Yölentoja Helsinki-Vantaalla ei rajoiteta melun takia

HEL_nighttime_1Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei aseta toimintarajoituksia Helsinki-Vantaan lentokentän yöliikenteelle, sillä lentoaseman meluntorjuntatavoite täyttyy ilman yöllisiä toimintarajoituksia. Säännöllisillä tarkasteluväleillä varmistetaan, että öinen melu ei lisäänny hallitsemattomasti lähivuosina.

Trafi on päätöksessään ottanut huomioon sekä alueen asukkaat ja suomalaisen yhteiskunnan tarpeet.  Päätöksessä huomioitiin myös Helsinki-Vantaan valtakunnallinen erityisasema sekä se ettei lentokentälle ole vaihtoehtoista infrastruktuuria.

Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Finnair kehittävät Suomen pääkenttää suurhankkeilla. Lentoasema varautuu noin 900 miljoonan euron kehityshankkeella 20 miljoonaa vuosittaiseen matkustajaan vuoteen 2020 mennessä. Finnairilla on iso osa kasvun toteutumisessa sen vastaanottaessa tulevien vuosien aikana kaikkiaan 19 uutta Airbus A350-900 -konetta. Niiden lisäksi tarvittaneen myös lukuisa määrä pienempiä syöttöliikennekoneita jatkomatkustajien kuljettamiseen edelleen Eurooppaan ja takaisin.

”Jos meluntorjuntatavoitteessa ei pysytä, toimintarajoitusten tarvetta on harkittava uudelleen.” sanoo johtava asiantuntija Outi Ampuja.

”Lentomelua torjutaan monin eri keinoin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristökunnilla on kaavoittajina keskeinen vastuu siitä, ettei melualueelle kaavoiteta lisää asutusta.”

HEL_nighttime_2Helsinki Vantaan lentoaseman melualueella asuvien asukkaisen osuus on Trafin karkean arvion mukaan noin kaksi prosenttia kaikista Suomessa liikenteen melualueella asuvista. Kuntien ja kaavoittajien tuleekin päätöksen mukaan huolehtia siitä, että tiedossa oleville melualueille ei ohjata uutta asutusta.

Yhteiskunnan tarpeet edellyttävät toimivaa liikenneinfrastruktuuria ja logistiikkaa. Suomen on oltava saavutettavissa ympäri vuorokauden myös lentoteitse.


Finavia raportoi Trafille säännöllisesti melutilanteesta

Yöliikenteen merkittävä kasvu saattaisi kuitenkin vaikuttaa ympäristötavoitteessa pysymistä, sillä yöaikaisen melun laskennassa käytetään kymmenkertaista painoarvoa.

A350_Fin_night_1Yhtenä keinona rajoittaa yöliikenteen kasvua Finavia suunnitteleekin uudistavansa melumaksua yöaikaan kello 00.30-05.30 välisenä aikana.

Tämä vaikuttanee ainakin yöaikaan käytettävään kalustoon. Finnair vastaanotti lokakuun alussa ensimmäisen erittäin hiljaisen Airbus A350 XWB -koneen. Se alittaa 16 dB:llä ICAO:n chapter 4 -melurajat.

Finavia ottaa käyttöön myös yöaikana lentävien koneiden laskennallisen melun kokonaismäärän seurantajärjestelmän. Se on räätälöity Helsinki-Vantaan tarpeisiin yöaikaisen melun seuraamiseksi ja hallitsemiseksi.

Euroopan unioni säätää lentoasemien melunhallintaa kesällä 2016 voimaan tulevalla melunhallinta-asetuksella (EU) N:o 598/2014.

Trafin päätös: Meluun liittyvät toimintarajoitukset Helsinki-Vantaan lentoasemalla (pdf-tiedosto)

Lue myös: