Finnairin Pekka Vauramo: nyt fokuksessa myynti ja kannattava kasvu

AWF_vauramo_kuvaFinnair keskittyy neljään pääkohtaan kiihdytetyssä kasvussaan. Tähtäimessä on erityisesti tulos viivan alle vaikka kulukuria on samalla määrä jatkaa. Odotettu kapearunkolaivastosuunnitelma valmistuu keväällä ja luottamus yhtiön johdon ja henkilökunnan kesken on kasvamassa. Panostukset Kiinaan näkyvät ja lisää on tulossa.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo esitteli yhtiön suunnitelmia ilmailutoimittajien vuosittaisessa tapaamisessa Vantaalla Finnairin HOTT -pääkonttorissa  (House of Travel and Transportation). Pääkohdat ovat kannattava kiihdytetty kasvu, matkustuskokemus, henkilöstökokemus ja digitaalinen transformaatio.

Lisämyynnit ovat viimevuosina pitäneet liikevaihtoa tasaisena mutta vuoden 2017 osalta se tulee kasvamaan voimakkaasti”, avaa Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Finnair kasvattaa kesällä 2017 liikennettään aiempaa enemmän. Uusia lentoja on julkistettu Eurooppaan lähes tuplasti aiempaan verrattuna.

”Matkustajakilometreillä mitattuna kasvu tulee olemaan huomattava. Vuoden 2016 osalta tavoite oli kahdeksan prosenttia, jonka toteuminen jäi seitsemään. Nyt kasvua on sitäkin enemmän. Kasvun myötä ruuhka-aaltojen kapasiteetti on täynnä”, jatkaa Vauramo.

”Huomio on nyt myynnissä ja muuallakin haetaan tuottojen maksimointia. Kapasiteettimme on kasvamassa ja rekrytoimme voimakkaasti lentävää henkilöstöä”, kertoo Vauramo.

”Kasvuun tarvitaan myös motivoitunutta henkilöstöä ja sisäinen luottamus on jo kasvanut yhtiössä” kertoo Vauramo.

Finnair päässyt sopimuksiin osan työntekijäjärjestöjensä kanssa jo aiemmin ja käynnissä ovat vielä keskustelut lentäjäliiton kanssa. Marraskuussa julkistettu lentäjien ylityökielto on edelleen voimassa ja sen myötä joitain lentoja on peruuntunut. Finnair ei kommentoi keskeneräistä neuvotteluja sen tarkemmin kuin että lentäjät ovat mukana tukemassa yhtiön kasvusuunnitelmia.

Finnairin kotimaan lennot menevät osin paremmin mutta tuleva lentokenttämaksu uhkaa romuttaa tilanteen. Lisämaksu nostaa kustannuksia joitain miljoonia euroja vuodessa. Jotta hyvät yhteydet voidaan säilyttää jatkossa niin aasialaismatkustajien määrät kotimaanlennoilla täytyy pitää kasvussa.

AWF_Finnair_pallo_1Käytännössä aasialaisasiakkaat suuntaavat Finnairin kotimaanlennoilla Rovaniemelle ja sitä pohjoisempiin kohteisiin. Etelä- ja Keski-Suomen lennoille ei siis vaikuta olevan aiempaa enemmän kulkijoita. Vauramo väläyttääkin raideliikenneyhteyksien parantamista ja kaukojunien ohjaamista Helsinki-Vantaalle.

Finnairin aloittama yhteistyö kiinalaisen Alitripin kanssa on käynnistynyt erittäin hyvin. Alunperin suunnitellun 3000 matkustajan raja on rikottu ja kaikkiaan Lappiin on kuljetettu Alitripin kautta jo yli 4500 matkustajaa.

”Matkustajamäärä kasvaa aina marjoituskapasiteetin rajoihin saakka”, toteaa Vauramo.

Finnair toivookin myös sesongin laajenemista molempiin suuntiin eli aiemmalle syksylle ruskaan ja pidemmälle keväälle.

Yhteistyö kiinalaistoimijan kanssa laajenee, kun Finnair on tulossa mukaan Alibaba-kauppapaikkaan ensimmäisenä ei-kiinalaisena lentoyhtiönä. Myös Alipayn-maksupalvelun käyttöönotto on suunnitteilla.

”Säästöpaineet ovat yhä olemassa ja kustannuskuri on kova. Löysät on jo otetettu pois. Hyvää potentiaalia on olemassa mutta tarvitaan isoja muutoksia”, jatkaa Vauramo.

Finnairilla on käynnissä 20 miljoonan euron säästöohjelma, joka etenee suunnitelmien mukana maaliin vuoden 2017 puoliväliin mennessä. Suuri osa säästökohteista on jo tunnistettu ja osa on jo toteutettukin. Yhtiössä on tehostamistarve myös vuoden 2017 jälkimmäiselle puolelle.

 ”Haemme aidosti pysyviä tehostuksia mutta huomio on myynnissä”, tarkentaa Vauramo.

”Aiemmalla nelivuotisella 200 miljoonan säästöohjelman aikana saavutimme 217 miljoonan säästöt. Vuositasolla se on noin 55 miljoonaa. Vertailuna 2 miljardin lipunmyynnissä pieni viiden prosentin lasku tarkoittaisi jo 100 miljoonaa eli mentäisiin jo 45 miljoonaa tappiolle”, avaa Vauramo säästöjen ja myynnin problematiikkaa.

Finnair on lähes tuplannut lisämyynnin per matkustaja ja tuotoissa se on mennyt jo ylikin. Kasvua on ollut muutama kymmenen miljoonaa per vuosi.

Matkustuskokemukseen panostusta

A350_LWG_HELMatkustajakokemukseen on luvassa muutoksia monella alueella. Helsinki-Vantaalla on kuitenkin käynnissä mittavat remontit, jotka asettavat haasteita omalta osaltaan juuri matkustajakokemukseen. Matkustajia esimerkiksi joudutaan kuljettamaan busseilla laajarunkokoneisiin.

”Kesä 2017 mennään remontin keskellä. Kyseessä on kuitenkin globaali ilmiö, sillä lentokenttiä remontoidaan jatkuvasti ympäri maailmaa. Lisääntyvä paikoitus ulkoriviin on toki erilainen asiakaskokemus, kun normaali matkustajasilta”, kommentoi Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt.

Yhteistyön Helsinki-Vantaalla kerrotaan toimivan hyvin. Finnairin ns. Hub Control Center, joka vastaa matkustajavirtojen sujuvuudesta siirtyy samaan tilaan Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman ohjauskeskuksen kanssa.

AWF_SchildtKyseessä on harvinainen toimintamalli jopa kansainvälisesti. Finavian yhteistyön lisäksi kiitosta saa Rajavartiolaitos, joka mahdollistaa erityisesti Eurooppa-Aasia -liikenteen osalta sujuvat rajanylitykset.

Liikenteen sujuvuuteen on panostettu myös uusin järjestelmin ja käyttöön on tulossa perinteisen SCOPEn tilalle uusi OPS++ -tuotannonohjausjärjestelmä. Se näyttää aiempaa paremmin eriteltynä jokaisen lennon ja jokaisen koneen. Mahdollisissa viivetilanteissa järjestelmä osaa itse antaa optimoidun ehdotuksen liikenteen ohjaamisesta. Järjestelmä on parhaillaan testijaksolla.

Toinen haaste Finnairille ovat lentäjäkoulutuksen pullonkaula ja viivästyneet konetoimitukset. Ne ovat johtaneet ulkopuolisten operaattoreiden käyttöön kaukolennoilla. Finnair on tarjonnut wetlease-tapauksissa joustavia vaihtoehtoja matkustajilleen. Operaattorivaihdos on Finnairin mukaan kuitenkin johtanut vain yksittäisiin perumisiin tai muutoksiin.

”Wetlease valitettavasti koettelee juuri matkustajakokemusta”, myöntää Vauramo

”Wetlease-toimijoissa ei ole paljoa vaihtoehtoja. Käytännössä kelvollisista ainoa on valittu. Olemme nähneet tärkeämmäksi kuljettaa matkustajan sovitusti kuin lennon perumisen”, kertoo Vauramo.

Viimeaikoina Finnairin lennoilla on nähty usean eri operaattorin koneita. Euroopassa on nähty flyNiki, Airberlin, Jettime, Cityjet sekä DOT. Kaukolentojen osalta New Yorkin ja Miamin reiteillä ovat lentäneet Finnairin lisäksi Hi Fly ja juuri aloittanut Iberia.

 ”Wetlease-yhtiöt on tarkasteltu yksityiskohtaisin prosessein. Tarvittavilta osin Finnair on auttanut operaattoria esimerkiksi lentäjien talvitoimintaan liittyvän koulutuksen osalta”, kertoo Schildt. Iberia lentää keväämmällä ns. damp leasena, jolloin ohjaamomiehistö on yhtiön, mutta kabiinista vastaa Finnairin väki.

AWF_tekniikka_mobiiliDigitalisaatiohankkeet etenevät toteutusvaiheeseen, jonka myötä luvassa on näkyviä muutoksia. Ne näkyvät asiakkaille mutta myös sisäisissä hankkeissa.

Yksi sisäisistä hankkeista on tekniikassa käyttöön otettavat mobiilisovellukset. Ne nopeuttavat toimintaa koneiden huoltojen ja tarkastusten osalta. Uusi sovellus tarjoaa selkeän näkymän koneen tilaan. Puhelin- ja radioliikenne vähenee merkittävästi.

Lisää laaja- ja kapearunkokalustoa tulossa

Finnair odottaa vastaanottavansa vuoden 2017 aikana neljä uutta Airbus A350-900 XWB -konetta. Niiden myötä A350-laivasto kasvaa jo yhteentoista koneeseen. Toimituspäivämääriä ei vielä tiedetä, sillä lopulliset vahvistukset niihin puuttuvat vielä Airbusin suunnalta. Käytännössä Finnairille on kerrottu muutaman kuukauden aikaikkuna, joka tarkennetaan ajan lähestyessä.

A350_x3_A330Epävarmuudet konetoimitusten aikatauluissa asettavat haasteita miehistösuunnitteluun ja koneenkäyttöön. Finnair joutuu lyömään liikennesuunnitelmiaan lukkoon jo ennen kuin konetoimitukset ovat vahvistuneet.

 ”Koneiden toimituksissa on ollut 1-3 kuukauden viiveitä. Myöhästymissakkomaksut ovat jo tapissaan”, kertoo Vauramo viiveistä.

”A350 on hyvä kone ja sen polttoainetehokkuus on jopa kerrottua parempi. Koneesta on vielä paljon opittavaa niin lentäjillä, mekaanikoilla kuin Airbusilla”, sanoi Schildt.

”Nykyisin lähtöluotettavuus on jo samalla tasolla meidän A330-koneidemme kanssa”, kertoo Schildt.

 Airbusin mukaan viimeisen neljän kuukauden aikana koko maailman A350 XWB -laivasto on päässyt jo 98,6 prosentin lähtöluotettavuuteen. Seuraavan vuoden aikana Airbus lupailee koneuutuudelle jo yli 99 prosentin lähtöluotettavuutta.

”Viimeiseksi tilattujen koneiden osalta myös vaihtaminen suurempaan A350-1000 XWB -koneeseen on edelleen mahdollista”, raottaa Vauramo tulevien koneiden osalta.

Kiihdytetyn kasvun osalta Finnair päätti jo aiemmin pitää kaksi poistettavaa A330-300 -konetta laivastossaan. Nyt mietitään pidettäisiinkö vielä toiset kaksi vuoden 2019 aikana poistettavaksi suunniteltua konetta pitää yhä laivastossa.

lemassaoleviin A330-koneisiin on toteutettu jo ns. faceliftiä, kun kolmeen koneyksilöön on jo asennettu uusi nettikäytön lennoilla mahdollistava antenni.

”Meillä on koneita, jotka ovat tulleet uutena yhtiöön ja päätimme poistamisen sijaan etsiä niille kannattavaa lentämistä”, kertoo Vauramo.

A321ER_2Kaukoliikennelaivastouudistuksen ohella kasvua tarvitaan myös syöttöliikenteeseen. Finnairin kapearunkolaivastoon on liittymässä vuoden 2017 aikana seitsemän uutta konetta ja kahdeksas tulee vuoden 2018 puolella.

Varsinaisen suuremman ja pitkän tähtäimen kapearunkolaivastosuunnitelman Vauramo kertoo valmistuvan kevään 2017 aikana.


Haasteita riittää

”Kolme suurta vahvistavat asemiaan Euroopassa ja halpalentoyhtiöt haastavat perinteisiä lentoyhtiötä kaukoliikenteessä. Lippujen keskihinnat ovat laskussa”, sanoo Vauramo.

AWF_vauramo_closeupViittaus kohdistuu laajeneviin Lufthansaan, IAG:hen (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus ja Qatar Airways) sekä AirFrance-KLM -yhteistyöhön.

Lufthansa laajenee vahvasti Eurowings-brändillään, jonka tarpeisiin se osti vastikään loputkin Brussels Airlinesin osakkeista. IAG, jonka kanssa Finnair tekee läheistä yhteistyötä puolestaan kertoi juuri ylittäneensä 100 miljoonan matkustajan rajan. Vaikeuksien kanssa kamppailleet Air France ja KLM ovat perustamassa yhteistä halpalentotoimijaa.

Myös Lähi-idän toimijat eli ns hiekkayhtiöt lisäävät myös läsnäoloaan Euroopassa omistuksellisin järjestelyin.

 Edellisen lisäksi kiinalaiset hakevat myös suoria lentoja Eurooppaan. Kiinalaisoperaattorin tulo myös Suomeen on mahdollista mutta lentoliikennesopimusten mukaan vastavuoroisuusperiaatteella vain yksi yhtiö kummastakin maasta voi operoida lentoja maiden välillä. Yksi tulokkaista voisi olla Eurooppaan kovasti panostanut HNA Group, johon kuuluvat Hainan Airlines sekä Beijing Capital Airlines.

Qatar_Finnair_tails_1”Norwegian tekee kovaa kasvua ja haastaa erityisesti Atlantin liikenteen toimijoita. Emme itse ole alueella niin kovasti läsnä”, kommentoi Vauramo.

Finnairin tilannetta ulkopuolisen paineen osalta helpottavat hieman juuri oneworld-kumppanuus ja muut yhteistyöhankkeet niin Atlantilla kuin Siperin yllä.

Helsinki-Vantaalle operaatiot avanneen Qatar Airwaysin kanssa käydään keskusteluja yhteistyömuodoista. Niitä on luvassa nykyistä enemmän ja yksi suunta voisi olla code share -lennot esimerkiksi Afrikan suuntaan.

Lue myös uutisemme:
Satoja lentäjiä kouluttava Finnair hankkii A350 XWB FFS:n lisäksi myös uuden A320-simulaattorin

Finnairin rekryt painottuvat lentäviin – tuoreimmassa lentäjähaussa huimat 2300 hakemusta