB001, N789EX) nousi juuri ensilennolleen. Kello 20 Suomen aikaa 17. syyskuuta tapahtuvaksi suunniteltu startti myöhästyi yli tunnilla. Aiotun lentoonlähdon hetkenä kone seisoi vielä platalla. Kyseessä on 787:n toinen versio, 787-10 on tulossa.

Ensilennolleen Boeing 001 Heavy N789EX nousi Paine Field -kentän (KPAE) kiitotieltä 16R/34R Everettistä varsin pilvisessä kelissä Suomen aikaa kello 21.02. Loppuvaiheessa viivästystä aiheutti ensilentoa tarkkailevien kahden Lockheed T-33 Shooting Star -saattokoneen odottaminen.

78791st_1Pääosan ensilennostaan kone vietti lentämällä Grant Countyn kentän ( KMWH) pohjoispuolella. Lopullisena määränpäänä oli Boeing Field (KBFI) Seattlessa, jonne 787-9 laskeutui runsaan viiden tunnin 15 minuutin lennon jälkeen.

Todistamaan nousua ensilennolle kiitotien laidalle kerääntyi monituhantinen joukko kutsuvieraita, yhtiön työntekijöitä sekä median edustajia. Tapahtumasta raportoitiin reaaliaikaisesti Twitterissä ja se lähetettiin webcastinä internetisssä.

boeing7879_1stflight_staff_boeingPaineet toteuttaa ensilento aikataulussa olivat varmasti suuret. Onkin mielenkiintoista, mitä nykyinen reaaliaikainen some-seuranta vaikuttaa koneprojekteihin. Luultavasti kaikki halutaan varmistaa täydellisesti ennen kuin ensilentopäiviä julkistetaan.

787-9 nousi ensimmäisen kerran ilmaan vain päivä Bombardier CSeriesin ensilennon jälkeen. Alkukesältä muistetaan myös Airbus A350-900 XWB -koneen ensimmäinen lento. Vaikka 787-9 onkin vain olemassa olevan koneen uusi versio, tällaiset hetket ovat nykyisessä ilmailumaailmassa sangen harvinaisia.

Uusi 787-9 täydentää Dreamliner-perhettä tarjoamalla lentoyhtiöille mahdollisuuden kasvattaa kapasiteettia samassa konepoolissa. Jo käytössä olevaa 787-8-versiota 6,07 metriä pidempi uutuus kuljettaa tyypillisesti 40 matkustajaa aiempaa versiota enemmän.

Suurin lentoonlähtöpaino nousee noin 10 prosenttia. Toimintamatka pitenee noin 500 kilometriä taloudellisuuden kärsimättä. Boeing 787-9-konetta on jo tilattu lähes 400 kappaletta.

ANZ_livery1net_airnewzealandNyt lennolle noussut kone on 126. valmistunut Dreamliner. Toinen on 787-9 on valmis ja kolmas on loppukokoonpanossa.

ZB001 luovutetaan koelentojen jälkeen Air New Zealandille vuoden 2014 kesällä. Se saa lentoyhtiön uuden musta-valkoisen maalauskaavion.

Boeing 787-8 Dreamliner teki ensilentonsa joulukuussa 2009. Konetyypin käyttöönottoa ovat varjostaneet tekniset ongelmat, joista pahin oli akkujen ylikuumenemisesta johtunut lentokielto. Boeing suunnitteli korjaussarjan, jolla kone saatiin takaisin käyttöön.

JAL lentää 787-8-koneella Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Käyttäjän Mitchell Byers Boeingin webcastistä tallentama video N789EX:n lentoonlähdöstä: YouTube

 

Lue myös: