Volga-Dnepr Airlines keskeytti lennot Antonov An-124 -rahtikoneilla - syynä aiempi lento-onnettomuus

VDA_AN124_noseVolga-Dnepr Airlines on 25. marraskuuta keskeyttänyt lennot Antonov An-124 -rahtikoneilla. Syynä on 13. marraskuuta Novosibirskissä tapahtunut onnettomuus, jossa yhtiön rahtikone vaurioitui pahoin moottorivaurion seurauksena. Asiasta kertoo logistiikka-alan uutisten erikoissivusto The Loadstar. Toinen konetyypin operaattori Antonov Airlines jatkaa normaalisti operointia An-124 -koneilla.

RA-82042_260320aVolga-Dnepr Airlinesin An-124-100 -rahtikone (RA-82042) oli 13. marraskuuta 2020 noussut ilmaan Novosirskistä, kun yksi koneen neljästä moottori hajosi pian lentoonlähdön jälkeen 1000 jalan korkeudessa.  Ohjaajat kaarsivat vaurioituneella koneella takaisin lähtökentälle. Laskeutumisen yhteydessä rahtikone suistui ulos kiitotieltä.

Pahasti vaurioineessa An-124-koneessa oli tapahtumien aikaan 14 hengen miehistö ja rahtina oli operaattorin mukaan 84 tonnia autojen osia matkalla Wieniin.

RA-82042_250320Alustavien tietojen mukaan An-124-rahtikoneen vasemmanpuoleinen sisempi D-18T -moottori oli hajonnut ilmassa. Siitä irronneet osat olivat vaurioittaneet koneen järjestelmiä laajasti puhkoessaan koneen runkoa eri kohdista.

Vauriot kohdistuivat rahtikoneen sähköjärjestelmään, jonka seurauksena menetettiin mm. radioyhteydet. Lisäksi myös jarrujärjestelmä ja moottoreiden tehoreverssijärjestelmä olivat vaurioiden seurauksena poissa käytöstä.

Rahtikone pysähtyi laskeutuessaan vasta noin 300 metriä kiitotien 25 vastapään kynnyksen jälkeen. Koneen ulommainen vasen moottori kävi vielä noin kolme tuntia turman jälkeen, kun sitä ei vikojen takia saatu sammutettua. Vastaava ongelma moottorin sammumisen osalta on tapahtunut myös Qantasin A380-koneelle vuonna 2010.

VDA_AN124_tailVenäläisen Volga-Dnepr Airlinesin laivastossa on eri lähteistä riippuen kymmenen tai kaksitoista An-124-100 -konetta, joita yhtiö modernisoi ja aikoo lentää vielä 20-25 vuotta. Käytössä koneista on kuitenkin ollut vain kahdeksan. Nyt koneiden kaikki moottorit ja varamoottorit tarkastetaan läpikotaisin. Yhtiöllä on kaikkiaan noin 60 D-18T -moottoria. Niiden huoltotoimista vastaa ukrainalainen Motor Sich.

Nyt yhtiön lentokieltoon laittaman konetyypin lisäksi sen laivastoon kuuluu myös Iljushin Il-76-TD -rahtikoneita. Volga-Dnepr-konserni omistaa lisäksi myös AirBridgeCargon, joka kuljettaa rahtia uudehkoilla Boeing 747-8F-rahtikoneilla sekä vanhemmilla Boeing 747-400F-rahtikoneilla.

VgD_787_siivet_1Toinen An-124-100 Ruslan -rahtikoneiden operaattori Ukrainalainen Antonov Airlines aikoo jatkaa lentoja rahtikonetyypillä normaalisti.

Volga-Dneprin jättäessä An-124 -koneensa toistaiseksi maahan on merkittävä isku maailman tuotantoketjuille erittäin suurten lentorahtien kuljetuskyvyn vähentymisen osalta. Kilpailija Antonov Airlinesin raportoidaan esimerkiksi myyneen jo koko joulukuun kapasiteetin.

The Loadstar: EXCLUSIVE: 'Safety first' as Volga-Dnepr grounds its AN-124 fleet indefinitely

 

 

Lue myös:

Blogi: Idän tuulahdus (osa 6) Antonov An-124-100